۰ نفر

سطح روابط تجاری میان تهران- بغداد مورد رضایت نیست

۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۴
کد خبر: 211274
سطح روابط تجاری میان تهران- بغداد مورد رضایت نیست

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: سطح روابط تجاری میان تهران- بغداد مورد رضایت دو طرف نیست و شکل گیری معاونت اقتصادی در وزارت خارجه می تواند سرآغازی برای همکاری هرچه بیشتر باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر؛  سید حمید حسینی در نشست ماهیانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در محل اتاق بازرگانی - صنایع - معادن و کشاورزی ایران افزود: فعالیت معاونت امور اقتصادی مزبور سبب می شود تا سفارتخانه ها با فعالان اقتصادی و اتاق های مشترک بازرگانی دو کشور  همکاری بیشتری داشته باشند.

وی افزود: تجار بزرگ و مقام های دولتی عراق در روابط تجاری دو کشور حضور ندارند.  

به گفته این مقام مسئول ، بغداد نشینان خیلی از روابط تجاری دو کشور رضایت ندارند و در برخی موارد حتی اختلال در کار ایجاد می کنند؛ در این زمینه باید مسئولان دو کشور نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند.  

وی یادآور شد: مراکز تصمیم گیری در ایران در خصوص مسائل عراق و بازار آن متنوع شده و تلاش می شود در این زمینه وحدت نظر بوجود آید.  

حسینی گفت : هیات اقتصادی و تجاری ایران به تازگی سفری به عراق داشت و با حضور در کربلا- نجف  و حله - به مطرح شدن موارد و ادعاهایی در زمینه تبعیض قائل شدن برای حضور و فعالیت بازرگانان کشورمان از جمله در تعرفه های کالایی و روابط بانکی اشاره کرد.  

وی افزود: حکومت های فدرالی در عراق وجود دارد و شوراهای استانی عراق - تعرفه های تصویبی دولت مرکزی را تغییر می دهند.  

این مقام مسئول خواستار ارائه مستنداتی از سوی بازرگانان و فعالان اقتصادی کشومان در خصوص تغییر تعرفه های تصویبی شد.  

وی اضافه کرد: دفتر اتاق مشترک ایران در عراق در آینده ای نزدیک بازگشایی می شود و قرار است همایش تجاری ایران و عراق شهریورماه آینده در تهران برگزار شود.  

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق نیز در این نشست گفت: کشور عراق واردکننده و مبتنی بر نفت است، اما به دلیل بروز جنگ های مختلف به ویژه درگیری با داعش در سال های گذشته و مسائل امنیتی ، نتوانسته نفس تازه ای در دوران پس از سرنگونی بعثی ها بکشد و وارد عرصه سازندگی شود.

وی افزود: اگر بتوانیم جای پای خود را در عراق محکم کنیم ،می توانیم در عرصه های مختلف اقتصادی این کشور به فعالیت بپردازیم  

مسجدی - عراق را میدان رقابت بزرگی دانست که هر کس درآن موفق تر عمل کند، قادر است صحنه را به دست بگیرد اما رقابت به ویژه در میدان اقتصادی دشوار شده است.  

وی تصریح کرد: ایران قادر است با وجود مسائل و مشکلات مختلف - در عرصه اقتصاد عراق حرف های جدی برای گفتن داشته باشد.