۰ نفر

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی:

سازمان برنامه و بودجه ضد تولید است/ صادرات پتروشیمی ها به 17میلیارد دلار می رسد

۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۲۷
کد خبر: 681423
سازمان برنامه و بودجه ضد تولید است/ صادرات پتروشیمی ها به 17میلیارد دلار می رسد

احمد مهدوی ابهری گفت: براساس پیش‌بینی‌ها، امسال پتروشیمی‌ها 15میلیارد دلار به نیما تزریق می‌کنند و 17میلیارد دلار هم صادرات خواهند داشت. پتروشیمی از نظر وزنی در هفت ماهه نسخت سال گذشته، 7درصد و میزان صادرات 13درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، نشست خبری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی امروز (24 آبان ماه) در محل این انجمن برگزار شد.

احمد مهدوی ابهری، در ابتدای این نشست به اهمیت صنعت پتروشیمی بیان کرد: این صنعت پر مزیت کشور است و اگر نگاه ما به یک توسعه‌ی اقتصادی پایدار باشد، باید به این صنعت توجه داشته باشیم. این صنعت بود که در دهه‌ی 90 با شروع تحریم‌ها و جنگ اقتصادی و همینطور بعد از خروج ترامپ از برجام، مودر توجه قرار گرفت و توانست با تولید و صادرات، به ارزآوری اقتصاد کشور کمک کند.

دولت به جای خام‌فروشی به صنعت پتروشیمی توجه کند

او ادامه داد: آنچه ما به جهت نیاز دنیا تولید می‌کنیم، در حال صادر شدن است و گاهی صادرتمان را پیش‌فروش می‌کنیم. دنیا امروز به سمت استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین در حرکت است و محصولات پتروشیمی که به ارزش افزوده بدل می‌شوند، در اقتصاد دنیا جایگاه خاصی دارد. همینطور این صنعت در زندگی روزمره مردم نقش برجسته‌ای دارد و روز به روز هم بر مصرف و دنیا افزوده می‌شود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی معتقد است: کشور ما دارای منابع عظیم هیدروکربوری است و این مسأله ایجاب می‌کند که صنعت پتروشیمی را گسترش دهیم.

ابهری با اشاره به صادرات غیر نفتی ایران عنوان کرد: در حال حاضر 6/39درصد صادرات غیر نفتی در 6ماهه نخست سال 1401 داشتیم. این جایگاه باید توسعه پیدا کند و باید در 1404 که برنامه‌ی چشم‌انداز تمام می‌شود بتوانیم به 135 تا 140 میلیون تن تولید برسیم.

او با اشاره به خام‌فروشی بیان کرد: گاهی دست‌های خارجی از آستین‌ بعضی‌ها درمی‌آید و می‌خواهند این صنعت را تخریب کنند. سالیان سال است که نفت و گاز خام صادر می‌شود، به کجا رسیدیم؟ این صنعت ایجاد اشتغال می‌کند و بیش از 10هزار واحد صنعتی پایین دستی وابسته به صنعت ما هستند.

ابهری اضافه کرد:  بین 6تا 7 میلیارد دلار محصول را در داخل به صنایع تکمیلی می‌دهیم که تبدیل کنند به کالای نهایی و صادر کنند. دولت به جای اینکه به فکر خام فروشی باشد باید این‌ها را تبدیل کند به ارزش افزوده تا دیگر نگران قیمت دلار نباشیم.

صادرات پتروشیمی‌ها به 17میلیارد دلار خواهد رسید

او با بیان اینکه حذف صورت مسأله راه حل نیست بیان کرد: در مقطعی هستیم که حاکمیت باید کمک کند که هم تولید داشته باشیم و هم بازارها را از دست ندهیم. در آینده با مجوزهایی که داده شده می‌توانیم به قطب تولید متانول در دنیا بدل شویم.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، آماری درخصوص رشد این صنعت ارائه داد و گفت: براساس پیش‌بینی‌ها، امسال پتروشیمی‌ها 15میلیارد دلار به نیما تزریق می‌کنند و 17میلیارد دلار هم صادرات خواهند داشت. پتروشیمی از نظر وزنی در هفت ماهه نسخت سال گذشته، 7درصد و میزان صادرات 13درصد افزایش یافته است.

او افزود: میزان تولیدات محصولات پتروشیمی از نظر وزنی در هفت ماهه سال 1400معادل 38میلیون و 608هزار تن رسید که افزایش 7درصدی داشته. همچنین میزان صادرات از نظر وزنی در 7ماهه سال گذشته 15میلیون و 500هزارتن بود که امسال به 17میلیون و 500هزار تن رسید که افزایش 13درصدی را نشان می‌دهد.

ابهری با اشاره به میزان ارزآوری این صنعت اظهار کرد: در هفت ماه سال گذشته، 7میلیارد و 91 میلیون دلار به نیما ارز دادیم که این عدد امسال به 8میلیارد و 733 میلیون و 300هزار دلار رسیده، یعنی 23 درصد ارز به نیما داده شد. همچنین صادرات محصولات غیر نفتی 251/24 میلیارد دلار بود که از این مقدار 9میلیارد و 605 میلیون دلار مربوط به پتروشیمی‌هاست.

