۰ نفر

معاون گمرک ایران مطرح کرد؛

جزییات واردات ۱۱۳میلیون دلاری انسولین

۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۰۱
کد خبر: 476089
جزییات واردات ۱۱۳میلیون دلاری انسولین

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران واردات انسولین در هفت ماه اول امسال با رشد ارزشی حدود ۱۳درصدی به بیش از ۱۱۳میلیون دلار می‌رسد که اکثر محموله‌های رسیده به گمرک با حداقل اسناد ترخیص شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهرداد جمال ارونقی، جزئیات واردات انسولین در سال جاری را تشریح کرد و گفت که در این رابطه از ابتدای امسال تا ۳۰ مهرماه ۱۹۴ اظهارنامه با ردیف تعرفه داروی انسولین به گمرک اظهار و ترخیص فوری صورت گرفته است.

او ادامه داد: در دوره مورد بررسی در مجموع ۱۱۳میلیون و ۷۴ هزار و ۵۸۸ دلار داروی دارای انسولین وارد شده است که تولید داخل ندارد. این در حالی است که داروی انسولین وارداتی، در سال جاری نسبت به سال گذشته از نظر ارزش تا ۱۳ درصد افزایش دارد.

ارونقی با بیان این که در هفت ماه اول سال قبل ۱۴۹ اظهارنامه برای ترخیص انسولین به گمرک ارائه شده است، گفت: در این مدت ۱۰۰ میلیون و ۱۷۵ هزار و۷۸۲ دلار انسولین وارد شده است.

به گفته این مقام مسئول داروهای متشکل از محصولات مخلوط شده یا نشده برای مصارف درمانی یا پیشگیری از بیماری، عرضه شده به شکل مقادیر معین یا به صورت بسته‌بندی برای خرده‌فروشی در ردیف تعرفه ۳۰۰۴ جدول تعرفه طبقه‌بندی می‌شوند که ردیف تعرفه فرعی ۳۰۰۴۳۱ برای داروهای دارای انسولین در نظر گرفته شده که همین ردیف تعرفه در جدول تعرفه کشورمان به دو ردیف تعرفه فرعی‌تر ۳۰۰۴۳۱۱۰ (دارای تولید داخلی مشابه) با مأخذ حقوق ورودی ۳۲ درصد و ۳۰۰۴۳۱۹۰ (سایر ) با مأخذ ۵ درصد تقسیم شده است.

شرط ترخیص دارو

ارونقی خاطرنشان کرد: همه محصولات دارویی موعددار (که مدت معین تأثیر درمانی دارد) در صورتی قابل ترخیص از گمرک برای مصرف در کشور خواهد بود که حداقل ۶۵ درصد از مدت قابل مصرف بودن آن در حین ترخیص از گمرک باقی مانده باشد.

معاون گمرک ایران این را هم گفت که با توجه به حساسیت ویژه‌ای که برای ترخیص داروها از سوی گمرک وجود دارد، تسهیلات حداقل اسناد با مجوز وزارت بهداشت برای این اقلام مورد پذیرش گمرک قرار می‌گیرد و با توجه به این که از یک سو ترخیص کلیه کالاها از گمرک در هر رویه‌ای منوط به اخذ و ارائه کد رهگیری بانک مرکزی است و از سوی دیگر ممکن است صدور این کد جهت ترخیص کالا فرآیند زمانبری باشد، گمرک با احراز مالکیت کالا در مورد داروها، حداقل اسناد را برای انجام تشریفات گمرکی کافی قلمداد کرده و نسبت به ترخیص فوری داروها به صورت حمل یکسره و در صورت نیاز از پای پرواز و به صورت شبانه‌روزی اقدام می‌کند تا هیچ گونه تأخیری در این رابطه پیش نیاید.

ارونقی با بیان این که باید توجه داشت کلیه مجوزهای قانونی لازم برای ترخیص کالاها به ویژه دارو و مواد اولیه دارویی توسط گمرک به صورت سیستمی اخذ و قبل از ترخیص کالا کنترل می شود، گفت: همچنین در خصوص داروهایی که با حداقل اسناد از گمرک ترخیص شده‌اند گمرک فرصت دو ماهه‌ای جهت ارائه کد رهگیری بانک به واردکنندگان می دهد تا در این فرصت نسبت به رفع تعهدات خود در گمرک اقدام کنند. البته ممکن است نیاز به تمدید این مهلت باشد. به هر صورت گمرک اجازه نمی‌دهد وقفه‌ای در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص داروها ایجاد شود.

معاون گمرک ایران یادآور شد: مطابق پیشنهادهای ارائه شده، در حال حاضر حقوق پایه و سود بازرگانی اکثر داروهایی که در کشور تولید داخل مشابه ندارند، به ترتیب برابر با چهار درصد و یک درصد است که این حقوق ورودی نیز توسط گمرک به صورت ضمانت‌نامه بانکی یا در مواردی که دارو و مواد اولیه دارویی توسط مراجع دولتی وارد می‌شود، با تعهد ذیحسابی با سررسید مشخص قابل ترخیص است.

از مدتی پیش تامین انسولین از داروخانه‌ها با مشکلاتی برای متقاضیان مواجه شد که در این رابط بحث کمبود آن از لحاظ واردات مطرح بوده است. این در حالی است که گزارش گمرک نشان‌دهنده افزایش واردات انسولین نسبت به سال گذشته بوده ولی واردات سرسوزن انسولین با کاهش ۵۲ درصدی واردات همراه بوده است.