۰ نفر

در نتیجه تحریم روسیه؛

قیمت گاز افزایش می یابد؟

۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۴۰
کد خبر: 623942
قیمت گاز افزایش می یابد؟

یک کارشناس انرژی افزایش قیمت نفت و گاز را نتیجه تداوم جنگ بین روسیه و اوکراین اعلام کرد.

اقتصاد آنلاین - سیده زهرا محمودی؛ به گفته یک کارشناس انرژی، با ادامه جنگ روسیه در اوکراین و تداوم اختلالات در بازار جهانی انرژی، مصرف کنندگان باید برای افزایش قیمت‌ها آماده باشند.

جنگ در اوکراین پس از تهاجم روسیه در اواخر فوریه، بازارهای انرژی و کامودیتی‌ها را به آشفتگی کشانده و قیمت گندم را افزایش داده است. روسیه و اوکراین از جمله صادرکنندگان برتر گندم در جهان هستند.

هلیما کرافت، رییس استراتژی کالایی  RBC Capital گفت: "اگر مردم به اهمیت این موضوع اذعان دارند و فکر می‌کنند، این موضوع یک بحران امنیتی و نسلی است، باید به فکر آن باشند که برای دفاع از ارزش‌ها چه بهایی باید بپردازند. واشنگتن و متحدانش تحریم‌های تنبیهی  علیه روسیه از جمله صادرات انرژی اعمال کرده‌اند که خود می‌تواند منجر به تورم شود.

این بهایی است که مصرف‌کنندگان در غرب حاضرند برای این قانون بپردازند که «حق ندارید به یک کشور مستقل حمله کنید.»

او روز گذشته به سی ان بی سی گفت: من فکر می‌کنم مصرف‌کنندگان به سادگی باید خود را برای قیمت‌های بالاتر آماده کنند و باید در این باره شهروندان را اقناع کرد.

خاورمیانه به کمک خواهد آمد؟

کرافت گفت که دولت بایدن در تلاش است از کشورهایی مانند امارات متحده عربی و عربستان سعودی بخواهد نفت بیشتری پمپاژ کنند، اما آنها در این زمینه مقاومت می‌کنند.

آنها اساساً می گویند، ما نگرانی‌های امنیتی جدی داریم و در عین حال به شراکت با ایالات متحده نیاز داریم و در نتیجه باید بدانیم که شما در کنار ما خواهید ایستاد.

کرافت تصریح کرد: تولیدکنندگان نفت خاورمیانه واقعاً کانال‌های حمایتی خوبی برای تماس با روسیه دارند؛ اما مشخص نیست این کشورها کدام طرف ایستاده‌اند.

وی پیش از نشست اوپک و متحدانش در این هفته عنوان کرد: با توجه به کاهش سرمایه‌گذاری در این صنعت در سال ۲۰۲۰، نگرانی‌هایی در مورد تعهد آمریکا به منطقه و ظرفیت محدود برای انرژی وجود دارد.

برای نفت خام، ممکن است ۲ تا ۲.۵ میلیون بشکه در روز در دسترس باشد، اما فراتر از آن، ظرفیت اضافی زیادی وجود ندارد. وی اضافه کرد که عرضه گاز از طرف تامین کننده بزرگ گاز قطر نیز به حداکثر خود نزدیک شده است.

کرافت ادامه داد: اگر اکنون به گاز نیاز دارید و همزمان اصرار دارید که وابستگی اروپا به گاز روسیه را قطع کنید، محموله‌های زیادی برای کمک رسانی وجود ندارد.

او گفت: به همین دلیل است که آلمانی‌ها در این موضوع بسیار ناسازگار هستند.