۰ نفر

زنگ هشدار نفت ۲۰۰ دلاری به صدا درآمد

۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۴۰
کد خبر: 618879
زنگ هشدار نفت ۲۰۰ دلاری به صدا درآمد

گلدمن ساکس پیش بینی قیمت نفت برنت را به دلیل بحران اوکراین بالا برد و بارکلیز هشدار داد در بدترین سناریو قیمت نفت ممکن است به ۲۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، گلدمن ساکس پیش بینی خود از قیمت معاملات نقدی نفت برنت در سال ۲۰۲۲ را از ۹۸ دلار و به ۱۳۵ دلار و دورنمای قیمت سال ۲۰۲۳ را از ۱۰۵ به ۱۱۵ دلار در هر بشکه افزایش داد.

این بانک سرمایه گذاری آمریکایی در یادداشتی اعلام کرد: بیش از نیمی از نفت روسیه برای بارگیری در مارس هنوز به فروش نرفته است و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، سه میلیون بشکه در روز صادرات نفت و فرآورده های نفتی دریابرد روسیه کاهش پیدا می کند که پنجمین اختلال بزرگ صادرات در یک ماه از زمان جنگ جهانی دوم خواهد بود.

آمریکا روز سه شنبه ممنوعیت واردات نفت و فرآورده های نفتی روسیه را اعلام کرد اما پیش از آن بسیاری از خریداران به دلیل نگرانی از تحریمهای غیرمستقیم، از خرید نفت روسیه اجتناب می کردند. روسیه با صادرات حدود هفت میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده های نفتی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان است.

گلدمن ساکس اعلام کرد در کوتاه مدت تحمل چنین شوکی مستلزم کمک گرفتن از ذخایر استراتژیک جهانی، اعضای بزرگ اوپک، ایران و قیمتهای بالاتر برای کاهش مصرف است.

بانک بارکلیز هک اعلام کرد مختل شدن صادرات نفت دریابرد روسیه در بدترین سناریو می تواند قیمتها را به بیش از ۲۰۰ دلار در هر بشکه برساند اما این بانک پیش بینی قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ را بازبینی نکرد و اعلام کرد وضعیت به شدت مبهم مانده است.

شرکت مشاوره نروژی ریستاد انرژی اعلام کرد اگر اروپا و آمریکا واردات نفت روسیه را ممنوع کنند، قیمت نفت برنت می تواند به ۲۰۰ دلار افزایش پیدا کند. جاراد ریستاد از این شرکت گفت: قیمتهای نفت ممکن است نسبت به سطح پیش از جنگ دو برابر شوند اما این وضعیت به بدی تحریم نفتی سال ۱۹۷۳ که قیمتها سه رقمی شده بودند، نخواهد بود.

تحلیلگران ریستاد انرژی اعلام کردند برآورد قیمت ۲۰۰ دلار بر اساس این فرض است که تحریمهای غربی حدود چهار میلیون بشکه در روز نفت روسیه را از بازار جهانی حذف کند.

بر اساس گزارش رویترز، ریستاد هفته گذشته پیش بینی کرده بود که نفت برنت به دلیل کاهش یک میلیون بشکه در روز از صادرات روسیه در نتیجه عواقب تحریمهای مالی و اقدامات خودخواسته شرکتهای انرژی، به بالای ۱۳۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.