۰ نفر

ترانزیت کالا از ایران ۲۴درصد رشد کرد

۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶
کد خبر: 216578
ترانزیت کالا از ایران ۲۴درصد رشد کرد

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ‌و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد: در پنج ماهه نخست امسال بیش از 4 میلیون و 18 هزار تن کالا از 32 مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 24 درصد رشد دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، رضا نفیسی گفت: یک میلیون و 229 هزار تن از کالای ترانزیت شده در این مدت شامل موادنفتی و 2 میلیون و 789 هزار تن محموله های غیرنفتی بوده اند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ‌و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تشکیل یادآور شد: عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی ترانزیتی را در این مدت کالاهایی نظیر مازوت، پارچه ، قطعات اتومبیل و مواد غذایی تشکیل دادند.

وی افزود: در مدت یاد شده از میان مرزهای کشور بندرشهیدرجایی در استان هرمزگان با 35 درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود و پس از آن مرزهای پرویزخان با 20 درصد، بازرگان با 10.4 درصد و شهید باهنر با 8 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

نفیسی اظهارداشت: بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی از مبدا عراق به مقصد امارات، از مبدا امارات به مقصد افغانستان و از مبدا امارات به مقصد عراق بوده است.

نفیسی، علت رشد ترانزیت کالا از خاک ایران را اقدام های سازمان راهداری در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران دانست.

جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک خود به عنوان چهارراه ترانزیتی آسیا و اروپا از ظرفیت بالایی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر است؛ در برنامه ششم توسعه نیز بر توسعه ترانزیت در بخش های مختلف حمل ونقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای افزایش درآمد ارزی کشور تاکید شده است.