۰ نفر

آسیا جایگزین غرب می‌شود؛

آسیا مقصد بازار نفت روسیه خواهد شد؟

۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۲۲
کد خبر: 624177
آسیا مقصد بازار نفت روسیه خواهد شد؟

دان یرگین، نایب رییس اس اند پی گلوبال گفت که آسیا به بازار پیش فرض نفت روسیه تبدیل خواهد شد، زیرا این کشور تلاش می کند خریدارانی برای صادرات انرژی خود پیدا کند.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ واردکنندگان عمده نفت در آسیا مانند چین و هند تحت فشار قیمت نفت قرار گرفته‌اند که از زمان حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه افزایش یافته است. علاوه بر جذابیت نفت ارزان‌تر روسیه، هم پکن و هم دهلی نو روابط نزدیکی با مسکو دارند.

یرگین روز دوشنبه به سی ان بی سی گفت: "به نظر می‌رسد آسیا بازار پیش فرض بشکه‌های نفت روسیه است که پیشتر به اروپا می‌رفت."

غرب مسکو را به دلیل تهاجم به اوکراین تحریم و خرید نفت از روسیه را محدود کرده است و کشورهای غربی در حال یافتن جایگزین‌هایی برای روسیه هستند.

یرگین افزود: «دلایل زیادی وجود دارد که مردم نفت را تحویل نمی‌گیرند، بانک‌ها اعتبار اسنادی ارائه نمی‌دهند، کشتیرانی حاضر نمی‌شوند و در واقع، مردم در برخی بنادر نفت روسیه را دریافت نمی‌کنند.»

پنج هفته پیش می‌گفتم روسیه یک ابرقدرت انرژی است. من فکر می‌کنم که همچنان بازیکن مهمی خواهد بود. یرگین تصریح کرد: اما در مقایسه با قبل، انرژی کمتری خواهد داشت.

اما در این بین آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که نفت روسیه با تخفیف‌های بی سابقه فروخته می‌شود. به گفته تحلیلگران، چند شرکت تجاری کالا اخیرا تخفیف‌های ۳۰ و ۲۵ دلاری در هر بشکه را برای ترکیب اورال ارائه کردند.

در مقابل، قیمت صادرات انرژی سایر کشورها به سطوحی رسیده است که در بیش از یک دهه مشاهده نشده است. قیمت نفت حدود ۸۰ درصد بالاتر از یک سال گذشته است و از زمان شروع جنگ نوسان داشته است.

تمایل هند برای نفت روسیه

به طور کلی، هند نفت خام خود را از عراق، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و نیجریه تامین می‌کند – اما همگی در حال حاضر با افزایش قیمت نفت، قیمت‌های بالاتری را تجربه می‌کنند.

ناظران صنعت به سی‌ان‌بی‌سی گفته‌اند که از اوایل ماه مارس پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، افزایش قابل توجهی در تحویل نفت روسیه به مقصد هند وجود داشته است - و به نظر می‌رسد دهلی نو نفت ارزان‌تری از مسکو خریداری کند.

او گفت: «همانطور که می‌دانید، هند ۸۵ درصد نفت خود را وارد می‌کند، بنابراین وقتی قیمت نفت بالا می‌رود، شوک بزرگی برای اقتصاد هند است.»

یرگین گفت: «هند در حال صحبت با روسیه در مورد خرید نفت با تخفیف قابل توجه است... اما این یک سیستم لجستیکی پیچیده است که ۱۰۰ میلیون بشکه نفت را در روز  در سراسر جهان جابه‌جا می‌کند و برای تامین مجدد آن، به آرامی پیش نمی‌رود.»