۰ نفر

وزیر نفت خبر داد:

صادرات نفت و محصولات پتروشیمی رکورد زد/پیگیری حق و حقوق کارکنان صنعت نفت

۱ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۷
کد خبر: 683138
صادرات نفت و محصولات پتروشیمی رکورد زد/پیگیری حق و حقوق کارکنان صنعت نفت

وزیر نفت از ثبت بالاترین رکورد صادرات نفت‌ خام، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی ایران در آبان‌ماه امسال خبر داد و گفت: این بالاترین رکورد از سال ۱۳۹۷ (شروع تحریم‌های ظالمانه ترامپ علیه ایران) تاکنون است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شانا، جواد اوجی ظهر امروز (سه‌شنبه، یکم آذرماه) در آیین صبحگاه مشترک بسیجیان صنعت نفت با سلام و درود به آستان شهیدان دفاع مقدس، امام خمینی (ره)، شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و بسیجیان حاضر در این آیین اظهار کرد: خدا را شاکرم به بنده توفیق داد امروز در جمع بسیجیان بی‌ادعای صنعت نفت حاضر باشم.

وی با درود به روان پاک امام خمینی (ره) به‌دلیل کار ابتکاری سامان‌دهی سازمان بسیج مستضعفین بعد از انقلاب اسلامی گفت: این کار با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت مردمی برای پیشبرد اهداف نظام به‌خوبی شکل گرفت. همان‌طور که می‌دانید در جنگ تحمیلی هشت ساله حضور پررنگ اقشار مختلف مردم در قالب همین بسیج سبب شد دشمن نتواند یک قدم از خاک کشور را تصرف کند.

وزیر نفت افزود: پس از انقلاب و جنگ تحمیلی در دوران سازندگی تفکر بسیجی در ایران همچنان نقش‌آفرین بود و در همه عرصه‌ها سبب شکوفایی شده، امروز این تفکر در میان کشورهای آزاده نیز گسترش یافته است.

اوجی با بیان اینکه رویکرد استفاده از ظرفیت مردمی و تفکر بسیجی در دولت سیزدهم برای غلبه بر کینه و تحریم دشمنان ایران در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: از بدو آغاز به‌کار این دولت، کشور با مشکلاتی همچون تأمین سوخت زمستانی، کمبود سوخت مایع در نیروگاه‌ها، انجام نشدن تعمیرات اساسی در برخی پالایشگاه‌های نفتی و گازی و تشدید تحریم‌های بین‌المللی و از همه مهم‌تر فروش و صادرات نفت، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی مواجه بود که خوشبختانه با همت و تفکر بسیجی کارکنان صنعت نفت و تلاش آنها توانستیم بر این مشکلات غلبه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه پیش از دولت سیزدهم رقم صادرات نفت و میعانات گازی کشور آنچنانی نبود، گفت: بنده پارسال در آیین صبحگاه مشترک بسیجیان صنعت نفت در حضور کارکنان صنعت نفت قول دادم که با تلاش این کارکنان و نیروهای مسلح کشور افزایش صادرات نفت و میعانات گازی رقم خواهد خورد.

وزیر نفت افزود: صنعت نفت ایران هم‌اکنون در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد و بالاترین تحریم‌ها بر این صنعت اعمال شده است.

پیگیر جدی موضوع مالیات و اجرایی شدن ماده ۱۰ هستیم

اوجی با بیان اینکه در یک سال و نیم اخیر در بحث معیشت و رفاه حال کارکنان صنعت نفت اقدام‌های خوبی گرچه خیلی کم صورت گرفته است، اظهار کرد: این قول را به کارکنان صنعت نفت می‌دهم که به‌طور جدی بحث مالیات را پیگیری کنم و ان‌شاءالله خبرهای خوبی در این زمینه خواهید شنید، همچنین بحث ماده ۱۰ وظایف و اختیارات وزارت نفت را پیگیر خواهم بود، باید دلایلی داشته باشیم تا بتوانیم همه ارکان دولت، مجلس و قوه قضائیه را در بحث ماده ۱۰ توجیه کنیم تا ان‌شاءالله کارکنان صنعت نفت به حق و حقوق خود برسند؛ قطعاً نیت دولت نیز همین است. بنده به‌عنوان نماینده کارکنان صنعت نفت موضوعات یادشده را در دولت پیگیری خواهم کرد.

