۰ نفر

در پی تجاوز روسیه به اوکراین؛

کدام کشورها قراردادهای نفتی خود با روسیه را منتفی کردند؟

۱۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۳۹
کد خبر: 625544
کدام کشورها قراردادهای نفتی خود با روسیه را منتفی کردند؟

در پی تجاوز روسیه به اوکراین، بسیاری از کشورها قراردادهای نفتی خود با روسیه را تعلیق کرده و این کشور را تحریم کرده‌اند.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ استرالیا، بریتانیا، کانادا و ایالات متحده به دنبال حمله مسکو به اوکراین، خرید نفت روسیه را به طور کامل ممنوع کرده‌اند، اما در اتحادیه اروپا همچنان بر سر این موضوع اختلاف نظر وجود دارد.

۲۷ عضو بلوک نتوانسته‌اند درباره تحریم به توافق برسند، آلمان نسبت به اقدامات عجولانه که می‌تواند اقتصاد را به سمت رکود سوق دهد هشدار داد و برخی کشورها مانند مجارستان با هرگونه ممنوعیت مخالفت کردند. 

به گفته مقامات، آلمان، با این حال، قصد دارد واردات نفت روسیه را تا پایان سال جاری متوقف کند و لهستان نیز این کار را انجام می‌دهد.

بسیاری از خریداران در اروپا به طور داوطلبانه از نفت خام روسیه اجتناب می‌کنند. در همین حال، هند و چین که از محکوم کردن اقدامات روسیه خودداری کرده‌اند، به خرید نفت خام روسیه ادامه می‌دهند.

هند که به دنبال تخفیف‌های شدید پس از تحریم‌های غرب علیه شرکت‌های روسیه، خرید نفت خود را افزایش داده، از اواخر فوریه حداقل ۱۳ میلیون بشکه نفت خام روسیه خریداری کرده است.

در ادامه، خریداران فعلی و سابق نفت خام روسیه (به ترتیب حروف الفبا) آورده شده است:

خریداران فعلی

هلنیک پترولیوم (HEPr.AT)

بزرگترین پالایشگاه نفت یونان حدود ۱۵ درصد از مصرف خود را به نفت خام روسیه متکی است. این شرکت در اوایل ماه جاری میلادی از عربستان سعودی تامین منابع بیشتری دریافت کرد. 

هندوستان پترولیوم  (HPCL.NS)

به گفته منابع تجاری هفته گذشته، پالایشگاه دولتی هند ۲ میلیون بشکه نفت اورال روسیه را برای بارگیری در ماه می خریداری کرد. 

شرکت نفت هند (IOC.NS)

منابع تجاری گفتند که پالایشگاه بزرگ هند در ۲۳ مارس ۳ میلیون بشکه اورال برای تحویل در ماه می از ویتول خریداری کرد. این دومین خرید اورال توسط IOC از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه است. 

این شرکت با روسنفت قراردادی دارد که به آن امکان خرید تا ۲ میلیون تن معادل حدود ۱۵ میلیون بشکه نفت خام اورال در سال ۲۰۲۲ را می‌دهد.

ایساب ISAB

بزرگترین پالایشگاه ایتالیا، متعلق به شرکت سوئیس لیتاسکو SA که تحت کنترل لوک اویل (LKOH.MM) است، نفت خام روسیه و غیر روسیه را فرآوری می‌کند.

لیونا LEUNA

پالایشگاه محصور در خشکی Leuna در شرق آلمان که اکثریت آن متعلق به TotalEnergies (TTEF.PA)  است، نیز از خط لوله دروژبا با نفت خام روسیه تغذیه می‌شود.

میرو MIRO

نفت خام روسیه همچنان حدود ۱۴ درصد از جذب بزرگترین پالایشگاه آلمان، Miro را تشکیل می‌دهد که ۲۴ درصد آن متعلق به Rosneft (ROSN.MM) است. 

مول MOL (MOLB.BU)

یک منبع به رویترز خبر داد که گروه نفت مجارستان که سه پالایشگاه در کرواسی، مجارستان و اسلواکی را اداره می‌کند، به خرید نفت خام روسیه از طریق خط لوله دروژبا و همچنین محصولات پالایش شده ادامه می‌دهد. مجارستان با تحریم نفت و گاز روسیه مخالف است.

نایارا انرژی NAYARA ENERGY

پالایشگاه خصوصی هند که بخشی از آن متعلق به روسنفت روسیه (ROSN.MM) است، پس از یک سال وقفه، نفت روسیه را خریداری کرده و حدود ۱.۸ میلیون بشکه اورال خریداری کرده است. 

نفتوشیم بورگاس

یک پالایشگاه بلغاری که متعلق به شرکت لوک اویل روسیه (LKOH.MM) است و نفت خام روسیه حدود ۶۰ درصد از مصرف آن را تشکیل می‌دهد، به پالایش نفت خام روسیه ادامه می‌دهد.

