۰ نفر

با فشار واشنگتن روی پاناما؛

مجوز 136 کشتی مرتبط با صنعت نفت ایران لغو شد

۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳
کد خبر: 696311
مجوز 136 کشتی مرتبط با صنعت نفت ایران لغو شد

در پاسخ به ادعاهای یک گروه ضدایرانی، مقامات دریانوردی پاناما -که بزرگ‌ترین شرکت ثبت کشتی در جهان را دارد- مدعی شدند طی 4 سال گذشته، پرچم خود را از 136 کشتی مرتبط با شرکت نفت ایران پس گرفته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از رویترز، به گفته‌ شرکت‌های ردیاب جریان، محموله‌های نفت خام ایران در دو ماه آخر سال 2022 به بالاترین حد خود رسید و امسال شروع قدرتمندی داشت. این دستاوردها علیرغم تحریم‌های ایالات متحده بر شرکت‌هایی که آن‌ها را متهم به کمک به صادرات نفت ایران، عمدتاً به چین و ونزوئلا می‌کند، به دست می‌آید

روز دوشنبه، جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا از واشنگتن خواست تا پاناما را تحت فشار قرار دهد تا از کمک به ایران برای دور زدن تحریم ها دست بردارد. بوش یکی از اعضای اتحاد علیه ایران هسته‌ای (UANI) است که به دنبال جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک ابرقدرت منطقه‌ای مجهز به سلاح هسته‌ای است.

اداره دریانوردی پاناما (AMP) که اداره‌ی ثبت کشتی‌ها را اداره می‌کند، اواخر روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: « رجیستری پاناما 136 کشتی را که ارتباط مستقیم آن‌ها با شرکت ملی نفت ایران (NIOC) ثابت شده بود، لغو کرد.»

سازمان‌های مستقل اعلام کردند که مالکان چندین کشتی متهم به عضویت در شبکه ایران در پاناما ثبت شده‌اند.

سخنگوی AMP گفت: «یک پنجم از 678 کشتی که AMP پرچم آن‌ها را به دلایل مختلف از سال 2019 پس گرفت، مرتبط با ایران بودند.

او گفت: «مقامات پاناما روابط نزدیکی با وزیر خزانه‌داری و دیگر مقامات ایالات متحده دارند.»

بر اساس داده‌های رسمی، پاناما بزرگترین ثبت کشتی در جهان را دارد که پرچم خود را برای حدود 8650 کشتی ارائه می‌کند

AMP در حال لغو ثبت نام نفتکش Glory Harvest پس از اتمام تحقیقات بدون دریافت اطلاعات مورد نیاز توسط مقامات است.

AMP گفت: « این دولت به طور کامل به تعهدات و رویه‌ها در همه زمان‌ها عمل کرده است و ما همیشه به محض دریافت اطلاعات تخلفات ادعایی، با رعایت رویه و تضمین‌های قانون اساسی، بررسی واقعیات را آغاز کرده ایم.»

مارک والاس، مدیر اجرایی UANI، خواستار درخواست بیشتر شد و گفت: «رجیستری پرچم یک کشور و یک کشور به تنهایی بارها و بارها در ارتباط با کشتی‌های حمل نفت ایران ظاهر می‌شود. این باید متوقف شود.»