۰ نفر

قیمت اسپری رکورد می‌شکند؛

خداحافظ خوشبویی

۱۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۰۷
کد خبر: 458559
 خداحافظ خوشبویی

مترو که شلوغ‌تر می‌شود هم ترس از کرونا آزارش می‌دهد و هم بوی تند عرق. در حالی که تن خسته خود را به میله وسط واگن آویزان کرده با کنایه و با صدایی که اطرافیانش بشنوند زمزمه می‌کند: «مردم رعایت نمی‌کنند، در این گرمای تابستان، هم باید لباس‌ها را روزانه تعویض کنند و هم از اسپری‌های خوشبو‌کننده استفاده کنند.» جوانی که در گوشی موبایل خود غرق شده بدون اینکه سرش را بالا بیاورد، سریع جواب می‌دهد: «دلتان خوش است؟! احتمالا نمی‌دونید یک اسپری خوشبو‌کننده چقدر قیمت دارد که انتظار دارید مردم روزانه استفاده کنند؟»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، تجربه گرما و تحمل بوی بد در اماکن و وسایل نقلیه مختلف، احتمالا برای شما که در شهرهای شلوغ زندگی می‌کنید و این گزارش را می‌خوانید زیاد پیش آمده باشد. هرچند این روزها ترس از شیوع بیشتر ویروس کرونا باعث شده تا حدودی مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و از یکدیگر بیشتر فاصله بگیرند اما همچنان در مترو و اتوبوس‌های‌BRT وقتی جمعیت زیاد می‌شود خیلی زود آن فاصله‌گذاری اجتماعی به اجبار فراموش می‌شود. حالا هم که هوا به‌شدت گرم است تعرق روزانه مردم در فضاهایی مثل مترو و اتوبوس، هوای نامطبوعی ایجاد می‌کند که تحملش شاید واقعا سخت باشد.

شاید تا پیش از این خیلی راحت می‌شد به مردم پیشنهاد داد تا از اسپری‌های خوشبو‌کننده استفاده کنند. اما حالا نگاهی به نمودار قیمتی این کالای پرمصرف نشان می‌دهد از ابتدای سال تا‌کنون هر ماه رکورد قیمتی جدیدی ثبت شده است به شکلی که حالا شاید خیلی‌ها نتوانند این کالای آرایشی را تهیه کنند.

  ۱۵۰ میلی‌لیتر، ۷۰ هزار تومان

برای خوشبویی بدن، در بازار امروز انواع مدل‌ها و برندها وجود دارد. یکی از پر‌مصرف‌ترین‌ها اسپری‌های خوشبو‌کننده بدن است که معمولا از خیلی از ادکلن‌ها ارزان‌تر هستند و به‌صورت روزانه‌ هم استفاده می‌شوند. نیوآ که برند پرمصرف و محبوبی در بازار محسوب می‌شود حالا رکورد ۶۰ هزار تومان را هم رد کرده است. البته این برند در بازار پیش از گرانی‌ها هم از بقیه اسپری‌ها گران‌تر بود ولی همچنان تا انتهای سال ۹۸ کمتر از ۱۵هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شد. اما حالا هم در فروشگاه‌ها کمیاب شده و هم قیمت‌ آن صعود زیادی داشته است. یکی از فروشنده‌های محلی لوازم آرایشی و بهداشتی می‌گوید: «چون قیمت این کالا خیلی گران شده ترجیح می‌دهم اصلا از این برند برای فروش به مغازه‌ام نیاورم چون معمولا وقتی قیمت کالایی خیلی گران می‌شود خیلی سودی ندارد ضمن اینکه حتما فروش آن هم کم می‌شود.» در بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی هم انواع اسپری‌های خوشبوکننده نیوآ ناموجود شده به‌طور مثال در دیجی‌کالا تنها مدل موجود اسپری ضد تعریق زنانه نیوآ مدل Fresh Flower با حجم ۱۵۰ میلی لیتر است که در مرداد ۱۳۹۹ بیشتر از ۷۵ هزار تومان قیمت دارد. این افزایش قیمت در بازه زمانی کوتاه باعث تغییر الگوی مصرفی مردم هم شده است. خانمی که جزو مصرف‌کنندگان ثابت این کالا محسوب‌ می‌شود توضیح‌ می‌دهد که تا الان از خرید سال گذشته خود استفاده می‌کرده ولی حالا که اسپری‌های خوشبوکننده نیوآ قیمتش خیلی زیاد شده، مجبور است از برندهای ارزان‌تر استفاده کند و البته مقدار مصرف را هم کاهش دهد.

  حذف خوشبوکننده‌ها از سبد فروشگاه‌ها

برند اکو هم جزو پرمصرف‌ترین‌ها در این حوزه محسوب می‌شود ولی معمولا نسبت به نیوآ ارزان‌تر بوده است. اسپری‌های خوشبوکننده این برند هم افزایش قیمت زیادی داشته و حالا در بازار با قیمتی بیش از ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. البته محصولات اکو در بازار فعلی فراوانی بیشتری دارد. با این حال گرانی باعث شده اسپری‌های خوشبو‌کننده حجم کمتری را در قفسه‌های فروشگاه‌ها به خود اختصاص ‌دهند. قبلا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انواع اسپری‌های خوشبوکننده وجود داشت ولی حالا فروشگاه‌هایی که در مرکز شهر یا نقاطی قرار دارند که مردم درآمد کمتری دارند یا این کالا را از قفسه‌های خود حذف کرده‌اند یا تعداد آن را کاهش داده‌اند. مدیر یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جنوب غربی تهران می‌گوید قبلا از پنج برند اسپری ‌خوشبوکننده برای فروش داشته‌اند ولی حالا فقط از یک برند گمنام کالا را تامین می‌کنند که آن هم خیلی مشتری ندارد.

گرانی‌ها به بادی اسپلش‌ها هم رسیده است. بادی اسپلش‌ها مقدار زیادی آب دارند و برخلاف اسپری‌ در آنها از گازی استفاده نشده و ماندگاری کمتری هم دارند. با این حال رایحه‌ها آنها معمولا تندتر است و باید روی پوست اسپری شود. حالا قیمت بادی اسپلش‌ها هم که معمولا حجمی بیشتر از ۲۰۰ میلی‌متر دارند؛ از ۴۰ هزار تومان بیشتر شده است. رول‌های ضدعرق هم در همین مدار صعودی پیش رفته‌اند و بیشتر برندهای خارجی اگر دربازار پیدا شوند قیمتی بالاتر از ۴۰ هزار تومان دارند. فقط مدل‌های ایرانی هستند که کمتر از ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. به‌طور مثال برند شون ۵۰ میلی‌لیتر رول ضد تعریق زنانه را ۱۹ هزار تومان می‌فروشد.

  هشتگ برای اسپری خوشبوکننده

شکوه و گلایه از گرانی این محصول حالا به شبکه‌های اجتماعی هم رسیده است. خانم جوانی در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشته است: «امروز رفتم اسپری خوشبو‌کننده بخرم. قیمت= ۶۰ هزار تومان، بهتر است با خوشبویی خداحافظی کنیم.» فرد دیگری هم از تجربه خود نوشته و توضیح داده که چند مدتی است در فروشگاه‌های مختلف نمی‌تواند برند همیشگی را که از آن اسپری و رول ضد تعریق می‌خریده پیدا کند. یک آقا هم در توییتر نوشته بهتر است به دیگران بگوییم که بدبویی ما را تحمل کنند چون پولی برای خرید اسپری ‌خوشبو‌کننده نداریم.