پی سی کی PCK SCHWEDT

پالایشگاه PCK Schwedt آلمان، ۵۴ درصد متعلق به Rosneft (ROSN.MM)، نفت خام را از طریق خط لوله دروژبا دریافت می‌کند.

پرتامینا PERTAMINA

شرکت انرژی دولتی اندونزی PT Pertamina (PERTM.UL) در حال بررسی خرید نفت خام از روسیه است زیرا به دنبال نفت برای یک پالایشگاه تازه بازسازی شده است. 

پی کی ان اورلین PKN Orlen (PKN.WA)

بزرگترین پالایشگاه لهستان خرید نفت خام روسیه را در بازار نقدی متوقف کرده و به نفت دریای شمال روی آورده است، اما همچنان در حال خرید اورال بر اساس قراردادهای امضا شده قبلی است که تا پایان سال جاری یا بعد از آن منقضی می‌شوند. 

این شرکت که پالایشگاه‌هایی را در لیتوانی، لهستان و جمهوری چک اداره می‌کند، به لطف تخفیفی که برای نفت روسیه می‌پردازد، سود خود را از پالایشگاه در ماه مارچ افزایش داد. 

پالایشگاه روتردام

اکسون موبیل (XOM.N) از اظهار نظر در مورد اینکه آیا پالایشگاه هلندی آن در روتردام از نفت خام روسیه استفاده می‌کند یا خیر، خودداری کرد.

پالایشگاه زیلند

پالایشگاه هلندی که ۴۵ درصد آن متعلق به لوک اویل است، از اظهار نظر در مورد استفاده از نفت خام روسیه خودداری کرد.

خریداران سابق

بریتیش پترولیوم BP (BP.L)

این شرکت نفتی بریتانیایی که سهام خود در روس نفت را رها می‌کند، برای بارگیری در بنادر روسیه با نهادهای روسی قراردادهای جدیدی منعقد نخواهد کرد، مگر اینکه "ضروری برای اطمینان از امنیت عرضه باشد". 

اینیوس ENEOS

بزرگترین پالایشگاه ژاپن خرید نفت خام از روسیه را متوقف کرده است، در حالی که برخی از محموله‌های امضا شده در قراردادهای قبلی تا حدود آوریل وارد ژاپن می‌شود. 

انی ENI (ENI.MI)

گروه انرژی که ۳۰.۳ درصد متعلق به دولت ایتالیا است، خرید نفت روسیه را به حالت تعلیق درآورده است.

نفت خام روسیه از این پس در پالایشگاه بایرنویل آلمان که انی و روسنفت در آن سهام دارند، استفاده نخواهد شد.

ایکوینور EQUINOR (EQNR.OL)

شرکت انرژی نروژ که اکثریت مالکیت آن دولتی است، تجارت نفت روسیه را، متوقف کرده است.

گالپ GALP (GALP.LS)

شرکت نفت و گاز پرتغال تمامی خریدهای جدید فرآورده‌های نفتی از روسیه یا شرکت‌های روسی را به حالت تعلیق درآورده است.

گلنکور (GLEN.L)

این شرکت معدنی و تجارت جهانی، که ۰.۵۷ درصد از سهام روسنفت را در اختیار دارد، گفت که به تعهدات خود تحت قراردادهای قبلاً امضا شده ادامه می‌دهد، اما به هیچ عنوان تجارت جدیدی در رابطه با کالاهای منشأ روسیه وارد نمی‌کند، مگر اینکه توسط دولت مربوطه خواسته شود.

نسته NESTE (NESTE.HE)

این پالایشگاه فنلاند تا پایان سال جاری قراردادهای نفتی روسیه دارد، اما هیچ قرارداد جدیدی برای عرضه ندارد. 

پریم PREEM

بزرگترین پالایشگاه سوئد که متعلق به میلیاردر سعودی محمد حسین العمودی است، سفارشات جدید نفت خام روسیه را که حدود ۷ درصد از خریدهایش را به خود اختصاص داده بود، "تعلیق" کرد و آن‌ها را با بشکه‌های دریای شمال جایگزین کرد.

رپسول REPSOL (REP.MC)

این شرکت اسپانیایی خرید نفت خام روسیه را در بازار نقدی متوقف کرده است.

شل SHELL (SHEL.L)

بزرگترین تاجر نفت جهان خرید نفت خام روسیه را متوقف خواهد کرد و مشارکت خود را در تمام هیدروکربن‌های روسیه متوقف خواهد کرد. 

توتال انرژی TOTALENERGIES

شرکت بزرگ نفتی فرانسه (TTEF.PA) قراردادهای جدیدی را امضا نخواهد کرد و قول داد تا پایان سال جاری خرید نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه را متوقف کند. 

وارو انرژی VARO ENERGY

این پالایشگاه سوئیسی که ۵۱.۴ درصد از سهام پالایشگاه بایرنویل آلمان را در اختیار دارد، اعلام کرد که قصد ندارد برای خرید نفت روسیه وارد معاملات جدیدی شود.