۰ نفر

قائم‌مقام سازمان تحقیقات کشاورزی:

صادرات عسل ایران کاهش یافت

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۱۸
کد خبر: 266994
صادرات عسل ایران کاهش یافت

قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: آمار صادرات عسل از ایران در بعضی سال‌ها رکورد زده اما در دو سال اخیر به هزار تن رسیده و کاهش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، غلامحسین طهماسبی پیش از ظهر امروز در همایش ملی فرآورده‌های زنبورعسل از منظر زیست‌شناسی، سلامت و اقتصاد در خصوص تولید عسل در ایران و جهان و چالش‌های آن اظهار کرد: عسل به عنوان ماده غذایی شفابخش و دارویی در سلامت جامعه تأثیر به‌سزایی دارد.

وی افزود: باید حرکت زنبورداران را به سمت تولید  عسل سالم جهت داد و تلاش کرد تا در جامعه نیز سرانه مصرف عسل افزایش پیدا کند که همگی نیازمند توسعه پایدار در صنعت عسل و زنبورداری است.

قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: عسل‌های دنیا از 9گونه زنبور عسل تولید می‌شوند، از این بین دو گونه زنبور عسل کوچک و اروپایی یا معمولی در ایران وجود دارد که دومی به عنوان اقتصادی‌ترین زنبور عسل در دنیا شناخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قدمت زنبور عسل در ایران به زمانی برمی‌گردد که انسان بهره‌برداری از عسل را شروع کرده و ایران جزو مناطق انتشار طبیعی این گونه زنبور عسل است، به گونه‌ای که در مناطق پراکنش طبیعی زنبور عسل معمولی نیز قرار دارد.

طهماسبی اذعان داشت: تولید عسل در ایران از سال 1361 تاکنون افزایش پیدا کرده و ما را بعد از کشورهای چین و ترکیه با 88 هزار تن تولید در سال جزو 3 کشور برتر دنیا در این موضوع قرار داده است.

وی عنوان کرد: نیمی از عسل دنیا در قاره آسیا تولید می‌شود که ایران از نظر تعداد کندو از دهه 60 تا 90 افزایش چشم‌گیری در کُلنی داشته و با 7 میلیون و 600 هزار کندو جزو 4 کشور برتر دنیاست؛ از این تعداد کندو 300 هزار کندوی بومی و بخش عمده آن‌ها کندوی مدرن است.

قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص وضعیت صادرات عسل کشور یادآور شد: آمار صادرات عسل از ایران در بعضی سال‌ها رکورد زده اما در دوسال اخیر به هزار تن رسیده و کاهش پیدا کرده است.

وی بیان داشت: سرانه مصرف عسل ایرانیان در سال 95 در 990 گرم است و اکنون از یک کیلوگرم می‌گذرد اما همچنان از آمار میانگین جهان کمتر است؛ در برخی کشورهای توسعه‌یافته این عدد به دوکیلوگرم به ازای هر نفر می‌رسد.

طهماسبی ادامه داد: باید افزایش سرانه مصرف عسل در دستور کار کشور قرار گیرد، چراکه هم به توسعه سلامتی کمک می‌کند و هم عمل به توصیه‌های دینی مذهبی است.

وی ابراز داشت: تولید ژل رویال بره موم و افزایش فرآورده‌های دیگر عسل پایداری در صنعت به وجود می‌آورد؛ باید در این مقطع استاندارد تولیدات را تدوین کنیم تا تولیدات غیر طبیعی وضعیت دیگر تولیدات را دچار مشکل نکند.

قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در پایان متذکر شد: اگر استانداردهای دقیقی آماده شود، در نهایت در زنبورداری شرکت کنترل کیفی به وجود خواهد آمد تا زمینه مناسب تولید پایدار عسل و سایر تولیدات شکل گیرد.