وی با بیان اینکه در بحث تأمین امنیت انرژی کشور، بسیاری پارسال برآورد کرده بودند در ماه‌های دی و بهمن کشور دچار مشکل تأمین سوخت می‌شود، افزود: یادمان نرود سال ۱۳۹۹ در زمستان قطعی برق به‌دلیل عدم تأمین سوخت نیروگاه‌ها اتفاق افتاد، اما به فضل الهی و همت نیروهای صنعت نفت پارسال بدون هیچ مشکلی زمستان و تابستان را سپری کردیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته با وجود آنکه سرمایه‌گذاری زیادی در صنعت نفت و گاز انجام نگرفته و مصرف گاز در کشور از تولید پیشی گرفته است، اما همکاران پرتلاش صنعت نفت با مدیریت مصرف توانسته‌اند از پس مشکلات برآیند، گفت: با برنامه‌ریزی انجام‌شده سرمایه‌گذاری در طرح‌های پالایشی کشور و احداث پتروپالایشگاه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی دولت دیده شده و چند ماهی است که عملیات اجرایی این طرح‌ها شروع شده است.

روابط خوب ایران با کشورهای همسایه

اوجی به موضوع دیپلماسی انرژی اشاره کرد و با بیان اینکه ایران پیش از شروع به‌کار دولت سیزدهم روابط خوبی با اکثر کشورهای همسایه نداشت، اظهار کرد: الحمدلله امروز شاهد هستیم در این دولت حتی با برخی کشورهای همسایه مبادلات تجاری سه تا چهار برابر افزایش یافته است. در این راستا استفاده از ظرفیت‌های پالایشگاه‌های فراسرزمینی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت که به همت کارکنان این وزارتخانه امروز شاهدیم در برخی کشورها ما از ظرفیت پالایشگاهی فراسرزمینی استفاده می‌کنیم. در همین هفته گذشته نیز در بیانات مقام معظم رهبری استفاده از ظرفیت‌های پالایشگاه‌های فراسرزمینی به‌عنوان یکی از از دستاوردهای این دولت یاد شد.

وی ادامه داد: در بحث استفاده از ساخت داخل امسال شاهد بودیم که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت کشور از ۱۵۰ شرکت به بیش از ۵۰۰ شرکت افزایش یافته و به همت فعالان صنعت نفت بسیاری از تجهیزات مورد نیاز این صنعت با ارزبری بالا از سوی شرکت‌های داخلی در حال تأمین است.

کارکنان صنعت نفت در خط مقدم

وزیر نفت با بیان اینکه صنعت نفت هم‌اکنون نزدیک به ۳ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه در بحث ساخت داخل کالاهای ارزبر با شرکت‌های داخلی منعقد کرده است، اظهار کرد: ۷۵ درصد نیاز کالایی صنعت نفت در بخش‌های مختلف از سوی سازندگان و پیمانکاران داخلی تأمین می‌شود. شما بروید ببینید در کجای صنعت نفت کشور مستشار یا کارشناس خارجی در دریا یا خشکی کار می‌کند! امروز همه سازه‌های دریایی در میدان گازی مشترک پارس جنوبی در داخل کشور ساخته می‌شود. این دستاورد تنها با همان تفکر بسیجی و خودکفایی حاصل شده است.

اوجی افزود: شهادت می‌دهم همه نیروهای صنعت نفت در این جنگ اقتصادی که استکبار جهانی علیه ما راه انداخته، در خط مقدم قرار دارند. بالاترین تحریم‌ها و فشارها از ابتدای انقلاب تاکنون در همین دوران کنونی در حال رخ دادن است. این موضوع را در نشست‌های که خدمت مسئولان نظام بوده‌ام بارها گفته‌ام.

وی با بیان اینکه با مدیریت دولت استفاده از ظرفیت‌های مالی داخلی کشور که تا پیش از این مغفول مانده بود در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: به‌عنوان خادم صنعت نفت امروز از کارکنان صنعت نفت که در شرایط آب و هوایی سخت در مناطق عملیاتی، روی سکوهای دریایی، ایستگاه‌های تقویت فشار، مراکز توزیع سوخت، خطوط انتقال نفت و گاز و ستادها مشغول کار هستند، تشکر می‌کنم و به آنها می‌گویم که کار شما دشمن را مأیوس خواهد کرد.

وزیر نفت اظهار کرد: دشمن در دهه‌های اخیر به‌دنبال کاهش و قطع درآمدهای ارزی و صادرات نفت و گاز کشور بوده است، اما با همت کارکنان صنعت نفت این توفیق را پیدا نکرده و نخواهد کرد. بر خودم واجب می‌دانم برای اعتمادی که مجلس و دولت به بنده کرده‌اند از کیان کشور و صنعت نفت دفاع کنم.