۰ نفر

در نشست بررسی تحلیلی سهام فجر انرژی و مبین انرژی مطرح شد:

یوتیلیتی برای شرکت‌ها همانند هوا برای انسان است/فروش مازاد برق فجر به شبکه سراسری

۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۰۲
کد خبر: 680890
یوتیلیتی برای شرکت‌ها همانند هوا برای انسان است/فروش مازاد برق فجر به شبکه سراسری

مدیر مالی فجر انرژی گفت: ارزش یوتیلیتی برای شرکت‌های تولیدی از خوراک بالاتر است که به آن سرویس حیاتی می‌گویند.ما هر دوره این ارزیابی‌ها را از مشتری‌ها داریم و این گزارشات به هلدینگ صنعت ملی پتروشیمی داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، نشست بررسی تحلیلی سهام فجر انرژی و مبین انرژی، امروز در محل تامین سرمایه خلیج فارس با حضور عطا محمدیان، تحلیلگر تأمین سرمایه خلیج فارس، جواد کاظمی، مدیر مالی فجر انرژی و شهرآزاد، مدیر مالی مبین انرژی برگزار شد.

77 میلیون متر مکعب مصرف روزانه گاز در صنعت پتروشیمی

در ابتدای این نشست، محمدیان توضیحاتی درخصوص مبین و فجر ارائه داد. او در ابتدای سخنانش به مصرف گاز اشاره کرد و گفت: مصرف روزانه گاز در صنعت پتروشیمی حدود 77 میلیون متر مکعب است که از این مقدار به ترتیب حدود 36میلیون متر مکعب مربوط به خوراک و سوخت مصرفی پتروشیمی‌ها و حدود 15میلیون متر مکعب مربوط به سوخت مصرفی یوتیلیتی است.

به گفته‌ی او، مبین، فجر و دماوند به ترتیب حدود 5، 7 و 3 میلیون متر مکعب در روز مصرف دارند.

محمدیان در ادامه به تاریچه نرخ‌گذاری سرویس‌های جانبی شرکت‌های یوتیلیتی فجر و مبین اشاره کرد و گفت: در خرداد 81 تصمیم بر این شد که محصولات برق و نیتروژن و اکسیژن و هوا برای 5 سال نرخ ثابت و در 5 سال دوم سالی 3درصد افزایش داشته باشند و بعد از این 10 سال با توجه به نرخ گاز طبیعی و برق صنعتی تصمیم‌گیری دوباره‌ای صورت گیرد.

او ادامه داد: اما در سال 88فرمول مقابل از طرف شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تعیین نرخ سرویس های جانبی تصویب شد به طوری که با هر تغییر اساسیدر نرخ دلار و گاز سوخت، نرخ سرویس‌ها به روز شود و این فرمول تا سال 93 اعمال و نرخ‌ها براساس آن تعیین شدند.

اختلاف هلدینگ غدیر و خلیج فارس از کجا آغاز شد

محمدیان اضافه کرد: با توجه به ثبات نسبی در فرمول ان پی سی، نرخ‌های سال 93 را برای سال 94 و با کمی تعدیل برای سال 95هم تسری داد. منتها اختلاف اساسی بین مشتریان شرکت مبین با این شرکت در نرخ‌های اعمال شده سال 95 به وجود آمد به طوری که مشتریان ادعا داشتند ان پی سی، نرخ ریالی سال93را به شرکت‌های مبین و فجر، برای اعمال روی سرویس‌هایشان ابلاغ کرده در حالیکه شرکت مبین معادل دلاری نرخ‌های سال 93 را با نرخ دلار سال 95 به مشتری‌هایش ابلاغ کرده بود.

به گفته‌ی وی شروع اختلاف هلدینگ غدیر (بالاسری پتروشیمی‌های زاگرس، پردیس و...) با هلدینگ فارس(بالاسری پتروشیمی‌های مبین و فجر) و اعلام شکایت نزد ان پی سی و شورای رقابت در نهایت منجر به ابلاغ فرمولی جدید برای تعیین نرخ سرویس‌های جانبی این دو شرکت از سال 97 شد.

محمدیان با بیان اینکه این فرمود درآمد عملیاتی یوتیلیتی‌ها را به سودآوری مشتریان آن‌ها ربط می دهد گفت: هدف این فرمول این بود که سودآوری شرکت‌های یوتیلیتی را همگام با شرکت‌های مصرف کننده یوتیلیتی کند اما در عمل این هدف محقق نشد.

او در ادامه فروش برق پتروشیمی فجر اشاره کرد و گفت: پتروشیمی فجر به دلیل دارا بودن ظرفیت مازاد تولید برق، هر ساله بخشی برق تولیدی خود را به شبکه سراسری می‌‌فروشد.

