۰ نفر

رئیس اتاق مشترک ایران و چین خبر داد؛

پرداخت ۲۸میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰تومانی به واردکنندگان خاص

۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۱۴
کد خبر: 484161
پرداخت ۲۸میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰تومانی به واردکنندگان خاص

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: وقتی 28 میلیارد دلار، ارز 4200 تومانی طی دو سال 97 و 98 به واردکنندگان داده می‌شود، یعنی 28 میلیارد دلار 10 هزار تومان تفاوت ارز آزاد با ارز مرجع به واردکنندگان داده شده که این کار به معنای آن است که 280 هزار میلیارد تومان پول صرف کار اشتباه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مجیدرضا حریری در برنامه پایش درباره کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف و شیوه‌های اصلاح آن گفت:  وقتی سواستفاده از کارت بازرگانی صورت می‌گیرد برای محکم‌کاری حتما وکالت‌نامه‌ای به صادرکننده اصلی داده می‌شود، آن صادرکننده کارت را به دست هر کسی نمی‌دهد و وقتی وکالت گرفته می‌شود به راحتی قابل پیگیری و شناسایی است.

حریری در رابطه با میزان قاچاق کالا در سطح کشور و راهکارهای رهیابی آن اظهار داشت: در حال حاضر طبق گزارش‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا، میزان قاچاق کالا 12 میلیارد دلار است، در سال‌های گذشته این رقم به 20 میلیارد دلار هم رسیده بود. این رقم عدد کوچکی برای اقتصاد ما نیست کما اینکه این محصول قاچاق چند دست هم می‌چرخد. برای مقابله و شناسایی این حلقه قاچاق کالا نیز باید تراکنش‌های ریالی افراد رصد شود. پول قاچاق در سیستم بانکی جا به جا می‌شود و با شفافیت تراکنش‌های بانکی به راحتی قابلیت ردیابی و شناسایی دارند.

حریری در رابطه با رانت ارز 4200 تومانی اظهار داشت: در رابطه با ارز 4200 اصلا چرا این رانت ارزی را می­دهیم که بعد بخواهیم به تعداد دلارهای 4200 تومانی که دادیم پلیس بگذاریم و نظارت بکنیم. بحث ارز 4200 تومانی راجع به رقم­ های درشت است.

وی بیان داشت: وقتی 28 میلیارد دلار، ارز 4200 تومانی طی دو سال 97 و 98 به واردکنندگان داده می‌شود،  یعنی 28 میلیارد دلار 10 هزار تومان تفاوت ارز آزاد با ارز مرجع به واردکنندگان داده شده که این کار به معنای آن است که 280 هزار میلیارد تومان پول صرف کار اشتباه شده است.  

رئیس اتاق ایران و چین در رابطه با اشتباه سیاست‌‌گذاران در اعطای ارز 4200 تومانی به یک عده واردکننده خاص، افزود: فساد را سیاست­گذار با سیاست­گذاری‌اش ایجاد می­کند. ارز 4200 تومانی به هشتاد میلیون نفر مردم ایران نرسید. این رانت ارزی حد­اکثر به چند هزار نفر رسیده است و همین چند هزار نفر از این  مابه‌التفاوت ارز بهره برده‌­اند. شما هر چقدر سر راه این پلیس بگذاری، نمی­توانید آن را کنترل کنید. چرا ما این را به جای اینکه در مبدأ به چند هزار وارد­کننده­ محدود بدهیم، در مقصد به مصرف­ کننده نمی­‌دهیم؟ چرا ما این یارانه ارزی را به صورت نقدی به مردم نمی‌دهیم؟ »

حریری رئیس اتاق ایران و چین در پایان با اشاره به راهکار مناسب اعطای یارانه ارزی کالاهای ضروری به مردم، گفت: برخی اقتصاددانان می‌گویند با اعطای یارانه به مردم، نقدینگی بالا می­رود و تورم ایجاد می­ شود. حرف ­های درستی است اما واقعاً راه این است که ارز 4200 به وارد­کننده­ بدهیم؟ با اعطای یارانه به صورت اعطای خدمات رایگان بهداشتی، حمل‌ونقلی و تامین حداقل کالای ضروری متناسب با هر دهک طرح سیاستی ایجاد شده بسیار به عدالت بسیار نزدیک‌تر بود.

در ادامه این برنامه موسی شهبازی در رابطه با مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، اظهار داشت: با توجه به داده‌های اقتصادی، کشور در سال‌های اخیر به طور متوسط هر ساله 20 درصد تورم داشت. مشکل تورم هر ساله در کشور ما بوده و متاسفانه به دلیل مشکلات ساختاری اقتصاد جزو معدود کشورهای دارای تورم دورقمی هستیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به خلق پول گسترده سیستم بانکی که ریشه تورم‌های دورقمی در کشور بوده است، افزود: یک رابطه همسو بین رشد نقدینگی و خلق پول با تورم کشور وجود دارد. اگر نقدینگی در بخش مولد اقتصاد استفاده نشود و به تقاضای جامعه دامن بزند هر ساله این رشد نقدینگی به تورم تبدیل می‌شود.

میزان پول سیال در سال‌های گذشته بسیار بالاتر از شبه پول شده است و این به معنی افزایش سرعت گردش پول و همچنین ورود نقدینگی سهمگین از بازاری به بازار دیگر است که خودبه‌خود این ورود نقدینگی تورم‌های بالایی ایجاد می‌کند. هر چه سهم پول بالاتر برود، سرعت خلق نقدینگی نیز افزایش می‌یابد.

شهبازی در پایان با اشاره به راهکار کنترل تورم انتظاری، اظهار داشت: در حالت تورم، افراد دارای مستغلات و دارایی‌های مختلف بیشترین انتفاع را از تورم خواهند برد. در اقتصادهای قوی از دارایی‌های سرمایه‌ای و غیرمصرفی با ابزار مالیاتی به راحتی تقاضای سرمایه‌ای را کنترل و مدیریت می‌کنند تا به این صورت از تورم‌های انتظاری جلوگیری کنند. مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی در همین راستا هستند.