۰ نفر

کاهش ۶ درصدی قیمت نفت؛

چرا قیمت نفت در حال سقوط است؟

۸ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۵۲
کد خبر: 623847
چرا قیمت نفت در حال سقوط است؟

با توجه به آغاز دوباره قرنطینه در چین و در نتیجه کاهش تقاضا برای نفت، شاهد کاهش قیمت نفت هستیم و قیمت نفت خام به ۱۱۳ دلار رسیده است؛ البته انتظار می‌رود با توجه به نشست اوپک پلاس که در آینده نزدیک شاهدش هستیم، قیمت نفت افزایش داشته باشد.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ قیمت نفت در روز دوشنبه پس از اینکه چین برای مهار کرونا، قرنطینه شانگهای را آغاز کرد، بیش از ۶ درصد سقوط کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت حدود ۷.۶۳ دلار یا ۶.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۱۳.۰۲ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا  ۷.۶۱ دلار یا ۶.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۰۶.۲۹ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت‌های آتی نفت خام از زمان حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه بی‌ثبات بوده است. هفته گذشته، برنت نزدیک به ۱۲ درصد در هفته و نفت خام وست تگزارس اینترمدیت تقریبا ۹ درصد افزایش یافت.

شانگهای در تلاش برای جلوگیری از گسترش کووید-۱۹، روز دوشنبه وارد یک قرنطینه دو مرحله‌ای برای ۲۶ میلیون نفر شده است. مقامات با بستن پل‌ها و تونل‌ها  ترددها را محدود کرده‌اند.

اندرو لیپو، رییس شرکت Lipow Oil Associates در هیوستون گفت: ترس از گسترش قرنطینه منجر به کاهش تقاضا در بازار شده است.

بیارن شیلدروپ، تحلیلگر ارشد کالا در بانک SEB گفت: انتظار می‌رود تقاضای نفت در چین، بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان، در ماه آوریل ۸۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از حد معمول باشد.

امید به پیشرفت در مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین که می‌تواند از روز سه شنبه در ترکیه آغاز شود نیز بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است. 

با این حال، تحلیل‌گران انتظار دارند زمانی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش که مجموعاً اوپک پلاس نامیده می‌شوند، در روز پنجشنبه برای بحث در مورد افزایش برنامه ریزی شده ۴۳۲ هزار بشکه در روز به سهمیه تولید، گرد هم آیند، قیمت نفت صعود بیشتری داشته باشند.

چندین منبع نزدیک به این گروه گفتند که اوپک پلاس احتمالاً به برنامه‌های خود برای افزایش متوسط تولید نفت خود در ماه می پایبند خواهد بود. به گفته تحلیلگران، در همین حال، کسری عرضه رو به افزایش است و انتظار می‌رود حجم نفت خام روسیه در ماه آوریل برای یافتن خریداران با مشکل مواجه شود. 

خبرگزاری دولتی روسیه تاس به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز دوشنبه گفت: کاهش سفارشات نفت روسیه با قراردادهای کشورهای جنوب شرقی آسیا جایگزین خواهد شد.

کشورهایی مانند هند و چین همچنان نفت خام روسیه را خریداری می‌کنند و شرکت انرژی دولتی اندونزی جدیدترین شرکتی است که اعلام کرده در حال بررسی خرید نفت روسیه است. با این حال، تحلیلگران همچنان انتظار دارند که بازارهای نفت اثرات کاهش خرید حجم نفت از روسیه را احساس کنند.

شیلدروپ از SEB گفت: "انتظارها این است که ۲.۵ میلیون بشکه در روز از نفت و محصولات روسیه در ماه آوریل از بین برود." وی افزود که کمبود دیزل باعث افزایش تقاضا برای نفت خام برنت و نفت سبک خواهد شد.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز امروز دوشنبه گفت که نفت نباید از هیچ کشوری دریغ شود زیرا جهان به شدت به ذخایر نیاز دارد. ذخایر اوپک به پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۱۴ رسیده است.

برای کمک به کاهش عرضه، ایالات متحده در حال بررسی عرضه نفت دیگری از ذخایر استراتژیک نفت است، اما با توجه به ذخایر پایین ممکن است آنقدرها شدنی نباشد.