۰ نفر

آغاز فصلی نوین در روابط تهران-کوالالامپور

پیش بینی افزایش ۵ برابری مبادلات ایران و مالزی

۱۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۹
کد خبر: 150314
پیش بینی افزایش ۵ برابری مبادلات ایران و مالزی

'محمود واعظی' وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مالزی، گفت که سفر رئیس جمهوری به این کشور جنوب شرق آسیا فصل نوینی در روابط تهران – کوالالامپور است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مالزی روز جمعه با اشاره به مذاکراتش با 'مصطفی محمد' وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی و رئیس جدید کمیسیون مشترک مالزی و ایران، گفت که روابط دو کشور در گذشته بسیار خوب بوده است، اما حجم مناسبات طی سال های اخیر براثر اعمال تحریم های ناعادلانه غرب رو به کاهش گذاشت.

وی گفت که کمیسیون مشترک دو کشور از سال 1387 تاکنون برگزار نشده و این امر باعث شدهارزش مبادلات تجاری دو جانبه که سال 1392 خورشیدی یک میلیارد و 500 میلیون دلار بوده به حدود 500 میلیون دلار برسد.

واعظی با اشاره به اینکه مالزی ریاست کمیسیون مشترک را به وزیر صنعت و تجارت خارجی کابینه واگذار کرده است، گفت براساس مذاکرات انجام شده این وزیر مالزیایی تا دو هفته آینده در صدر یک هیات عالیرتبه اقتصادی به تهران سفر می کند.

وی اعلام کرد که نمایندگان و مدیران حدود 30 شرکت بزرگ مالزیایی در بخش های مختلف وزیر این کشور را در تهران همراهی می کنند که مقدمه بسیار خوبی برای توسعه هر چه بیشتر همکاری های دو جانبه است.

وزیر ارتباطات گفت که در مذاکره با وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی توافق شد هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور نیز نیمه نخست سال آینده میلادی اواخر مارس یا اوایل آوریل (فروردین – اردیبهشت 96) در تهران برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه به نظر می رسد شرایط به سرعت در حال تغییر است، گفت فضای بسیار خوبی بر روابط حاکم است و امیدوارم سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری بتواند شرایط را از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تغییر دهد.

واعظی با اشاره به موضوع گردشگری که در مذاکره با طرف مالزیایی مورد بحث قرار گرفت، گفت برخی محدودیت هایی که ایرانیان اعم از دانشجویان و تجار مقیم طی چند سال اخیر با آن مواجه شده اند نیز مورد بررسی قرار گرفت تا موانع برسر راه از قبیل بانکی برطرف شود.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مالزی در ادامه گفت وگو با ایرنا به تعادل در مناسبات اقتصادی و صادرات و واردات بین دو کشور اشاره کرد و گفت پس از اینکه روابط دو کشور وارد مرحله جدیدی می شود، سازوکارهای اقتصادی اندیشیده، محدودیت ها برطرف و کمیسیون های مشترک اقتصادی فعال می شوند و روابط اقتصادی بیشتر مراقبت خواهد شد.

وی گفت که مناسبات ایران و مالزی نیز باید یک جاده دو طرفه باشد و صادرات و واردات با هم نتیجه می دهد.

به گفته وزیر ارتباطات، ایران تولیدات بسیار خوبی برای صادرات به مالزی دارد که می توان با صادرات آن روابط را متوازن کرد.

وی گفت با ورود نفت و محصولات پتروشیمی به تجارت و روابط بین دو کشور، تحولی در مناسبات صورت خواهد گرفت.

واعظی تصریح کرد که این موضوع احتمالا در مذاکرات رئیس جمهوری ایران با مقام های عالیرتبه مالزی مطرح می شود و پیش بینی می کنم ارزش روابط دو جانبه طی دو سال آینده تا پنج برابر افزایش یابد.