۰ نفر

زنگ خطر کمبود مرغ در بازار؛

قیمت هر کیلو مرغ ۲۵هزار تومان شد

۳ آبان ۱۳۹۹، ۲۱:۰۱
کد خبر: 476420
قیمت هر کیلو مرغ ۲۵هزار تومان شد

نایب رئیس انجمن مرغداران گوشتی گفت: بنابر ویژگی جدید سامانه بازارگاه، مرغداران می‌توانند خرید نهاده را به طور مستقیم انجام دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۲۵ هزار تومان است.

وی افزود: اگر تخصیص سهمیه نهاده در زمان مورد نیاز مرغدار انجام شود، شاهد آرامش مرغداران، کاهش قیمت تمام شده و ساماندهی بازار فروش خواهیم بود.

اسداله نژاد ادامه داد: هم اکنون واحد‌های مرغداری که در حال عرضه مرغ به بازار هستند، تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده‌ها را با نرخ مصوب تهیه می کنند و مابقی از بازار آزاد تامین شده است که با این وجود امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار وجود ندارد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از ساماندهی سامانه بازارگاه خبر داد و گفت: بنابر ویژگی جدیدی که در سامانه بازارگاه ایجاد شده است، این امکان وجود دارد که مرغداران به طور مستقیم خرید خود را از سامانه بازارگاه انجام دهند.

وی افزود: اگرچه سهمیه در نظر گرفته شده، کل نیاز مرغداران برای دوره پرورش را جوابگو نیست، اما تا حدودی نیاز مرغداران را مرتفع کرده است.

به گفته اسداله نژاد، اگر ۱۰۰ درصد سهمیه مرغداران با نرخ مصوب تامین شود، عرضه مرغ زنده با نرخ ۱۳ هزار تومان و احتساب ۱۰ درصد در اختیار استانداران شدنی است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی تغییر محسوسی نداشته است، بیان کرد: اگر وعده مسئولان در خصوص تامین نهاده‌ها محقق شود، پیش بینی می‌شود که قیمت تمام شده تولید و در نهایت نرخ نهایی مرغ در بازار کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی کمبودی در عرضه مرغ نداریم، افزود: با توجه به آنکه مرغداران به سبب نوسان نرخ نهاده‌های دامی جرات جوجه ریزی ندارند و واحد‌های مرغ مادر به سبب جلوگیری از زیان، جوجه ریزی را حذف کردند، این احتمال وجود دارد که با چالش تامین مرغ برای مقطعی در بازار مواجه ‌شویم که خوشبختانه نگرانی در این زمینه وجود ندارد چرا که ذخایر پشتیبانی امور دام‌مناسب است.

وی با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه در نوسان است، بیان کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که همچنان با نرخ مصوب خود فاصله دارد.

این مقام مسئول در پایان درباره آینده بازار مرغ تصریح کرد: دولت با اتخاذ برخی تدابیر باید مرغداران را به سمت جوجه ریزی سوق دهد، در غیر این صورت با چالش کمبود مرغ در سطح کشور روبرو خواهیم شد.