۰ نفر

گران‌های بی‌مشتری در بازار روغن زیتون

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۳۳
کد خبر: 482177
گران‌های بی‌مشتری در بازار روغن زیتون

بــا هـمـــه فرهنگسازی‌های انجام گرفته در سال‌های اخیر و با وجود اینکه به لطف فضای مجازی و امکانات ارتباطی آشنایی مردم با رژیم‌های غذایی سلامت محور دیگر کشورها بسیار بیشتر از قبل شده، علاقه ایرانی‌ها به مصرف غذاهای سرخ شده قابل انکار نیست و این باعث شده آمار بالایی در مصرف روغن داشته باشیم، آن هم روغن‌های غیرمفید. به همین دلیل است که در سوپرمارکت‌ها فضای اختصاص یافته به روغن زیتون حتی یک دهم دیگر روغن‌های خوراکی و سرخ‌کردنی نیست.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  همشهری، محققان مفیدترین نوع روغن برای مصارف خوراکی را روغن زیتون دانسته‌اند و مصرف مداوم این روغن سرشار از آنتی اکسیدان را برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش کلسترول بد خون و کاهش ریسک سکته قلبی توصیه کرده‌اند، با این حال میزان مصرف این روغن مفید در کشور ما از سایر روغن‌ها بسیار کمتر است. سرانه مصرف روغن زیتون در ایران 200گرم برآورد شده که از نصف سرانه 500گرمی مصرف این روغن در دنیا نیز پایین‌تر است. یکی از دلایل این امر نبود فرهنگ مصرف این نوع روغن در رژیم غذایی «سرخ کردنی محور» ایرانی‌هاست. فرهنگسازی در این زمینه طی سال‌های اخیر باعث افزایش آگاهی مردم نسبت به این موضوع شده اما وجود یک عامل بازدارنده دیگر، تلاش‌ها در این زمینه را کم اثر کرده است؛ قیمت بالا. برندهای زیادی در سال‌های اخیر به‌طور اختصاصی در زمینه تولید روغن زیتون فعال شده‌اند که از معروف‌ترین‌ها می‌توان به سی سام اشاره کرد که شیشه‌های گرد آن محصولاتش را از دیگر برندها متمایز کرده است. پیک، هایپراستار، زِر و البته لادن که در زمینه تولید انواع روغن سابقه‌ای طولانی دارد دیگر برندهای موجود در سوپرمارکت‌ها هستند که تنوع نسبتا خوبی از روغن‌های تصفیه شده، بی‌بو یا طبیعی و ساده، بکر یا فرابکر را تولید و عرضه کرده‌اند اما ویژگی مشترک آنها قیمت بالاست. ارزان‌ترین نوع روغن زیتون هم‌اکنون 3برابر دیگر روغن‌ها قیمت دارد و این موضوع در شرایطی که قدرت خرید مردم با تورم موجود هر روز کمتر می‌شود باعث شده روغن زیتون در اولویت خرید بسیاری از مردم قرار نداشته باشد.

میانگین قیمت یک روغن زیتون 250میلی لیتری در سوپرمارکت‌ها 40هزار تومان و برای حجم 500میلی لیتر 70تا 80هزار تومان است و این قیمت برای روغن‌های وارداتی چندبرابر می‌شود. به‌طور مثال روغن زیتون یک لیتری برند بوریتو 250هزار تومان قیمت دارد. به گفته فروشنده‌ها، تقاضا برای خرید روغن زیتون از ابتدای امسال کاهش زیادی داشته و بسیاری از سوپرمارکت‌ها ماه‌هاست سفارش جدیدی نداده‌اند چون خرید ماه‌های قبلشان هنوز در قفسه‌ها مانده است. با وجود تولید داخلی قابل‌قبول قیمت زیتون و روغن زیتون در بازار در حدی است که این دو محصول در سبد مصرف بسیاری از اقشار جایی ندارند، کمااینکه به گفته مسئولان سرانه مصرف از 200گرم هم پایین‌تر آمده و به 150گرم در یکی دو سال اخیر رسیده است. گفته می‌شود سرمازدگی باغ‌های زیتون در سال گذشته باعث کاهش تولید روغن زیتون طی امسال شده و این عامل طبیعتا اثر افزایشی بر قیمت‌ها خواهد داشت و رشد قیمت ارز هم عاملی برای گران‌تر شدن روغن‌های وارداتی است.