۰ نفر

سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای؛

بیش از 5.5میلیون تن کالا از مرزهای زمینی صادر شد

۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۲۷
کد خبر: 327243
بیش از 5.5میلیون تن کالا از مرزهای زمینی صادر شد

مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اعلام کرد: حجم کالاهای صادراتی از مرزهای زمینی کشور در 9 ماهه امسال به پنج میلیون و 537 هزار تن رسید که 11 درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، « حسین متولی حبیبی » افزود: امسال تا پایان آذرماه در مجموع یک میلیون و 336 هزار تن کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، میزان واردات از مرزهای جاده‌ای 14 درصد کاهش را نشان می دهد.
این مقام مسئول در سازمان راهداری افزود: فعال ترین مرز در بین مرزهای جاده‌ای کشور، مرز بازرگان با سهم 58 درصدی در زمینه واردات کالا بود و پس از آن مرزهای خسروی و میرجاوه به ترتیب با هشت و 9 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.
وی اضافه کرد: عملکرد مرزهای جاده‌ای در زمینه صادرات کالا از کشور نشان می‌دهد در 9 ماهه سال 97 مرز بازرگان ( آذربایجان غربی) با 26درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای میلک ( سیستان و بلوچستان) با 14 درصد و دوغارون ( خراسان رضوی ) با 10 درصد در رتبه بعدی قرار دارند.
متولی حبیبی اظهارداشت: سهم کامیون‌های ایرانی در مدت مورد بررسی در صادرات کالا 66 درصد و در جابه‌جایی واردات کالا 48 درصد بود.
وی اضافه کرد: طی مدت یاد شده 408 هزار نفر مسافر توسط 54 هزار دستگاه وسیله ‌نقلیه مسافری وارد کشور شدند که در جابه‌جایی این مسافران سهم اتوبوس 21، مینی‌بوس 14 و سواری 65 درصد بود.
همچنین تعداد 404 هزار نفر توسط 54 هزار دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری از کشور خارج شدند که سهم اتوبوس 26، مینی‌بوس 11 و سواری 63 درصد ثبت شد. 
متولی درخصوص آمار تردد وسایل‌نقلیه مسافری در مرزهای کشور گفت: 9 ماهه امسال، بیشترین تردد ورودی وسایل نقلیه مسافری در مرزهای دوغارون با 32 درصد و سرو ( آذربایجان غربی) با 22 درصد و بیشترین تردد خروجی در مرزهای دوغارون 31درصد و سرو با 20درصد بود. 
وی خاطرنشان کرد: مجموع مسافران وارد شده به کشور 204 هزار نفر مسافر خارجی و 204 هزار نفر مسافر ایرانی بودند و از مجموع مسافران خارج شده از کشور 158 هزار نفر خارجی و 246 هزار نفر ایرانی از مرزهای جاده‌ای کشور خارج شدند.
عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی پیش از این از رشد ٢٨ درصدی صادرات کالا در 6 ماهه ابتدایی سال 97 نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داده بود و افزود: امسال بیش از ١٩٦ هزار نفر از پایانه چذابه به کشور عراق تردد کرده‌اند.