۰ نفر

روحانی در مراسم انتقال نفت از گوره به جاسک؛

قانون مجلس اجازه نداد تحریم‌ ها را برداریم / اعتراض، حق مردم خوزستان است

۳۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۸
کد خبر: 547182
قانون مجلس اجازه نداد تحریم‌ ها را برداریم / اعتراض، حق مردم خوزستان است

رئیس جمهور آغاز صادرات نفت از منطقه مکران را مهمترین و با اهمیت ترین طرح ملی افتتاح شده در دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و گفت: امروز افتتاح این طرح با عظمت و ملی پاسخ بسیار قوی و محکمی در برابر توطئه گران، آمریکا و همه کسانی است که به ناپایدار بودن آینده ایران می اندیشند.

به گزارش اقتصادآنلاین،   حسن روحانی روز پنج شنبه در آیین افتتاح طرح های ملی وزارت نفت و آغاز بهره برداری رسمی از طرح صادرات نفت خام از منطقه مکران با خط لوله گوره به جاسک، در هشتاد و سومین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، گفت: صادرات نفت و نقل و انتقال بانکی پول، دو میدان اصلی جنگ اقتصادی دشمن علیه ملت ایران بود.

روحانی افزود: تصور آمریکایی ها این بود که با مختل کردن صنعت نفت و جلوگیری از صادرات نفت ایران و همچنین ایجاد مانع در مسیر نقل و انتقال پول، ایران نخواهد توانست برای تامین نیازمندی های خود ارز لازم را بدست آورد.

رییس جمهور با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا امروز بانک مرکزی بیش از 5 میلیارد دلار ارز برای کالاهای ضروری و دارو تامین کرده است، گفت: اگر کشور ارز نداشته باشد چگونه خواهد توانست کالاهای ضروری و اساسی ، دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را تامین کند.

روحانی با بیان اینکه نزدیک به 500 میلیون دلار برای خرید واکسن از کشورهای خارجی اختصاص داده ایم و با افزایش واردات واکسن, عملیات واکسیناسیون سرعت گرفته است و تا پایان این دولت جامعه هدف تعیین شده واکسینه خواهند شد، گفت:دولت در هر دو زمینه کرونا و تحریم به مسئولیت و قول خود عمل کرده است.

رییس جمهور با بیان اینکه درمورد تحریم اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود، قبل از عید نوروز تحریم را برداشته بودیم، گفت: دولت به همه وظایف خود در زمینه تحریم عمل کرده است و در گزارش اخیر وزیر امور خارجه کاملا روشن است که به چه توفیقاتی دست یافتیم.

رییس جمهور در آغاز سخن خود با تبریک اعیاد ماه ذی‌الحجه افتتاح خط لوله گوره – جاسک  را بسیار استراتژیک  و مهم دانست و در توضیح اهمیت آن، گفت: دشمن وقتی می‌خواست وارد جنگ اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران شود تحریم صادرات نفت و نقل و انتقال بانکی را به عنوان 2 محور عملیات جنگی اقتصادی طراحی کرد که بسیار تأثیرگذار هم بود.

روحانی اضافه کرد: دشمن حساب کرده بود که وقتی شریان انتقال مالی و صادرات نفت به عنوان صنعت پیشران ایران مختل شود ایران در تأمین ارز برای تهیه نیازهای ضروری دارو و کالاهای اساسی با مشکل مواجه می‌شود.

رییس جمهور با اشاره به تأمین 5 میلیارد دلار ارز از سوی بانک مرکزی در 4 ماهه ابتدایی امسال برای تامین کالاهای ضروری و دارو که تا پایان ماه آینده به 6 میلیارد دلار بالغ خواهد شد، اظهار داشت: اگر در سالی که با بدترین خشکسالی 50 سال اخیر همراه است و شیوع بیماری خطرناک کرونا را نیز داریم در تأمین ارز به مشکل برمی‌خوردیم، کار بسیار سخت می‌شد، اما دولت در همین شرایط سخت توانست ارز مورد نیاز برای تأمین کالاهای اساسی و نیز خرید واردات واکسن را تأمین کند.

روحانی گفت: تا امروز بیش از 9 میلیون نفر واکسینه شده اند و روزانه 300 تا 400 واکسن جدید نیز تزریق می‌شود و به این ترتیب تا پایان این دولت نه تنها همه افراد بالای 65 سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای واکسینه می‌شوند، بلکه به افراد بالای 60 سال نیز واکسن تزریق می‌شود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه به مردم قول داده بودیم که در ماه‌های پایانی دولت با واکسیناسیون گسترده تا حدود زیادی کرونا را مهار کرده و برای رفع تحریم‌ها نیز اقدامات لازم را انجام دهیم، تصریح کرد: دولت به هر دو وعده خود عمل کرده و با واکسیناسیون افراد بالای 60 سال و کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند کرونا تا حد قابل قبولی مهار شده و مرگ و میر و حتی ابتلا به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت.

