۰ نفر

آقای وزیر کار فکری به حال پتروشیمی‌ ها کنید

۲۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۰۰
کد خبر: 675162
آقای وزیر کار فکری به حال پتروشیمی‌ ها کنید

بیست و دو شرکت پتروشیمی زیرمجموعه وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی است. شرکت‌هایی که به حیاط خلوتی برای گروه‌های خاص تبدیل شده‌اند و اخبار پرونده‌های فساد آنها صدر اخبار صنعت نفت کشور است. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین برنامه صولت مرتضوی می‌تواند سامان دادن به این حیاط خلوت باشد.

اقتصادآنلاین- نجمه جمشیدی؛ کرسی صدارت وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی به صولت مرتضوی رسید که پاشنه آشیل دولت رییسی است. اخبار تخلف‌ها و رانت‌ها و بازداشت مدیران آن پای ثابت داغ‌ترین سوژه‌های شبکه‌های اجتماعی است. وزارتخانه‌ای که در چند ماه گذشته بدون وزیر بوده و همین مسئله، مشکلات وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی را صد چندان کرده است. روز گذشته نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی رییسی رای اعتماد داده‌اند و آزمون سخت  صولت مرتضوی در دولت رییسی آغاز شد.

بزرگترین بخش اقتصادی و سودآور وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی شرکت‌های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی هستند. هلدینگ تاپیکو یکی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی است که در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کند. بیست و دو شرکت پتروشیمی زیرمجموعه این هلدینگ است. شرکت‌هایی همانند جم و فن‌آوران و خراسان و آبادان و غدیر و فارابی و شیمی بافت و باختر و شازند و مروارید و خلیج فارس و ایلام و مارون و خارک پتروشیمی‌های هلدینگ تاپیکو هستند؛ پتروشیمی‌هایی که این روزها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و به‌جرات می‌توان گفت مهم‌ترین و دشوارترین کار صولت مرتضوی در وزارتخانه سروسامان دادن به کلاف سردرگم پتروشیمی‌های زیرمجموعه تاپیکو است.عدم برگزاری مجمع سالانه و دعواهای حقوقی با شرکای بخش خصوصی و عدم شفافیت و ... بخشی از مشکلات پتروشیمی‌های تاپیکو است.

پتروشیمی «جم»

نام پتروشیمی «جم» در بسیاری از پرونده‌های تخلف این صنعت مطرح است. به تازگی نیز کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از بررسی ترک فعل‌ها و تخلفات صورت گرفته شده توسط مجموعه شرکت پتروشیمی «جم» خبر داده است. به‌دلیل سومدیریت در این شرکت و اهمال مدیران وزارتخانه مجمع سالانه این پتروشیمی تاکنون برگزار نشده است. یکی دیگر از مشکلات «جم» عدم تطابق اظهارنامه‌های مالیاتی با صورت‌های مالی «جم» است. خسارت این تخلف 100 میلیارد تومان بوده است.

پتروشیمی «مسجد سلیمان»

«مسجد سلیمان» یکی پتروشیمی‌های پرحاشیه است. ماجرای اختلاف صندوق بازنشستگی کشور و بخش خصوصی یکی از جنجالی‌ترین اخبار صنعت پتروشیمی است. اختلافاتی که موجب بروز مشکلات بسیاری در این شرکت شده و درحال حاضر به‌دلیل سومدیریت و تصمیمات غیرکارشناسی فعالیت آن با اختلال مواجه شده است.

پتروشیمی «پادجم»

کلنگ این پروژه در سال 94 بر زمین زده شد. براساس برنامه‌ریزی اولیه «پادجم» باید سه ساله به بهره‌برداری می‌رسید اما در برزخ سومدیریت مدیران صندوق بازنشستگی کشوری گرفتار شد.در این سال‌ها پتروشیمی پادجم باوجود عدم افتتاح و پیشرفت فیزیکی لاک‌پشتی، حاشیه‌های بسیاری داشته است. ماجرای حقوق‌های نجومی برخی مدیران آن تا استعفای دسته‌جمعی اعضای هیات مدیره و خلع‌ید پیمانکار و عزل مدیرعامل و ... اخباری است که درباره‌ی این پتروشیمی نیمه‌کاره منتشر شده است.براساس آمار عدم‌النفع ماهیانه این پروژه 9 میلیون دلار است.

پتروشیمی‌ها، حیاط خلوت گروه‌های خاص

این موارد تنها نمونه کوچکی وضعیت اسفبار پتروشیمی‌های زیرمجموعه وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی است. شرکت‌های که گویا سال‌هاست به وادی فراموشی سپرده شده‌اند. بیست و دو شرکتی که در سایه این وزارتخانه به حیاط خلوتی برای برخی گروه‌های خاص تبدیل شده است. بدون شک صولت مرتضوی راه دشواری برای سامان دادن به پرونده‌ تخلفات پتروشیمی‎‌های زیرمجموعه این وزارتخانه دارد.