۰ نفر

افزایش ۳برابری قیمت اسفنج ظرفشویی در ۶ماه

ظرف شستن هم گران شد!

۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۲
کد خبر: 473317
ظرف شستن هم گران شد!

مثل همه کالاهای دیگر، افزایش قیمت دامن ابر و فوم را هم گرفته و نرخ انواع این محصولات در یک سال اخیر و به‌ویژه در شش‌ماه گذشته تا سه برابر شده اما اگر دنبال نوع بسیار خاص و خارجی نباشید، نهایتا با 4هزار تومان می‌توانید یک اسفنج ظرفشویی با کیفیت و بادوام بخرید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بازه قیمت اسکاچ و اسفنج ظرفشویی در بازار بین 7تا‌14هزار تومان و کمترین قیمت مربوط به همان اسکاچ‌های نوستالژیک سبز رنگ است که البته حالا ابر چسبیده به آن در بعضی انواع ضخیم‌تر شده و شیاری طولی در آن ایجاد شده تا صفت محافظت ناخن هم به ویژگی‌های آن اضافه شود.

گران ترها معمولا جنسشان اسفنج است و ویژگی‌هایی مثل ضد‌خش بودن دارند که باعث می‌شود برای انواع ظروف حساس و گران استفاده شوند بدون اینکه سطح آنها آسیبی ببیند. البته اسفنج‌هایی با قیمت‌های بسیار بالاتر هم در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مجازی عرضه می‌شود که یا وارداتی هستند یا از مواد خاصی ساخته شده‌اند. مثلا برای خرید اسکاچ‌های برند سوسمی ساخت کشور کره باید دست‌کم بین 18تا 24هزار تومان، برای انواع دوتایی آن تا 35هزار تومان و برای بسته سه تایی آن 55هزار تومان بپردازید البته اگر بتوانید آن را در بازار پیدا کنید. بعضی از سایت‌های فروش آنلاین برای اسفنج طبیعی دریایی گارانتی گذاشته‌اند و یک قطعه از آن را 540هزار تومان می‌فروشند.

   توصیه‌هایی برای خرید

ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین چیزی که وجود آن در هر آشپزخانه‌ای لازم و حتی واجب به شمار می‌رود اسفنج‌هایی است که به اسکاچ مشهور است؛ جسمی زبر و خشن برای شست وشوی ظروف که نوع نوستالژیک آن برای ما ایرانی‌ها سبز رنگ بود، گاهی تنها و گاهی چسبیده به ابری زردرنگ که کمی از خشونت آن برای دست‌ها و ناخن‌ها کم می‌کرد. بعدها انواع آبی رنگ آن هم به بازار آمد و بعدتر‌ها البته تنوع از سطح رنگ فراتر رفت و رسید به امروز که در سوپرمارکت باید چندین مدل ابر و اسکاچ را زیر و رو کنید و از خصوصیاتشان بپرسید تا بتوانید یکی را مطابق نیازتان انتخاب کنید. در بعضی کشورها و فرهنگ‌های دیگر برای شستن و پاک کردن آلودگی‌های نرم از سطح ظروف از برس استفاده می‌کنند اما برای ما ایرانی‌ها ظرف اگر با ابرو اسفنج ساییده نشود و به‌اصطلاح صدای پاکیزگی ندهد انگار اصلا شسته نشده است، پس حالا حالاها باید از سوپرمارکت‌ها سراغ ابر و اسفنج و اسکاچ و سیم ظرفشویی بگیریم. اما اینکه چه بخریم، بستگی به کاربرد دارد و البته قیمت. کاربرد اسفنج‌ها و اسکاچ‌های مختلف تا حد زیادی بستگی دارد به جنس ماده‌ای که از آن ساخته شده اند. این روزها انواع اسفنج‌های نانو، میکروفایبر، فومی پلی اورتان، سیلیکونی، طبیعی دریایی و البته انواع پارچه‌ای و بافتنی در مغازه‌ها به فروش می‌رسد که وقتی با دقت خواص آنها را بررسی کنید متوجه می‌شوید که چندان تفاوتی با هم ندارند و بهتر است بیشتر به فاکتور قیمت توجه کنید. اگر بهداشت ابر و اسفنج ظرفشویی را رعایت کنید و زود به زود آن را تعویض کنید تا محلی برای تجمع آلودگی و میکروب نشود، طبیعتا به استفاده از انواع آنتی باکتریال، نانو یا انواع دیگر با ویژگی‌های خاص نیازی پیدا نمی‌کنید، پس توصیه ما این است که برای ظروف حساس یک اسفنج معمولی و برای ظروف سخت هم یکی از همان اسکاچ‌های سبز قدیمی بخرید و بیش از این هزینه نکنید.