۰ نفر

وام کرونایی چقدر خسارت اصناف را جبران می‌کند؟

۲۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۳۴
کد خبر: 445507
وام کرونایی چقدر خسارت اصناف را جبران می‌کند؟

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران اظهار کرد: تسهیلات حمایتی به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا نهایتا معادل حقوق سه ماه یک کارگر است، اما به هر حال ما شرایط دولت را می‌دانیم و باید دست به دست هم این مشکلات را پشت سر بگذاریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ابراهیم درستی درباره ارائه تسهیلات دولت برای کمک به مشاغل آسیب دیده از کرونا، اظهار کرد: این تسهیلات بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی به کسانی که تا اردیبهشت با بهره ۱۲ درصد و حدود سه ماه هم برای بازپرداخت آن تنفس دهند، اما این تسهیلات گوشه کوچکی از مشکلات اصناف را در شرایط فعلی برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه شرایط دولت هم با توجه به وضعیت فروش نفت و تحریم‌ها دشوار است و شیوع ویروس کرونا این شرایط سخت را تشدید کرده، تصریح کرد: برخی صنوف، حتی آن‌هایی که بازگشایی شدند در آستانه ورشکستگی قرار دارند و رستوران‌ها و غذاپزی‌ها مانند قبل مشتری ندارند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به تداوم تعطیلی تالار، قهوه‌خانه سنتی و گرمابه‌داران، تصریح کرد: اصناف معتقدند اولویت سلامتی مردم است و باید مصوبات ستاد ملی کرونا رعایت شود، بنابراین واحدهایی که تعطیلی آن‌ها تداوم داشته هم منتظرند که پروتکل‌هایی برای آن‌ها تدوین شود و با مجوز ستاد ملی کرونا فعالیت خود را از سر بگیرند.

درستی همچنین با بیان اینکه سود این تسهیلات نسبتا زیاد و مبلغ آن به نسبت خساراتی که در پی شیوع ویروس کرونا به اصناف وارد شده، کم است، تصریح کرد: مبلغ پرداختی نهایتا معادل حقوق سه ماه یک کارگر است، اما به هر حال ما شرایط دولت را می‌دانیم و باید دست به دست هم این مشکلات را پشت سر بگذاریم.

وی در پایان در پاسخ به اینکه برای واحدهای صنفی بدون پروانه چه حمایتی در نظر گرفته شده، اظهار کرد: در پروسه اول واحدهایی که پروانه کسب دارند مشمول تسهیلات هستند. البته در مرحله اول ۱۳ رسته شغلی مشمول تسهیلات هستند و ۵۸ رسته شغلی دیگر که بالغ بر ۷۵ درصد واحدهای صنفی را تشکیل می‌دهند و همچنین واحدهای بدون پروانه احتمالا در مرحله‌های بعدی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

طبق اعلام اتاق اصناف ایران حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در بخش‌های غیرمشمول و حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در بخش‌های مشمول دریافت تسهیلات شاغل هستند و خسارت ماهانه تعطیلات ناشی از کرونا برای واحدهای صنفی بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

در این میان تاکنون ۱۴ گروه شغلی مشمول دریافت تسهیلات حمایتی به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا شناخته شدند و متقاضیان این وام از روز شنبه باید به شعبی که در سامانه بیمه بیکاری اعلام کرده مراجعه و تسهیلات خود را دریافت کنند. البته این تسهیلات به واحدها و کارگاه‌هایی اختصاص می‌یابد که نیروهای کار در آن‌ها شاغل و بیمه باشند در واقع مبنای پرداخت، شاغل بودن نیروی کار و تعدیل نشدن فرد و داشتن بیمه پردازی تا قبل از شیوع کرونا است و میزان پرداخت تسهیلات نیز به این شکل است که برای واحدهای کسب و کاری که فعال بوده و تعطیل نشده‌اند،  مبلغ ۱۲ میلیون تومان وام به ازای هر شاغل دارای پرونده بیمه تامین اجتماعی (۷۰ درصد هزینه دستمزد و ۳۰ درصد امور عملیاتی) و برای واحدهایی که به اجبار تعطیل شده‌اند، مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر شاغل دارای پرونده تامین اجتماعی (۵۰ درصد هزینه دستمزد و ۵۰ درصد سایر امور عملیاتی) پرداخت می‌شود.