۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با اقتصادآنلاین عنوان کرد:

بهینه‌سازی گاز را جدی بگیریم/ ضعف ایران در حوزه ذخیره سازی

۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۵۶
کد خبر: 700894
بهینه‌سازی گاز را جدی بگیریم/ ضعف ایران در حوزه ذخیره سازی

حسین حسین‌زاده گفت: در سال ۲۰۲، کشور آمریکا ۲۰درصد و روسیه ۱۸ درصد ذخیره سازی داشت در حالی که میزان ذخیره سازی ایران، یک و هفت دهم درصد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، با سردتر شدن هوا، مصرف گاز نیز افزایش می‌یابد همانطور که به گفته‌ی سخنگوی شرکت ملی گاز، طی ۲۴ ساعت گذشته مصرف گاز به بیش از ۶۵۱ میلیون متر مکعب رسیده است.

این میزان مصرف، با ورود یک جبهه‌ هوای سرد به کشور اتفاق افتاده است؛ ماجرای افزایش مصرف گاز با سرد شدن هوا رابطه‌ای مستقیم دارد و راه گریزی از آن نیست اما خوشبختانه، شبکه پایدار است و طبق سخنان عباس اعظمی، مشکلی برای تأمین گاز وجود ندارد.

اگرچه ایران، انتظار چنین زمستانی را نداشت اما در حال حاضر و با همه‌ی چالش‌هایی که در ناترازی گاز وجود دارد، توانسته شرایط تأمین گاز را پایدار نگه‌ دارد.

به گفته‌ی سخنگوی شرکت ملی گاز، در شرایط کنونی مصرف گاز تهران ۱۱۷ میلیون مترمکعب، خراسان رضوی ۵۸ میلیون مترمکعب، اصفهان ۴۵ میلیون مترمکعب و مازندارن به ۴۳ میلیون مترمکعب است که درواقع این استان‌ها بالاترین عدد مصرفی گاز را به خود اختصاص داده‌اند.

با گذر از این زمستان، امید می‌رود که دولت برنامه‌ای جدی و مدون برای رفع ناترازی گاز را در پیش گیرد که مهمترین و اساسی‌ترین آن می‌تواند مسأله‌ی ذخیره سازی باشد؛ این مهم طی سالیان و در دولت‌های مختلف مورد بی‌توجهی قرار گرفته و باعث شده کشور که دومین تولید کننده‌ی گاز جهان است، در تأمین گاز داخل با مشکل مواجه شود.

حسین حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با اقتصادآنلاین با اشاره به اینکه  مشکل ما در حال حاضر در بحث ناترازی گاز نه کمبود تولید گاز کشور است بیان کرد: با توجه به افزایش مصرف سالیانه‌ی صادرات گاز، واحدهایی مثل پتروشیمی، فولاد، صنایع سیمان، مصرف خانگی و...را باید در کنار هم دید و شرایطی ایجاد کرد که نه مردم آسیب ببینند نه صنایع که یکی از بهتر‌ین‌ راه‌های آن بهینه‌سازی است.

او اضافه کرد: در حال حاضر یک دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی بهینه‌سازی، معادل۷ تا ۱۰ دلار سرمایه‌گذاری در تولید است.

حسینی با اشاره به اینکه لازم است بحث بهینه‌سازی در کشور به طور جدی مطرح شود عنوان کرد: بهینه‌سازی باید در حوزه‌های مخلتف، اعم از نیروگاه‌ها، صنایع، موتورخانه ها، مبحث ۱۹ و همچنین مصرف سوخت خودروها، به جد پیگری شود.

این نماینده‌ی کمسیون انرژی اضافه کرد: بحث بهینه‌سازی که در حال حاضر به صورت موقت انجام می‌شود باید ادامه‌ پیدا کند؛ صنایع و مردم باید دست به دست هم داده تا از این بحران عبور کنیم.

او معتقد است کشورهایی که تولید کننده‌ی گاز هستند باید معادل 10 درصد ذخیره سازی انجام دهند.

حسینی در مقایسه‌ی میزان ذخیره سازی ایران با سایر کشورها عنوان کرد: در سال ۲۰۲۰، کشور آمریکا ۲۰درصد و روسیه ۱۸درصد ذخیره سازی داشت در حالی که میزان ذخیره سازی ایران، یک و هفت دهم درصد بود. 

نماینده‌ی مردم لارستان در پایان سخنان خود به جمع‌آوری گازهای همراه و جلوگیری از هدررفت آن‌ها اشاره کرد و گفت: در حوزه‌ی بهینه‌سازی باید به تمام جوانب دقت کنیم.