۰ نفر

رکوردشکنی قیمت بنزین تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین

۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۲۷
کد خبر: 617247
رکوردشکنی قیمت بنزین تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین

افزایش قیمت نفت پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، قیمت بنزین را در کالیفرنیا به میزان بی سابقه‌ای افزایش داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، انجمن خودروی آمریکا اعلام کرد قیمت دیزل در جایگاه‌های سوخت کالیفرنیا روز پنج شنبه به ۵.۱۸۵ دلار در هر گالن رسید. قیمت بنزین هم به رکورد ۴.۹۴ دلار در هر گالن افزایش یافت. قیمت بنزین در سانفرانسیسکو به بیش از پنج دلار در هر گالن رسید.

بهای معاملات نفت برنت از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و در قیمتهای خرده فروشی سوخت منعکس شده است. در این بین، قیمتهای بالای سوخت به رشد تورم در آمریکا دامن زده که ممکن است خسارت سیاسی برای دولت بایدن به دنبال داشته باشد.

اگرچه روسیه سهم اندکی در تامین نفت کالیفرنیا داشته است اما شرکتهایی نظیر ماراتون پترولیوم، شورون و والرو انرژی مانند اکثر پالایشگاههای آمریکایی که از خرید نفت روسیه رویگردان شده‌اند، باید جایگزین‌های دیگری پیدا کنند. این به معنای آن است که کالیفرنیا به همراه ایالت‌های دیگر کرانه غربی وابستگی بیشتری به گرید نفتی ANS آلاسکا پیدا می‌کند که روز پنج شنبه به ۱۱۶ دلار در هر بشکه صعود کرد. پالایشگاه‌های آسیایی هم ممکن است برای منابع جایگزین نفت روسیه، رقابت کنند.

کالیفرنیا از نظر جغرافیایی از مناطق تولید نفت آمریکا دور افتاده است و نفت تولید آمریکا بر اساس قانون تنها باید توسط کشتی‌های آمریکایی از طریق کانال پاناما حمل شود. از این روی پالایشگاه‌های وست کاست بزرگترین واردکنندگان نفت روسیه در آمریکا به مدت بیش از یک دهه بوده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر بنزین وست کاست به ۳۴.۴ میلیون بشکه رسیده که پایین‌ترین سطح فصلی در ۱۳ سال گذشته است. تولید سوخت در کالیفرنیا کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد زیرا پالایشگاه‌های بیشتری تبدیل به تاسیسات تجدیدپذیر کوچک می شوند.