۰ نفر

نفت به ۸۹دلار رسید

۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۲۷
کد خبر: 601997
نفت به ۸۹دلار رسید

قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر تقاضای قوی و نگرانیها نسبت به اختلالات کوتاه مدت در عرضه که رشد ذخایر نفت آمریکا را تحت الشعاع قرار داد، افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۱۸ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۸ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه رسید. این قیمت پایه بازار جهانی روز چهارشنبه تا مرز ۸۹ دلار و ۱۷ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۴ بود.

بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در فوریه با ۲۶ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۸۶ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. این قرارداد که روز پنج شنبه موعد آن به پایان می رسد، روز چهارشنبه تا مرز ۸۷ دلار و ۹۱ سنت صعود کرده بود. قرارداد تحویل مارس با پنج سنت افزایش، به ۸۵ دلار و ۸۶ سنت رسید.

معاملات تحت تاثیر نگرانیهای عرضه به دلیل مسائل کوتاه مدت مانند توقف موقتی جریان صادرات نفت خط لوله از عراق به ترکیه و کاهش مستمر ظرفیت تولید اعضای اوپک پلاس قرار گرفته است.

تاماس وارگا از شرکت کارگزاری نفت پی وی ام گفت: صدای کسانی که قیمت نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه را پیش بینی می کند، روز به روز بلندتر می شود.

در این بین، تقاضا ثابت مانده و عرضه محصول آمریکا که معیاری برای ارزیابی تقاضا در بزرگترین مصرف کنندگان جهان است، در چهار هفته گذشته به ۲۱.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. طبق اعلام وزارت انرژی آمریکا، ذخایر نفت این کشور هفته گذشته ۵۱۵ هزار بشکه افزایش یافت و ذخایر بنزین ۵.۹ میلیون بشکه رشد کرد و به بالاترین میزان در یک سال اخیر رسید.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز اظهار کرد: تصور نمی کنم رشد ذخایر بنزین روند صعودی قیمتها را متوقف کند. پالایشگاهها باید به پالایش نفت برای تامین تقاضا برای بنزین در فصل رانندگی تابستانی ادامه دهند. این یکی از دلایلی است که بازار با وجود رشد عرضه بنزین، پشتیبانی شده است.

نگرانیها نسبت به وضعیت عرضه هفته جاری به دنبال آتش سوزی که جریان نفت از خط لوله انتقال نفت کرکوک به بندر سیهان ترکیه را روز سه شنبه موقتا قطع کرد، تشدید شد.

اوپک و متحدانش نفت کمتری از میزان توافق شده تولید می کنند. آژانس بین المللی انرژی روز چهارشنبه برآورد کرد این گروه حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از هدف تولید در دسامبر، نفت تولید کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، حمله انصارالله یمن به امارات متحده عربی که سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است هم ریسکهای مربوط به عرضه را افزایش داد.