۰ نفر

افزایش تعمیرات لوازم خانگی به جای خرید کالای نو؛

رکود بازار لوازم خانگی بعد از کاهش قیمت ارز شدیدتر شد

۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۵۶
کد خبر: 480304
رکود بازار  لوازم خانگی بعد از کاهش قیمت ارز شدیدتر شد

در حالی که به گفته دست اندرکاران بازار لوازم خانگی با افزایش قیمت لوازم خانگی مردم به سمت تعمیر لوازم خانگی به جای خرید کالای نو گرایش یافته‌اند، در روزهای اخیر کاهش قیمت ارز باعث رکود بیشتر این بازار شده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بازار لوازم خانگی یکی از بازارهای متاثر از نرخ ارز است، به طوری که در دو سال  اخیر روند افزایشی نرخ ارز به شدت در روند تولید، عرضه و قیمت کالای لوازم خانگی موثر بوده است.

در اوایل سال 1397،  با اعمال تحریم های مجدد آمریکا علیه ایران و  متعاقب آن خروج دو برند تولید کننده لوازم خانگی کره‌ای از ایران و  افزایش قیمت ارز این بازار دچار تلاطمات بسیاری بود و حتی در آن مقطع بازار در بسیاری از کالاها از جمله یخچال و فریزر ساید یا ماشین ظرف شویی جوابگوی نیاز متقاضیان و خریداران نبود و همین موضوع یعنی افزایش تقاضا و کمبود عرضه در آن سال قیمت‌ها را به شدت افزایش داد.

البته پس از مدتی و برنامه ریزی برای افزایش تولید داخلی از سوی وزارت صمت، شرایط  تا حدودی تغییر کرد و افزایش تولید داخلی محصولات لوازم خانگی شوک ناشی از خروج تولیدکنندگان لوازم خانگی کره‌ای را تا حدود زیادی خنثی کرد.

اما در دو سال اخیر بازار لوازم خانگی مانند سایر بازارها متاثر از افزایش قیمت ارز بوده است و قیمت لوازم خانگی تولید داخلی متاثر از افزایش ارز دائما صعودی بوده  است.

در چند روز اخیر با کاهش قیمت ارز مردم از این بازار انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند اما سوال اینجاست که آیا کاهش قیمت ارز به سرعت مانند افزایش قیمت ارز اثر خود را بر بازار لوازم خانگی خواهد گذاشت و یا می توان با روند نزولی کاهش قیمت ارز بود؟ 

افزایش تعمیرات لوازم خانگی به جای خرید کالای نو

در این زمینه اکبر پازوکی در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی، گفت: فروشندگان لوازم خانگی هیچ تاثیری بر تعیین قیمت لوازم خانگی ندارند و قیمت عرضه  لوازم خانگی از سوی تولید کنندگان تعیین می‌شود، لذا آنها بهتر می توانند در رابطه با تاثیر افزایش یا کاهش قیمت ارز بر روی قیمت لوازم خانگی اظهار نظر کنند.  

وی افزود: در حال حاضر بازار لوازم خانگی با رکود شدید ناشی از گرانی مواجه است و این موضوع مشکلات بسیاری را برای اصناف این بخش به وجود آورده است. 

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم رکود، قیمت لوازم خانگی مدام در حال افزایش است، بیان داشت: همان طور که اشاره شد،  فروشندگان لوازم خانگی اصلا نقشی در افزایش قیمت لوازم خانگی ندارند، اما به هر حال افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر بر  افزایش قیمت لوازم خانگی بی تاثیر نبوده است. 

وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی، فروشندگان به روز کالا را خریداری  و با سود مشخص  و قانونی  عرضه می‌کنند، ضمن اینکه با توجه به رکود حاکم بر بازار فروشندگان در بسیاری موارد مجبورند که کالای خود را با سودی کمتر از سود قانونی عرضه کنند. 

پازوکی با اشاره به گرانی لوازم خانگی، افزود: مشکلات اقتصادی باعث کاهش قدرت خرید شده و لذا بازار لوازم خانگی در رکود شدیدی به سر می‌برد. 

وی اظهار داشت: در حال حاضر قیمت یخچال و فریزر ساید تولید داخلی حدود 50 میلیون تومان و قیمت هر دستگاه ماشین لباس شویی تولید داخل بین 10 تا 14 میلیون تومان است که با توجه به مشکلات درآمدی برای بسیاری امکان خرید لوازم خانگی وجود ندارد. 

13990819000440_Test_NewPhotoFree

13990819000439_Test_NewPhotoFree

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان اینکه کمبودی در بازار لوازم خانگی وجود ندارد، گفت: البته نمی‌توان گفت که تولید داخلی پاسخگوی نیاز مردم است، اما با توجه به گرانی شدید لوازم خانگی، ترمز خرید مردم کشیده شده است و در این شرایط بازار پاسخگوی نیاز مردم است. 

وی گفت: افزایش قیمت لوازم خانگی باعث شده تا مردم گرایش بیشتری به تعمیر لوازم خانگی داشته باشند و لذا به جای خرید مجدد با تعمیر لوازم خانگی سعی می‌کنند، مدت بیشتری از لوازم خانگی قبلی خود استفاده کنند. 

پازوکی اظهار داشت: در سال جهش تولید باید از تولید کنندگان حمایت شود و با تامین مواد اولیه مورد نیاز و تخصیص ارز به آنها تولید داخلی را حفظ کنیم. 

افزایش رکود بازار لوازم خانگی بعد از کاهش قیمت ارز

 یکی از فعالان قدیمی صنف لوازم خانگی که سال‌ها به عنوان فروشنده در بازار لوازم خانگی فعالیت دارد، در رابطه با تاثیر کاهش قیمت ارز در بازار لوازم خانگی گفت: در چند روز اخیر کاهش قیمت ارز، بازار لوازم خانگی را در رکود عمیق تری فرو برده است.

این فعال صنفی بیان داشت: بازار در روزهای اخیر کاملا در رکود فرو رفته و هیچ خبری از خرید و فروش نیست. 

وی بیان داشت: با کاهش قیمت ارز، مردم در انتظار کاهش قیمت لوازم خانگی هستند، بنابراین اگر قصد خرید کالا داشته اند آن را به آینده موکول کرده‌اند تا وضعیت بازار شفاف تر شود. 

وی با بیان اینکه اثرات کاهش قیمت ارز دیرتر اثرات افزایش آن در بازار مشهود می‌شود، گفت: قطعا هیچ تولید کننده با کاهش قیمت ارز بلافاصله قیمت تولیدات خود را کاهش نمی دهد زیرا به هرحال تولیداتی که امروز در بازار عرضه می شود مربوط به تولید چند هفته یک چند ماه قبل است و تولید کننده می گوید این کالاها با ارز مثلا 30 هزار تومان تولید شده، لذا امکان کاهش قیمت وجود ندارد. 

این فروشنده لوازم خانگی بیان داشت: در مجموع فعلا ارزیابی دقیقی نمی توان از اثرات کاهش قیمت ارز بر بازار لوازم خانگی داشت . 

وی با بیان اینکه کاهش قیمت ارز هیجانی است، گفت: همانطور که افزایش قیمت ارز هیجانی بود لذا نمی توان تصویر روشنی از آینده بازار لوازم خانگی داشت. 

این فعال صنفی بیان داشت: پیروزی باید در انتخابات آمریکا بر کاهش قیمت ارز موثر بود، در حالی که تا 20 ژانویه قدرت در دست ترامپ است و معلوم نیست در این مدت چه اتفاقاتی رخ دهد و وضعیت ارزی کشور را نمی توان به صورت دقیق پیش بینی کرد.