۰ نفر

نماینده مجلس اعلام کرد:

صادرکنندگان با تعهد و نگاه ملی نسبت به وارد کردن ارزهای صادراتی اقدام کنند

۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۱
کد خبر: 448818
صادرکنندگان با تعهد و نگاه ملی نسبت به وارد کردن ارزهای صادراتی اقدام کنند

نماینده مجلس یازدهم درباره آسیب های عدم ورود ارز صادراتی به کشور اظهار داشت : عدم گردش صحیح ارز و نابسامان شدن بازار ارز در کشور یکی از دلایل مهم آسیب های عدم ورود ارز صادراتی به کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین،  مهدی طغیانی نماینده مردم استان اصفهان در مجلس یازدهم در گفت و گو با اقتصادآنلاین اعلام کرد : واقعیت این است که بخاطر محدودیت های فعلی، بازگشت ارزهای صادراتی به داخل کشور یکی از مسائلی است که مورد توجه دولت و بانک مرکزی قرار گرفته و با حساسیت های ویژه ای از سوی دولت و رییس کل بانک مرکزی دنبال می شود.

تاثیر کرونا در فعالیت های اقتصادی

وی در ادامه تصریح کرد: به دلیل انتظاراتی که از سوی عرضه کنندگان وجود دارد، با افزایش قیمت ارز این گونه صادرکنندگان با انگیزه کم نسبت به ورود ارز به داخل کشور اقدام می کنند و در عین حال بخاطر وضعیت حال حاضر ایران و دنیا که بخاطر شیوع کرونا همه فعالیت ها در همه سطوح بخصوص صادرات، تجارت، بازرگانی و ... تحت تاثیر قرار گرفته است. شاهد هستیم که مرزها و عملا صادرات با اختلال مواجه شدند که البته تا حدودی همچنان این محدودیت ها وجود دارد. این مسائل همگی دست به دست هم داده است تا بخشی از صادرات با چالش مواجه شود و عرضه ارز را در مجموع دچار مشکل کرده است.

حفظ آرامش در بازار ارز

نماینده مردم استان اصفهان در مجلس یازدهم افزود: در این وضعیت انتظار می رود تا در همه زمینه ها گشایش های صورت بگیرد، ثبات در بازارها بیشتر از قبل حاکم شود و در نقطه مقابل صادرکنندگان نیز با تعهد و نگاه ملی نسبت به وارد کردن ارزهای صادراتی اقدام کنند تا با فعال شدن آن ها در چرخه بازار ارز و اقتصاد کشور، از آرامش و پایداری مستحکم تری برخوردار باشیم.

مدیریت انتظارات صادرکنندگان

طغیانی درخصوص مقاومت هایی که از سوی صادرکنندگان برای بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به کشور وجود دارد نیز اظهار داشت: به هر حال بخش زیادی از این نگاه حاکم به دلیل انتظارتی است که صادرکنندگان دارند و با مدیریت این انتظارات می‌توان امیدوار بود که ارزها به صورت مستمر وارد کشور شوند که این اتفاق هم با تعادل و آرامش در بازار ارز شکل می گیرد.

کنترل نوسان های ارزی/ مشوق های صادراتی

وی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی بتواند به صادرکنندگان این اطمینان و اعتماد را بدهد که ارز تحت کنترل است و همه تلاشش را انجام دهد که این نوسان ها مهار و متوقف شود تا جلوی انتظارت تورمی گرفته شود، تا حد زیادی این مشکل حل می شود اما باید به این نکته هم اشاره کرد که بحث مشوق های صادراتی هم می تواند انگیزهای مثبتی را برای فعالان عرصه های صادراتی شکل دهد تا باعث شود ورود ارز به داخل کشور با سرعت بیشتری صورت بگیرد.