۰ نفر

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

حمایت‌ از صادرکنندگان خوشنام

۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۱۹
کد خبر: 468672
حمایت‌ از صادرکنندگان خوشنام

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید ضوابط قانونی صادرات برای صادرکنندگان خوشنام تسهیل شود گفت: در حال رایزنی با مجموعه بانک مرکزی هستیم تا مهلت تمدید کارت‌های بازرگانی با رویکرد حمایت‌ از صادرکنندگان خوشنام تمدید شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی در جمع خبرنگاران در تشریح نشست روز دوشنبه درخصوص مسائل حوزه صادرات محصولات کشاورزی با حضور صادرکنندگان، دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان استان‌های صادرکننده خشکبار، گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم در شرایط اقتصادی کشور توسعه صادرات است، باید تراز کشور را تا جای ممکن به نفع رویکرد صادراتی هدایت کنیم، از سوی دیگر محدودیت‌های بخش صادرات نیز باید برطرف شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش عمده صادراتی کشور که ارزبری کمی نسبت به سایر حوزه‌ها دارد کشاورزی است، تصریح کرد: عمده محصولات صادراتی کشاورزی خشکبار است در حال حاضر صادرکنندگان با محدودیت‌ها و شرایطی روبرو شده‌اند که لازم بود نشستی در این زمینه برگزار شود.

۴۰۰ میلیارد تومان منابع مربوط به فاز اول را برای صادرکنندگان عملیاتی می‌شود

پورابراهیمی با اشاره به اینکه بخش اول جمع‌بندی صورت گرفته در نشست امروز درخصوص تسهیلات بود، ادامه داد: مقرر شد تا ۱۰ روز آینده بانک کشاورزی از سرفصل منابع بخش مشوق‌های صادراتی سال ۹۸، ۴۰۰ میلیارد تومان منابع مربوط به فاز اول را برای صادرکنندگان عملیاتی کند، تا یک ماه آینده نیز برنامه‌ریزی لازم برای تخصیص ۸۰۰ میلیارد تومان انجام شود.

وی اضافه کرد: مقرر شد سازمان توسعه تجارت سر فصل‌های بسته پیشنهادی سال جاری را سریعا به کمیسیون اقتصادی مجلس تحویل دهد تا در نیمه دوم سال ظرفیت‌های بخش تسهیلات صادراتی را عملیاتی کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اخیرا بانک مرکزی به موضوع تسویه حساب ارزی ناشی از صادرات ورود کرده است، گفت: به دلیل لزوم تفکیک صادرکنندگان خوشنام از صادرکنندگان با کارت‌های اجاره‌ای بازرگانی مقرر شد فهرست صادرکنندگان خوشنام کشور از طریق گمرک و سازمان توسعه تجارت به کمیسیون اقتصادی ارائه شود تا بتوانیم محدودیت‌ها و الزامات قانونی را از طریق تغییرات تصمیمات بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه گمرک را تسهیل و روان سازی کنیم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه مشوق‌های صادراتی باید برای صادرکنندگان خوشنام اعمال شود، ادامه داد: باید ضوابط قانونی صادرات برای صادرکنندگان خوشنام تسهیل شود، در حال رایزنی با مجموعه بانک مرکزی هستیم تا مهلت تمدید کارت‌های بازرگانی با رویکرد حمایت‌ از صادرکنندگان خوشنام تمدید شود.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اقتصادی، نمایندگان و تمامی افرادی که در حوزه صادرات محصولات کشاورزی دغدغه دارند حمایت خود را از صادرکنندگان خوشنام اعلام می‌کنند و این جلسات استمرار دارد، امیدواریم این جلسات بتواند اثرات مثبتی در حوزه صادرات کشور داشته باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پنج ماهه اول سال جاری صادرات بخش کشاورزی و خشکبار نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی نشان می‌دهد در شرایط تحریمی امکان افزایش میزان آن با اعداد بسیار بالاتر وجود دارد.