۰ نفر

عراق مرزهایش را به روی کامیون‌های ایرانی بست

۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۰۹
کد خبر: 418481
عراق مرزهایش را به روی کامیون‌های ایرانی بست

دیروز عراق مرزهایش را به‌روز ورود کامیون‌های ایرانی که حامل کالاهای صادراتی مواد غذایی، مصالح ساختمانی، مواد پتروشیمی و... بود بست.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، طبق پیگیری‌های صورت‌گرفته عنوان‌شده که مرز قصر شیرین به جهت اعتصاب کامیون‌داران عراقی بسته‌شده است و مرز مهران به خاطر دستگاه‌های ایکس‌ری در گمرک و استعلام گرفتن از بغداد با کندی پذیرش کامیون همراه است.

اما افرادی که در مرز مهران و قصر شیرین بودند، گفتند طرف عراقی با بهانه‌هایی که از صبح روز گذشته تراشیدند مرز را بستند و معلوم نیست چه زمان بازخواهد شد. این اتفاق هم‌زمان با پیام برهم احمد صالح رئیس‌جمهوری عراق رخ داد که از امریکا خواست که شرایط ویژه بغداد به جهت سیاسی و اقتصادی را در رابطه با تحریم‌های امریکا علیه ایران موردتوجه قرار دهد.

صالح متذکر شد: ما نمی‌خواهیم عراق زیر بار تحریم‌های آمریکا علیه ایران فشاری متحمل شود.

البته مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که بغداد می‌تواند واردات گاز طبیعی و انرژی از ایران را به مدت ۴۵ روز ادامه دهد، آن‌هم تنها درصورتی‌که این نقل‌وانتقال‌ها با دلار امریکا انجام شود.

رئیس‌جمهوری عراق در سفری که به کویت داشت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بغداد به‌دنبال برقراری روابط متعادل با همسایگان و جامعه جهانی است. ایران کشور همسایه ما است و ما علاقه‌مند به داشتن روابط خوب و پایدار با این کشور هستیم.

او در سخنانش گفته بود: ما درحال میانجیگری میان ایران و آمریکا نیستیم و نمی‌خواهیم وارد هیچ محوری شویم و منفعت ما در این است که عراق اولویت باشد.

این صحبت‌ها درحالی از سوی مقام عراقی مطرح شد که بیش از هزار کامیون در انتظار باز شدن قفل مرزها هستند و دلیل اصلی این اتفاقات معلوم نیست.

آن‌گونه که فعالان اتاق بازرگانی عنوان کردند این اتفاق دائمی نخواهد بود و بعد از چند روز مرزهای عراق به روی کالاهای ایرانی بازخواهد شد. یکی از اعضای اتاق بازرگانی که خواست نامش عنوان نشود، گفت: قطعاً عراق برای خوش آمدن آمریکا به چنین اقدام ناگهانی دست‌زده است و قطعاً با این اتفاق می‌خواهد از آمریکا امتیاز بگیرد. متأسفانه بسته شدن مرز بدون اطلاع قبلی به‌خصوص در مورد مواد غذایی و کالاهای فسادپذیر، ازنظر تجارت بین‌الملل با چالش همراه است.

او افزود: کامیون‌داران ساعت‌های طولانی پشت مرز مانده‌اند و معلوم نیست مجوز ورود به عراق را خواهند گرفت یا خیر.

کارنامه صادراتی ایران به عراق نشان می‌دهد که روابط حسنه‌ای بین دو کشور برقرار بوده است لذا بستن مرز به بهانه سیمان کردن، قطع بودن سیستم، خراب بودن دستگاه‌های ایکس‌ری و... خارج از روابط دیپلماتیک است.

روز گذشته تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق به عراق رفتند تا مشکل به وجود آمده را بررسی و دلیل بسته شدن مرز‌ها را جویا شوند. اتفاقی که در چند سال همکاری مشترک دو کشور بی‌سابقه بوده است. تا زمان تنظیم خبر هیچ گزارش جدیدی ارسال نشده است.

یک مقام دولتی که خواست نامش عنوان نشود گفت: طبق توضیحاتی که دولت عراق داده مرز مهران به خاطر دستگاه ایکس‌ری که طرف عراقی نصب‌کرده است و این‌که کامیون‌ها باید از آن عبور کنند و همچنین استعلام‌ها باید از بغداد گرفته شود با مشکل مواجه شده است و اکنون در مرز مهران تراکم شدید کامیون به وجود آمده است.

او افزود: در مرز قصر شیرین هم گفته‌شده، کامیون‌داران عراقی اعتصاب کردند. به همین خاطر مرز بسته‌شده است. هنوز دلیل اعتصاب کامیون‌داران عراقی مشخص نشده است. البته برخی دیگر هم می‌گویند به خاطر مشکلات مرزبانی و این‌که ایران، برق گمرک عراق را به علت بدهی قطع کرده مرز بسته‌شده است.

یک منبع مطلع در اتاق بازرگانی گفت: عراقی‌ها تنها بهانه آوردند و نمی‌خواهند کالاهای ایرانی را پذیرش کنند. اگر مرز مهران به خاطر دستگاه ایکس‌ری بسته‌شده بود، حداقل یک کامیون اجازه ورود می‌گرفت؛ اما از صبح روز گذشته هیچ کامیونی نتوانست از مرز عبور کند. حتی سیمان‌کاری از سوی دولت عراق در مرز صورت نمی‌گیرد.

این منبع آگاه تأکید کرد: دولت عراق گفته است به خاطر سیمان‌کاری مرز و خرابی‌هایی که در آن منطقه وجود دارد، از ورود کامیون‌ها ممانعت می‌شود؛ اما یک روز پیش کامیون‌ها بدون مشکل تردد می‌کردند و حال معلوم نیست که یک‌باره چرا سیمان‌های مرز مشکل پیداکرده است.

این منبع مطلع اظهار داشت: به‌طورقطع عراق به خاطر تحریم ایران تصمیم گرفت مرز را ببندد تا کشورش با چالشی مواجه نشود. رفتار کشور دوست و همسایه ما در شرایطی که اروپایی‌ها سعی دارند در کنار ایران قرار گیرند جای سؤال دارد.