وی ادامه داد: تا 22 آبان ماه، 9 میلیارد و 604 میلیون دلار به نیما ارز تزریق شده و در حوزه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز در 6ماه سال جاری 2میلیون و 56هزار و 682 تن کالای پلیمری به بورس کالا فروخته شد و این عدد در سال گذشته تها یک میلیون و 679هزار و 498تن بوده. یعنی 5/22درصد رشد را شاهد هستیم.

ابهری درخصوص حوزه‌ی غیر پلیمری نیز عنوان کرد: در سال جاری، یک میلیون و 204هزار تن از محصولات پتروشیمی در بورس کالا فروخته شد که این عدد در سال گذشته یک میلیون و 50هزار تن بود.

سازمان برنامه و بودجه فقط به فکر پر کردن چاله چوله‌هایش است

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اوره بیان کرد: اورده حدود کیلیویی 796تومان به خدمات کشاورزی می‌دهیم که مبلغ آن در بورس 13هزار تومان است. ما فقط خوراکمان بالای 4هزار تومان است. آیا همه‌ی این اوره‌ها در اختیار صنعت کشاورزی قرار می‌گیرد؟ آیا به عراق و کردستان و... قاچاق نمی‌شود؟ آیا دولت نباید قانون را اجرا کند؟

او با طرح این سوال که چرا سازمان برنامه و بودجه از قانون حمایت نمی‌کند گفت: این سازمان مابه التفاوت را به شرکت‌های پتروشیمی پرداخت نمی‌کند. ما سهام‌گذراران خرد داریم و این حق‌الناس است. شرایطی پیش می‌آید که پتروشیمی‌ها از بانک‌ وام‌ می‌گیرند که تأمین اعتبار کنند.

ابهری گفت: آنجا سازمان برنامه نیست سازمان بودجه است و بر ضد تولید است. این سازمان فقط می‌خواهد چاله‌چوله‌هایش را پر کند. نزدیک 30هزار میلیارد تومان فقط برای اوره طلب داریم. از نیمه‌ی دوم 98 تا حالا، بالای 2میلیون تن تحویل دادیم.

وی با بیان اینکه چنین برخوردهایی به ضرر تولید است گفت: ما سهامدار خارجی داریم. به طور مثال پتروشیمی رازی چه گناهی کرده که در ایران سرمایه‌گذاری کرده؟ بعد در پی جذب سرمایه‌گذار خارجی هستید.

فضایی برای سودآوری تولید ایجاد کنیم

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به ناترازی گاز در کشور گفت: ما در این مورد دو راه بیشتر نداریم، یکی سرمایه گذاری در میادین گازی و دیگری صرفه‌جویی توسط صنایع و خانوار. ما اولین صنعتی بودیم که وارد سرمایه‌گذاری در میادین گازی شدیم و امروز در3حوزه‌ی گازی کار انجام می‌شود.

او اضافه کرد: درخصوص بحث صرفه‌جویی ما راه تشویقی را به وزارت نفت پیشنهاد دادیم و با صداوسیما هماهنگ هستیم. اگر خانوار و یا صنایع مصرف گاز خود را از آذر تا اسفند ماه کاهش دهند معادل آن هر متر مکعب گاز را ۳ هزار تومان می‌خریم و پتروشیمی زیرساخت را با بانک‌ها آماده می‌کنیم و پول به حساب افراد واریز می‌شود. اگر با این روش صرفه‌جویی کنیم، 15میلیون متر مکعب در روز صرفه‌جویی می‌شود.

مهدوی با اشاره به اظهارات وزیر نفت مبنی بر اشکالات در قانون ماده 12 رفع موانع تولید خاطرنشان کرد: اشکالاتی در قانون ماده 12 رفع موانع تولید وجود دارد که باعث شده کارایی خوبی نداشته باشد بنابراین دولت باید لایحه بدهد و توسط نمایندگان اصلاح شود تا مسیر برای اجرای برنامه‌های صرفه‌جویی هموار شود.

وی در ادامه گفت: پتروشیمی‌ها تنها 8 درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند، اما بیشترین، تولید، صادرات و ارزآوری را داشته است، بقیه گاز نیز به مصرف خانگی و سایر بخش‌ها می‌رسد. بنابراین باید به سمت صرفه‌جویی و سرمایه‌گذاری در مناطق گازخیز و میادینی که قبلا شناسایی شده؛ برویم تا پروژه‌های ارزآور متوقف نشوند.

ابهری در پایان درخصوص سود پایین تولید بیان کرد: امروز بانک‌ها 18درصد سود می‌دهند اما انتظار می‌رود که سود تولید 10درصد باشد در حالی که سود تولید باید بیشتر از بانک‌ها باشد. باید فضایی ایجاد کنیم که تولید سود کند.