۰ نفر

طی ۳ماه:

کرایه حمل گندم ۳۰درصد بالا رفت

۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۹:۰۱
کد خبر: 451438
کرایه حمل گندم ۳۰درصد بالا رفت

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: تعداد کمباین‌های برداشت جوابگوی تولید نیست و تعداد کمباین‌های برداشت باید حداقل ۲۰تا ۲۵درصد افزایش یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، عطاء الله هاشمی با اشاره به افزایش هزینه کمباین برداشت گندم، گفت: این کمباین‌ها سالانه براساس شاخص‌هایی که دارند از جمله نرخ تورم قیمت‌ها را افزایش می‌دهند که البته افزایش معقول آن نیز مورد قبول کشاورزان است. کمباین‌هایی که تحت نظر اتحادیه کمباین داران کشور فعالیت می‌کنند، افزایش نرخ کنترل شده و طبق ضوابط دارند اما کمباین‌هایی که خارج از این مجموعه هستند در مناطق مختلف کشور، به طور خودسرانه قیمت‌ها را بالا می‌برند و برای تولیدکنندگان ایجاد مشکل می‌کنند.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: در این زمینه مشکل داریم و تعداد کمباین‌های موجود جوابگوی تولید نیست. حداقل باید میزان کمباین‌های برداشت ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر از چیزی باشد که الان وجود دارد تا کشاورزان با مشکل مواجه نشوند.

هاشمی افزود: کارخانجات داخلی توان تولید این میزان کمباین را ندارد و انحصاراتی که در داخل ایجاد شده بحث واردات را با مشکل مواجه کرده به طوری که در حال حاضر بسیاری از افراد هستند که پولشان بیش از شش ماه است نزد کارخانجات یا سیستم دولتی مانده و هنوز نتوانستند کمباین خود را تحویل بگیرند.

وی با اشاره به افزایش هزینه حمل نیز افزود: طی حدود ۲ الی ۳ ماه گذشته کرایه حمل حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و در برخی مناطق کشاورزان ناچار هستند گندم تولیدی خود را از مزرعه به محل تحویل ببرند و این افزایش قیمت حمل به کشاورزان فشار وارد می‌کند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرداخت بیش از ۹۲ درصد مطالبات گندمکاران، گفت: در حال حاضر تسویه مطالبات کشاورزان گندمکار به روز شده و مطالبات حداکثر طی یک هفته تسویه می‌شود.

هاشمی اظهار امیدواری کرد که روند پرداخت مطالبات تا پایان فصل برداشت به همین شکل بماند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه خرید گندم در حال حاضر از ۴.۵ میلیون تن گذشته است، گفت: پیش بینی می‌کنیم بیش از ۱۰ میلیون تن گندم طی سالجاری از کشاورزان کشور خریداری شود.