۰ نفر

با افزایش صادرات در سه ماهه نوامبر تا ژانویه؛

سطح ذخایر گاز آمریکا به کمتر از میانگین متوسط رسید

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۳۴
کد خبر: 626476
سطح ذخایر گاز آمریکا به کمتر از میانگین متوسط رسید

قیمت گاز در آمریکا تحت تاثیر تقاضای قوی خارجی که مخازن را خالی کرده، صعود کرده و سطح ذخایر این کشور با وجود زمستان ملایم، پایین‌تر از میانگین متوسط برای این وقت از سال مانده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات ماه آتی گاز که در هاب هنری در لوییزیانا تحویل داده می‌شود، به ۶.۴۰ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش (mBtu) صعود کرده که بالاترین حد از سال ۲۰۱۰ است.

قیمت عمده فروشی در آمریکا همچنان پایین‌تر از شمال شرق آسیا (۳۳ دلار به ازای هر mBtu) و شمال غرب اروپا ( ۳۴ دلار به ازای هر mBtu) است. محدود بودن ظرفیت مایع سازی برای صادرات از آمریکا و ظرفیت تبدیل مجدد به گاز برای واردات در آسیا و اروپا، عامل این اختلاف قیمت بوده است. اما کمبود در مناطق دیگر و نگرانی از مختل شدن عرضه از سوی روسیه،   قیمتهای آمریکا را به دلیل افزایش تقاضا و قیمتهای بالاتر برای LNG، بالا برده است.

صادرات LNG آمریکا در مدت سه ماه از نوامبر تا ژانویه در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱، به میزان ۱۳ درصد رشد کرد در حالی که تولید گاز کمتر از پنج درصد رشد داشت.

در نتیجه صادرات LNG حدود ۱۲ درصد از تولید گاز داخلی در ژانویه سال ۲۰۲۲ بود که بالاتر از هشت درصد در ژانویه سال ۲۰۲۰ و سه درصد در ژانویه سال ۲۰۱۸ بود.

صادرات آمریکا احتمالا در فوریه و مارس پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین که قیمتهای گاز اروپا را افزایش داد، رشد سریع‌تری پیدا کرده است. قیمتهای آمریکا همچنان اختلاف فاحشی با سایر نقاط جهان دارد اما صادرات رو به رشد LNG، ارتباط با قیمتهای اروپا و آسیا را نزدیک‌تر می‌کند.

ذخایر گاز آمریکا، اول آوریل زمستان را در سطح ۱۳۸۲ میلیارد فوت مکعب به پایان برد که پایین‌ترین سطح برای این وقت از سال از سال ۲۰۱۹ و پیش از سال ۲۰۱۴ است.

ذخایر گاز در مخازن زیرزمینی، ۳۱۶ میلیارد فوت مکعب (۱۹ درصد) پایین میانگین فصلی پنج ساله پیش از دوران پاندمی (۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹) است. به دلیل صادرات قوی، ذخایر گاز با وجود قیمتهای بالا و تقاضای گرمایش زمستانی که هشت درصد پایین میانگین بلندمدت بود، بیش از معمول کاهش پیدا کرد.

قیمت معاملات کوتاه مدت نسبت به قیمت معاملات آتی بالاتر رفته تا منعکس کننده سطح اندک ذخایر باشد.

در این بین، قیمتهای بالاتر حفاری بیشتر را تشویق کرده است و شمار دکلهای حفاری گاز هفته گذشته به ۱۳۸ حلقه رسید که بالاتر از ۱۰۶ حلقه در پایان سال میلادی گذشته بود. طبق تحلیل شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، شمار دکلهای حفاری گاز با سریع‌ترین نرخ در پنج سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، حفاری بیشتر، رشد تولید تا پایان سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را حفظ می کند و این امر ضروری خواهد بود زیرا تقاضا برای LNG با تقاضای خریداران اروپایی و آسیایی برای جایگزین کردن گاز روسیه، بالا مانده است.