۰ نفر

کاهش تولید نفت و میعانات گازی قزاقستان در ناآرامی‌ها

۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۱۵
کد خبر: 598715
کاهش تولید نفت و میعانات گازی قزاقستان در ناآرامی‌ها

تولید روزانه نفت و میعانات گازی قزاقستان اوایل ژانویه که اعتراضات گسترده ضد دولتی سراسر این کشور را فرا گرفت، شش درصد در مقایسه با سطح دسامبر کاهش پیدا کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محاسبات انجام گرفته و همچنین اظهارات منابع آگاه حاکی از آن است که تولید میادین نفتی قزاقستان در ۹ روز نخست ژانویه، به ۱.۷۶۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با میانگین ۱.۸۸۲ میلیون بشکه در روز در دسامبر کاهش پیدا کرد.

با این حال سه معامله‌گر گفتند صادرات نفت قزاقستان تحت تاثیر کاهش تولید قرار نگرفت. یک معامله‌گر در شرکت بین‌المللی مطلع از حمل نفت ترانزیتی قزاقستان از طریق بنادر روسیه گفت: نگرانیهایی وجود داشت که وضعیت جاری ممکن است روی بارگیری نفت در اوایل ماه میلادی جاری تاثیر بگذارد.

اعتراضات در قزاقستان که شاهد مرگبارترین خشونت در تاریخ ۳۰ ساله استقلال این کشور از مسکو بوده است، مسیرهای حمل و نقل را مختل کرد و به کاهش تولید در میادین نفتی از جمله میدان نفتی تنگیز که بزرگترین میدان نفتی قزاقستان است و توسط شرکت شورون اداره می شود، منجر شد.

شورون روز یکشنبه اعلام کرد این شرکت به تدریج تولید میدان نفتی تنگیز را که در شمال غربی قزاقستان و نزدیک به محل آغاز اعتراضات واقع است، ازسرمی گیرد. اعتراضات در مناطق غربی نفت خیز قزاقستان پس از حذف سقف قیمت دولتی بوتان و پروپان در روز سال نو آغاز شد.

منابع آگاه به رویترز اظهار کردند: تولید روزانه نفت در میدان تنگیز در مقایسه با میانگین تولید روزانه در دسامبر، ۱۳ درصد در ۹ روز نخست ماه میلادی جاری کاهش پیدا کرد و تا ۹ ژانویه به سطح عادی برگشت.

میادین نفتی دیگر دورتر از محل اعتراضات بودند و موفق شدند تولیدشان را افزایش دهند. تولید میدان نفتی فراساحلی کاشاگان که توسط شرکت NCOC‌ اداره می شود، ۰.۲ درصد در ۹ روز نخست ماه میلادی جاری در مقایسه با دسامبر افزایش داشت در حالی که میدان نفتی کاراچاگاناک در غرب قزاقستان به میزان شش درصد افزایش یافت.

تولید تولیدکنندگان نفت مستقل قزاقستان از ابتدای ژانویه تاکنون به میزان ۱۷ درصد نسبت به ماه پیش کاهش پیدا کرده و به ۲۱۰ هزار و ۹۱۸ بشکه در روز رسیده است.

بر اساس گزارش رویترز، قزاقستان نفت خود را از طریق سه مسیر اصلی شامل بنادر روسی، سیستم کنسرسیوم خط لوله کاسپین و از طریق خط لوله به چین صادر می کند. هیچ کدام از این مسیرها تحت تاثیر ناآرامیها قرار نگرفتند.