۰ نفر

با تداوم بحران انرژی؛

گمانه زنی های نفت ۲۰۰ دلاری

۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۳۶
کد خبر: 623529
گمانه زنی های نفت ۲۰۰ دلاری

با ادامه دار شدن روند بحران انرژی، گمانه زنی هایی درخصوص افزایش قیمت‌ نفت تا ۲۰۰ دلار می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، ارتش یمن تاسیسات نفتی در عربستان سعودی را روز جمعه پنجم فروردین مورد حمله قرار داد که طبق گفته سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، طی این حمله تاسیسات نفتی آرامکو در جده، جیزان و نجران، تاسیسات زیربنایی در ریاض و همچنین پالایشگاه راس تنوره و پالایشگاه نفت رابغ هدف تعداد زیادی پهپاد قرار گرفتند.

طبق گزارش شبکه خبری المیادین، آتش سوزی در مخازن و تاسیسات سوخت به تخریب کامل تاسیسات آرامکو منجر شده است.

عربستان سعودی هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل خسارت به پالایشگاه‌ها، احتمالا تولید نفت این کشور کاهش خواهد یافت.

خبرگزاری یورونیوز نوشته است: همزمان ۱۶ حمله به تاسیسات نفتی عربستان انجام شد، شدیدترین حمله یمنی‌ها به عربستان که در آستانه هفتمین سالگرد حمله نیرو‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن صورت گرفت.

طبق اعلام این خبرگزاری، این حملات همزمان با درگیری نظامی روسیه و اوکراین، باعث افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی شده و کاهش تولید بزرگترین تولیدکننده نفت جهان یعنی عربستان، می‌تواند بازار انرژی جهان را با بحران روبرو کند. عربستان سعودی هم در بیانیه خود تاکید کرده، در چنین شرایطی نمی‌تواند امنیت و ثبات در بازار نفت را تضمین کند.

پیش تر کارشناسان حوزه انرژی و اقتصاد بین الملل درباره تبعات افزایش هزینه تامین انرژی در حوادث اخیر در سطح جهان هشدار داده بودند.

محمدعلی صادقی تحلیلگر بازار نفت و انرژی و کارشناس سابق معاونت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفته بود: ممکن است قیمت نفت، از ۱۲۰ یا ۱۳۰ دلار برای هر بشکه عبور کند.

در پی حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان، قیمت‌های جهانی نفت دوباره روند افزایشی گرفت به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام برنت، از ۱۲۰ دلار هم فراتر رفته و قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به نزدیک ۱۱۴ دلار رسیده است.

گمانه زنی درمورد قیمت نفت

جدول قیمت‌های جهانی نفت و گاز در سایت oil price که افزایشی هستند

نظرات کارشناسان خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ هم نشان می‌دهد که با ادامه دار شدن روند بحران انرژی به ویژه در اروپا، قیمت‌های بین المللی نفت تا ۲۰۰ دلار هم افزایش خواهد یافت که می‌تواند نرخ تورم جهانی را به هشت درصد برساند.

کارشناسان خبرگزاری بلومبرگ مانند خبرگزاری رویترز، بیان کرده‌اند که موفقیت آمیز بودن مذاکرات وین میان ایران گروه ۴+۱ می‌تواند با ورود نفت ایران به بازار‌های جهانی، قیمت را ابتدا به ثبات رسانده و سپس کاهش دهد.

آمریتا سن، بنیانگذار و مدیر تحقیقات انرژی اسپکتز به شبکه خبری سی ان بی سی گفته است: قیمت نفت قطعا بالاتر می‌رود و مسئله فقط بر سر زمان آن است.