۰ نفر

وضعیت بازار نفت؛

چرا نفت سقوط کرد؟

۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۴
کد خبر: 624362
چرا نفت سقوط کرد؟

قیمت نفت در معاملات صبح امروز پنجشنبه یازدهم فروردین ماه سقوط کرد و تا ۱۰۶دلار کاهش یافت.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ قیمت نفت امروز پنجشنبه به دلیل انتشار خبر احتمال آزادسازی تا ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده، روند کاهشی در پیش گرفت.

بهای معاملات آتی نفت برنت در ماه می ۴.۸۷ دلار یا ۴.۳ درصد کاهش یافت و  به ۱۰۸.۵۸ دلار در هر بشکه رسید. قرارداد می در روز پنجشنبه منقضی می‌شود و فعال‌ترین معاملات آتی ژوئن با ۵.۰۸ دلار کاهش به ۱۰۶.۳۶ دلار رسید در حالی که پیش از این بیش از ۶ دلار کاهش یافته بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه می با ۵.۹۰ دلار یا ۵.۵ درصد کاهش، پس از رسیدن به ۱۰۰.۵۳ دلار به ۱۰۱.۹۲ دلار در هر بشکه رسید. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در مورد اقدامات دولتش با هدف کاهش قیمت بنزین که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین به بالاترین حد خود رسیده است، صحبت خواهد کرد.

سوزانا استریتر تحلیل‌گر ارشد سرمایه‌گذاری و بازار در هارگرویس لنسداون در این باره معتقد است: در این شرایط سخت، آشکارا اقدامات انجام شده تاکنون ناامیدکننده بوده و دولت بایدن به وضوح معتقد است که افزایش قیمت نفت باعث شده تا استفاده از این ذخایر اضطراری را تایید کند.

عرضه محدود یک میلیون بشکه نفت در شش ماهه آینده نشانه‌ای از همین بحران است و انتظار نمی‌رود در شرایط جنگ اوکراین که باعث کاهش عرضه شده، راه حل سریعی برای آن پیدا شود.

تحلیلگران گلدمن ساکس در این باره اعلام کردند: این اقدام به تعادل مجدد بازار نفت در سال ۲۰۲۲ کمک می کند، اما یک راه حل دائمی نیست. با این حال، آزادسازی ذخایر نفت همچنان به عنوان یک راه حل باقی می‌ماند، البته نه به عنوان یک منبع دائمی عرضه برای سال‌های آینده. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت کسری ساختاری عرضه را که برای سال‌های آینده در حال شکل‌گیری است، برطرف کند.

سخنگوی وزارت انرژی نیوزلند روز پنجشنبه اعلام کرد که کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی IEA  قرار است ظهر روز جمعه به وقت گرینویچ برای تصمیم‌گیری درباره انتشار احتمالی نفت جمعی تشکیل جلسه دهند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه هم قرار است امروز پنجشنبه با یکدیگر دیدار کنند و انتظار می‌رود که این نشست به افزایش برنامه‌ریزی شده در تولید ماه می پایبند باشند. این در حالی است که مذاکرات صلح میان اوکراین و روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان، متوقف شده است، قیمت نفت روز چهارشنبه حدود ۳ درصد افزایش یافت. 

تحریم های مالی غرب علیه مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی این کشور را مختل کرده است.