۰ نفر

دلایل افزایش بهای نفت از نگاه تحلیلگران

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۱۱
کد خبر: 606466
دلایل افزایش بهای نفت از نگاه تحلیلگران

به‌دنبال کاهش ذخایر نفت آمریکا که تقاضای قوی در بازار را تایید کرد، قیمت نفت امروز افزایش یافت اما سرمایه‌گذاران در آستانه نشست اوپک پلاس محتاطانه عمل کردند.

 به گزارش رویترز، به‌دنبال کاهش ذخایر نفت آمریکا که تقاضای قوی در بازار را تایید کرد، قیمت نفت امروز افزایش یافت اما سرمایه گذاران در آستانه نشست اوپک پلاس محتاطانه عمل کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، هر بشکه نفت برنت با 23 سنت افزایش 89.39 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با 25 سنت افزایش 88.45 دلار معامله شد.

عرضه کم نفت در جهان و تنش‌های ژئوپلتیکی در اروپای شرقی و غرب آسیا قیمت نفت را در این زمان از 2022 حدود 15 درصد افزایش داده است.

 در روز جمعه، قیمت نفت به بالاترین رقم خود از اکتبر 2014 رسید. نفت برنت به 91.70 دلار و نفت خام آمریکا 88.84 دلار در هر بشکه معامله شد. این دو شاخص نفتی در ماه ژانویه در بحبوحه کمبود عرضه و تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر اوکراین و تنش‌ها در غرب آسیا، با 17 درصد رشد و ششمین هفته متوالی افزایشی را طی هفته گذشته ثبت کردند.

ساتورا یوشیدا، تحلیلگر بازار گفت: «کاهش ذخایر نفت آمریکا سبب تقویت قیمت ها شده است هرچند افزایش قیمت بنزین تاحدی روند افزایشی را جبران کرد.»

«احتمالا اوپک پلاس سیاست خود را بدون تغییر حفظ خواهد کرد که به معنای کمبود عرضه و ادامه روند افزایشی قیمت نفت خواهد بود.»

به گفته منابع آگاه، آمارهای موسسه امریکن پترولیوم نشان می‌دهد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 28 ژانویه 1.6 میلیون بشکه کاهش یافت درحالی که تحلیلگران انتظار افزایش 1.5 میلیون بشکه‌ای ذخایر آمریکا را داشتند.

اما ذخایر بنزین این کشور 5.8 میلیون بشکه افزایش یافت که از انتظار تحلیلگران برابر با 1.6 میلیون بشکه بیشتر است.

پنج منبع آگاه در اوپک پلاس گفتند سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک با هم‌پیمانانشان موسوم به اوپک پلاس، حتی با وجود انتظار برای افزایش تقاضا و رسیدن به اوج خود در سال جدید و در حالی که که قیمت نفت در نزدیکی بالاترین رقم خود در 7 سال گذشته قرار دارد، احتمالا سیاست کنونی برای افزایش تدریجی و ملایم تولید را در نشست امروز حفظ خواهند کرد.

اما بانک گلدمن ساکس معتقد است که این احتمال وجود دارد که رشد قیمت در بازار نفت، سبب عرضه سریع‌تر شود.

منابع آگاه گفتند در نشست فنی اوپک پلاس در روز سه شنبه در مورد افزایش بیش از 400 هزار بشکه در روز از ماه مارس صحبت نشد.

تتسو ایموری، مدیر ارشد اجرای شرکت «ایموری فاند مننجمنت» گفت: «اگر عربستان و روسیه هیچ نشانه‌ای از افزایش تولید برای به عهده گرفتن کمبود تولید برخی از اعضا که نتوانستند به هدف تولیدشان برسند، نشان ندهند، قیمت نفت احتمالا کاهش یابد.»

«اما اگر هیچ اتفاق عجیبی رخ ندهد، با بهبود تقاضا و ادامه تنش‌های ژئوپلتیکی، انتظار می‌رود بازار روند افزایشی خود را ادامه دهد.»

تنش‌ها میان روسیه و غرب سبب تقویت قیمت نفت شده است. روسیه، دومین تولیدکننده بزرگ نفت است و با غرب بر سر اوکراین اختلاف دارد که این اختلاف، سبب نگرانی در مورد اختلال در عرضه انرژی به اروپا شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در روز سه شنبه، غرب را به ساخت تعمدی یک سناریو طراحی شده برای کشاندن وی به جنگ و نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی مسکو در مورد اوکراین متهم کرد.

عامل دیگری که قیمت‌‌های نفت در بازار را تقویت کرده، موشک‌های ارسالی انصارالله به سوی امارات است. این امر نیز نگرانی دیگری در مورد اختلال در بازار انرژی به‌وجود آورده است.

در عین حال، پس از اینکه ایالت‌های شمالی آمریکا در روز شنبه به شدت با طوفان‌های زمستانی مواجه شدند و این وضعیت سبب شد تا چندین ایالت حالت فوق العاده اعلام کنند، بیش از 1400 پرواز در روز یکشنبه در آمریکا لغو شد.