۰ نفر

افزایش دوباره قیمت نفت؛

نفت به ۱۰۹ دلار رسید

۱۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۵۵
کد خبر: 625430
نفت به ۱۰۹ دلار رسید

قیمت نفت خام در معاملات امروز به ۱۰۹دلار در هر بشکه رسید.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ قیمت‌های آتی نفت روز سه‌شنبه با برنامه‌ریزی ایالات متحده و اروپا برای مجازات مسکو به دلیل جنایات جنگی ادعایی توسط سربازان روسیه در اوکراین، افزایش یافت؛ این در حالی است که مذاکرات هسته‌ای ایران متوقف شده بود.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۸۷ دلار یا ۱.۷ درصد افزایش به ۱۰۹.۴۰ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱.۸۳ دلار یا ۱.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۰۵.۱۱ دلار در هر بشکه رسید.

از آنجا که امکان دارد روسیه به دلیل کشتار غیرنظامیان در اوکراین مشمول تحریم‌های بیشتری شود و از سوی دیگر نیز پس از توقف مذاکرات برجام، قیمت‌های آتی جهانی نفت خام روز دوشنبه بیش از ۳ درصد افزایش یافت. 

جفری هالی، تحلیلگر در یادداشتی گفت: انتظار می‌رفت که اروپا سرانجام برای کاهش مبادلات با بخش انرژی روسیه و کاهش بیشتر عرضه اقدام کند.

تینا تنگ، تحلیلگر بازار، انتظار دارد با وجود تلاش های ایالات متحده و متحدانش برای افزایش عرضه، قیمت نفت در روزهای آینده تحت تاثیر تنش های ژئوپلیتیکی قرار گیرد.

او گفت: در بلندمدت، قیمت نفت ممکن است به دلیل کمبود عرضه و پوشش ریسک برای مقابله با تورم بالا، حرکت صعودی خود را ادامه دهد.

مشاور وود مکنزی روز دوشنبه برآورد کرد که اعضای اتحادیه اروپا و اقتصادهای پیشرفته از جمله ژاپن و کره جنوبی می‌توانند حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت خام روسیه را با عیار و حجم مشابه "مبادله" کنند که عمدتاً از عرضه‌های خاورمیانه که معمولاً توسط چین و هند خریداری می‌شوند، می‌آیند.

این اقدام احتمالاً تقاضای نفت خاورمیانه را افزایش می‌دهد و عربستان سعودی، صادرکننده اصلی نفت، رکورد قیمت‌ها را برای عرضه ماه می به آسیا به ثبت رسانده است.