۰ نفر

دستمال کاغذی اقتصادی بخریم یا نخریم؟

۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۴
کد خبر: 489428
دستمال کاغذی اقتصادی بخریم یا نخریم؟

نقش محصولات سلولزی در زندگی امروز به قدری پررنگ است که حتی تصور زندگی بدون آنها غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، کاربرد گسترده این محصولات تنوع آنها را هم بالا برده و محصولات تخصصی با کاربری‌های مشخص و جداگانه امروز در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. قفسه دستمال کاغذی‌های ویژه آشپزخانه، سرویس بهداشتی، ماشین و منزل در تمام سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های محصولات بهداشتی مرتبا پر و خالی می‌شود و با همه افزایش قیمتشان به هیچ عنوان نمی‌شود از خرید آنها چشم‌پوشی کرد. پرمصرف‌ترین کالا در این حوزه دستمال کاغذی معمولی خانگی است. 

برندهای موجود در بازار دستمال کاغذی، چشمک، سافتلن، پاپیا، دافی، تنو، بی‌تا و مشکوه هستند که به نسبت‌های مختلف سهم بازار این کالا را در اختیار دارند. چشمک، قدیمی‌ترین برند دستمال کاغذی در ایران است که با حفظ شکل و شمایل بسته بندی برند معروف کلینکس، زمانی کل بازار کشور را در اختیار داشت اما به‌تدریج و با افزایش تقاضا برندهای دیگر هم وارد این عرصه شدند. هم‌اکنون چشمک و سافتلن معروف‌ترین برندهای دستمال کاغذی موجود در بازار هستند که با جعبه‌های متنوع از لحاظ سایز و طرح و رنگ قفسه سوپرمارکت‌ها را پر کرده‌اند. تنوع طرح و رنگ در بسته بندی‌های این دو برند بسیار بالا و برخی محصولات آنها بسیار پر زرق و برق است. 

حتما تبلیغات تلویزیونی یکی از این برندها را به‌خاطر دارید که متناسب هر فضایی از خانه یا محل کار محصولی را طراحی و معرفی می‌کرد. این تنوع هنوز در سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها موجود است اما این ویژگی طبیعتا قیمت این محصولات را هم بالا برده و خرید آنها در تعداد بالا خارج از صرفه اقتصادی است. 

در سال‌های اخیر، علاوه بر محصولات جعبه‌ای، بسته بندی‌های نایلونی پرتعداد دستمال کاغذی با نام دستمال کاغذی اقتصادی نیز به بازار آمده که با حذف جعبه به خانواده‌ها این امکان را می‌دهد که خرید کم هزینه تری داشته باشند. نگاهی به قیمت انواع دستمال کاغذی در سوپرمارکت‌ها نشان می‌دهد قیمت متوسط یک جعبه دستمال کاغذی 100برگی دولایه 7هزار تومان، 150برگی دولایه 9هزار تومان و 150برگی سه لایه 10هزار تومان است. 

قیمت انواع اقتصادی دستمال کاغذی هم بسته به تعداد بسته‌های موجود در پک و تعداد برگ‌های هر بسته و تعداد لایه‌های هر عدد دستمال متنوع است به‌طور مثال قیمت هر بسته از پک‌های اقتصادی چشمک (4عددی- 100برگی دولایه) 5هزار و 850تومان و قیمت هر بسته از پک مشکوه (6عددی- 500برگ- دولایه) 13هزار و 300تومان در می‌آید. نکته مهم در این میان این است که در بعضی انواع بسته‌های اقتصادی متأسفانه محصولات عرضه شده کیفیت مناسبی ندارد و به‌نظر می‌رسد خرید برخی از آنها چندان هم اقتصادی یا حتی بهداشتی نباشد.