هلدینگ فارس 130 میلیارد دلار در پروژه آپادانا سرمایه‌گذاری کرد

محمدیان  به پروژه‌ متانول آپادانا اشاره کرد و گفت: این یکی از شرکت‌های فرعی مبین است که طرح تولید متانول با ظرفیت 1.65 میلیون تنی است که پیشرفت فیزیکی این پروژه تا انتهای سال 1400، 76درصد بوده و طبق آخرین برآورد از اوایل سال 403 فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

او ادامه داد: در ابتدا قرار بوده که پتروشیمی آپادانا با شراکت شرکت پتروشیمی بین الملی ایران (متعقل به هلدینگ فارس) و شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران و ونزوئلا ساخته شود که با خروج ونزوئلا از این پروژه، شرکت پتروشیمی بین الملل سهامدار عمده پروژه شد. هلدینگ فارس از سال 93 تا 98مجموعاً 130میلیون دلار دراین پروژه سرمایه‌گذاری کرد و در سال 98هم در انتقال بین گروهی، مالکیت 99درصد آن به پتروشیمی مبین واگذار شد.

محمدیان اضافه کرد: مبین برای این انتقال مالکیت حدود 2300میلیارد تومان به فارس بدهکار شده است.

فجر انرژی برق مازاد خود را به شکبه سراسری می‌فروشد

جواد کاظمی، مدیر مالی فجر انرژی درخصوص فروش برق شبکه بیان کرد:  تا سال 98  یک قرارداد در حدود 100 مگاوات با شبکه داشتیم که بتوانیم به شبکه وصل باشیم تا در مواقع اضطراری که مشکلی برای فجر پیش آمد، کل منطقه متضرر نشود. از سال 98 هم فروش برق شبکه اصلاح شده هم هزینه تمام شده تولید ما. ما در شبکه 250تومان برق می‌فروشیم که براساس آمار وزارت نیرو، چنین شرکت‌هایی خیلی کم هستند.

او اضافه کرد: به صرف ماست که با شرکت‌های دیگر کار کنیم و شبکه در حال حاضر، مورد تایید برق است و مشکلی از این بابت نداریم. ما 600وخرده‌ای مگاوات به منطقه می‌دهیم.

وی درخصوص مطالبات نیز عنوان کرد: مطالباتمان را توانستیم تسویه کنیم. 350میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی گرفتیم و نقد کردیم و برای مطالبات امسال که چیزی حدود 15درصد است هم پیگیری می‌کنیم که یا اسناد بدهند یا اوراق بانک را از طریق بانک‌ها منتشر کنیم و چند بانک را برای پیگیری موضوع مأمور کردیم.

کاظمی در خصوص شاخص‌های کمی بهره‌وری بیان کرد: به صورت شش ماهه و سالیانه، گزارش تفصیلی مدیریت هم گزارش مجمع در حد اطلاعاتی که داریم شفاف سازی می‌شود.

رضایتمندی مشتریان از بابت دریافت یوتیلیتی

او با اشاره به رضایتمندی مشتریان گفت: ما هر سال براساس مدل ارزیابی‌ای که داریم از شرکت‌ها رضایتمندی می‌گیریم. گزارشی که هفته‌ی قبل از ماهشهر اخذ کردند، برای مبین هم این فرمول را پیاده می‌کنیم. بالای 87درصد در عسلویه، رضایتمندی از جامعه داشتیم که از این میزان بالای 56 درصد متعلق به منطقه است که از این 56 درصد هم بالای 93 درصد رضایتمندی از بابت دریافت یوتیلیتی بود.

کاظمی با اشاره به اهمیت یوتولیتی بیان کرد: خوراک مانند غذا برای انسان است که می‌توان چند روز بدون آن زنده بود اما بدون نفس امکان زیستن نیست؛ یوتیلیتی مانند نفس است که یک لحظه نباشد کار تمام است. ارزشش برای شرکت‌های تولیدی از خوراک بالاتر است که به آن سرویس حیاتی می‌گویند.ما هر دوره این ارزیابی‌ها را از مشتری‌ها داریم و این گزارشات به هلدینگ صنعت ملی پتروشیمی داده می‌شود.

او در پایان گفت: ما استانداردهای مختلفی برای ارزیابی داریم و براساس شاخص‌های بین المللی خودمان محاسبه می‌شود. نمی‌توانیم براساس شاخص‌های میتسوبیشی تعریف کنیم. حوزه‌ی انرژی این نیست که من هوا را تولید کنم و به مشتری برسانم. در این حوزه باید زنجیره‌ی کامل را در نظر بگیریم. نمی‌توانیم تنها فجر را با شاخص‌های بین‌المللی در نظر بگیریم.