۰ نفر

نظرسنجی رویترز از تحلیلگران نشان داد؛

نفت بالای ١٠٠دلار می‌ ماند؟

۱۲ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۲۳
کد خبر: 624448
نفت بالای ١٠٠دلار می‌ ماند؟

تحلیلگران عقیده دارند در صورت ادامه جنگ اوکراین و خارج شدن نفت روسیه از بازار، تعادل عرضه و تقاضای نفت از بین رفته و قیمت نفت همچنان بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد بود.

 به گزارش رویترز، نظرسنجی رویترز از 40 اقتصاددان و تحلیلگر نشان می‌دهد با توجه به مشکل بازار در جایگزین کردن نفت روسیه، قیمت نفت در سال جاری میلادی همچنان بالای 100 دلار در هر بشکه خواهد بود.

به‌گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، طبق این نظرسنجی، متوسط قیمت نفت خام برنت در سال جاری میلادی برابر با 103.07 دلار در هر بشکه خواهد بود، یعنی بالاتر از پیش‌بینی قبلی 91.15 دلار.

همچنین پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت خام آمریکا به 98.49 دلار در هر بشکه برسد. این رقم قبلاً 87.68 دلار تخمین زده‌شده بود.

با ورود حمله روسیه به اوکراین به ماه دوم، کمبود جهانی عرضه نفت به 5 تا 6 میلیون بشکه در روز رسیده‌ و تقاضا تا بالاترین رقم افزایش‌یافته است.

صادرات نفت روسیه حدود 7 درصد از کل عرضه جهانی نفت را تشکیل می‌دهد. ترس از عواقب جنگ اوکراین قیمت نفت را در ماه مارس به بالاترین رقم 139.13 دلار رسانده بود.

تحلیلگران عقیده دارند مسائل ژئوپولیتیکی بیشترین اهمیت را در نیمه اول سال جاری میلادی خواهد داشت و جنگ اوکراین بالاخره باعث تحریم گسترده نفت و گاز روسیه می‌شود. اما در نهایت تمرکز دنیا به سمت سقوط تقاضا به‌خاطر قیمت بالای نفت تغییر می‌کند.

ائتلاف اوپک پلاس علی‌رغم نگرانی‌های موجود درمورد عرضه نفت افزایش چندانی در تولید خود برای ماه مه نخواهد داشت. این ائتلاف در شرایط حساسی قرار دارد چون روسیه یکی از اعضای اصلی آن است.

امضای قرارداد اتمی بین ایران و قدرت‌های بزرگ دنیا می‌تواند بشکه‌های نفت ایران را به بازار بازگرداند و نگرانی در مورد عرضه نفت را کاهش دهد، اما این رویداد هم با تاخیر مواجه شده‌است.

اقتصاددان‌ها و تحلیلگران شرکت‌کننده در این نظرسنجی عقیده دارند احتمالاً تعادل بین عرضه و تقاضای نفت در دنیا بین نیمه دوم 2022 تا 2024 ایجاد خواهد شد. به گفته‌ این تحلیلگران، تا زمانی‌که جنگ اوکراین پایان نیابد، هیچ ثباتی در بازار به وجود نخواهد آمد.