۰ نفر

مذاکرات مقامات ایرانی و عراقی درباره گاز

۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۳۰
کد خبر: 617339
مذاکرات مقامات ایرانی و عراقی درباره گاز

سخنگوی وزارت برق عراق خبر داد که تعدادی از مقامات بلندپایه این کشور به منظور حل مشکل گازرسانی به عراق به ایران سفر خواهند کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وزارت برق عراق، شامگاه پنجشنبه، اعلام کرد که یک هیأت بلندپایه از این کشور به‌زودی برای توافق بر سر یک سازوکار به منظور تزریق مقادیر بیشتری گاز و حمایت از شبکه ملی این کشور با مقادیر بیشتری انرژی در فصل تابستان، وارد ایران خواهد شد.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق این کشور در گفت‌‌و‌گو با شبکه «العراقیه الاخباریه» گفت: «در پی حمایت‌‌های دولتی از جانب نخست‌وزیر، یک طرح زودهنگام از پایان سال گذشته [میلادی] برای بهبود ساعات برق‌رسانی آماده شده است. ما روی یک سری نیروگاه‌های تولیدی جدید همزمان با تکمیل تعمیرات دوره‌ای حساب می‌کنیم؛ همچنین یک سری خطوط راهبردی رابط میان استان‌ها را اضافه کرده‌ایم».

 سخنگوی وزارت برق عراق در بخش دیگری از اظهاراتش به تزریق گاز از ایران اشاره کرد و گفت: «کاهش تزریقات همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود که ایران روزانه حدود ۴۵ میلیون متر مکعب به عراق انتقال دهد. گازرسانی همچنان در حد ۸ میلیون است. ما این امکان را داریم که ۸۰۰۰ هزار مگاوات به شبکه ملی بیفزاییم به‌شرط آنکه کمک‌های سوختی فراهم شود».

احمد موسی ادامه داد: «هیأت‌هایی بلندپایه از عراق به نمایندگی از وزارت برق، دارایی، نفت و مدیر کل بانک تجارت عراق با هدف ایجاد راه‌حل برای بازتزریق مقادیر مورد نیاز عراق به ایران سفر خواهند کرد».

خبرگزاری «رویترز» تابستان امسال به نقل از وزارت برق عراق خبر داده بود که ارسال گاز ایران به مناطق مرکزی و جنوبی عراق از ۴۹ میلیون به ۸ میلیون مترمکعب در روز کاهش پیدا کرده است که این امر باعث کمبود جدی برق در این کشور شده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که کاهش عرضه گاز ایران سبب شده است تا سیستم ملی برق ملی این کشور حدود ۵۵۰۰ مگاوات از دست بدهد. در ادامه این بیانیه همچنین آمده بود این وازرتخانه با وزارت انرژی و سفارت ایران در بغداد در تماس بوده تا دلایل این کاهش مشخص شود.

 وزرای عراقی در حالی به تهران سفر خواهند کرد که ریاض و بغداد اخیرا یک یادداشت تفاهم برای اتصال شبکه برق دو کشور امضا کردند. این قرارداد میان «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی و «عادل کریمی» وزیر انرژی برق عراق امضا شد.

این قرارداد با هدف تقسیم ذخایر تولید برق و تبادل برق میان دو کشور در شرایط اضطراری و در صورت قطعی برق، تسریع صادرات و واردات میان دو طرف یا با سایر کشورهای عربی به امضای طرفین رسید. این یادداشت تفاهم، آخرین مورد از همکاری های میان دو کشور است که نشان دهنده پیشرفت زیادی در روابط دوجانبه عراق و عربستان سعودی در سال های اخیر است.

از سوی دیگر، همزمان با کاهش تزریقات گاز به عراق در تابستان امسال، دکل‌های این کشور نیز چند بار هدف حمله قرار گرفتند. با گرم شدن شدید هوا در و نیاز مبرم به برق، عناصر داعشی اقدام به تخریب خطوط انتقال برق در استان‌های مختلف عراق کردند. «عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون دفاع و امنیت پارلمان در این خصوص گفته بود: «از ابتدای سال جاری فقط در استان «دیالی» ۱۵ عملیات تروریستی برای انفجار دکل‌ها صورت گرفته است. در یک ماه گذشته نیز ۳۴ مرتبه دکل‌های برق در مناطق شمالی عراق هدف قرار گرفته‌اند».