روحانی افزود: دولت در زمینه رفع تحریم نیز هر کاری لازم بود انجام داده و اگر قانون مصوب مجلس مانع نشده بود پیش از عید نوروز تحریم‌ها برداشته شده بودند.

رییس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: اقدام بزرگ دیگر دولت از ابتدای سال 99 تاکنون این بود که نشان دادیم علاوه بر تأمین کالاهای اساسی و ضروری مردم توان پرداختن به طرح‌های توسعه‌ای عظیم را نیز داریم و گواه این حرف پروژه عظیم 2 میلیارد دلاری است که امروز رسماً افتتاح شد.

روحانی با بیان اینکه امروز ثابت کردیم که در شرایط سخت تأمین ارز توان تخصیص 2 میلیارد دلار برای یک پروژه زیربنایی را داریم، گفت: امروز برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت  پایانه‌های صادراتی نفت کشور از یک پایانه فراتر رفت و دومین پایانه خارج از خلیج فارس و در سواحل مکران بهره‌برداری رسید.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در آبان سال 64 وقتی اسکله  تی پایانه خارک بمباران شد، صادرات نفت ایران 2 هفته متوقف شد، اضافه کرد: امروز نه تنها اتکاء صادرات نفت به یک اسکله برطرف شده است ، بلکه نیاز کشور برای صادرات نفت از خلیج فارس نیز مرتفع شده و توان صادرات نفت از دریای عمان را عملیاتی کردیم.

روحانی اظهار داشت: درست است که خلیج فارس امتیازات خاص خود را دارد اما محدودیت‌های خاص خود را نیز دارد و از سوی دیگر دریای عمان به معنای اتصال به اقیانوس و آب‌های آزاد است و شرایط صادرات نفت از آنجا متفاوت از خلیج فارس است. صادرات نفت از جاسک نسبت به خارک حداقل هزار مایل دریایی و 10 روز زمان را برای کشور صرفه‌جویی می‌کند.

رییس جمهور با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری درباره خط لوله گوره – جاسک که آن را استراتژیک‌ترین و راهبردی‌ترین طرح دولت تدبیر و امید و جمهوری اسلامی ایران توصیف کرده بودند، تصریح کرد: دولت دوازدهم، وزارت و شرکت ملی نفت این افتخار را دارند که در تاریخ به عنوان طراح و مجری این پروژه عظیم و مهم ثبت شوند.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه در آغاز اجرای این پروژه با تحریم‌های دشمنان مواجه شدیم که مانع از تحویل لوله‌های سازگار با نفت و گاز ترش به ایران شد، خاطر نشان کرد: این تحریم‌ها باعث شدند تقریباً همه بخش‌ها و ملزومات و تجهیزات مورد نیاز این پروژه از ورق تا لوله، شیرآلات، پمپ‌ها و بقیه ملزومات مورد نیاز تا 91 درصد ایرانی و ملی شود که نشان‌دهنده توانمندی و فناوری بالا در طراحی و اجرای متخصصان و پیمانکاران کشورمان است.

رییس جمهور ادامه داد: اجرای این پروژه از جهات مختلف مایه افتخار است چرا که اولاً در زمان اوج تحریم‌ها اجرا شد، دوماً تقریباً به طور کامل ایرانی و ملی است و سوماً گامی مهم در آبادانی سواحل مکران به عنوان ثروت بزرگ ملی است.

روحانی آبادانی سواحل مکران را یکی از اولین برنامه‌‌ها و اقدامات دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: در همان هفته‌های اول دولت تدبیر و امید خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که دولت تمام تلاش خود را برای توسعه سواحل مکران بکار خواهد گرفت و در سفری که در اوایل دولت یازدهم به جاسک داشتم به مردم منطقه اعلام کردم که دولت برای آبادانی سرتاسر سواحل مکران از چابهار تا جاسک تمام توان خود را بکار خواهد گرفت و امروز شاهدیم که علاوه بر پایانه نفتی جاسک زیرساخت‌های دیگر توسعه در این منطقه از جمله مسیرهای ارتباطی و جاده‌ها نیز به خوبی توسعه یافته و شرایط برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این سواحل کاملاً مهیاست.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ذخایر نفت و گاز ایران در مجموع در رتبه اول دنیا قرار دارد، افزود: بار اصلی بهره‌گیری از این ذخایر همواره بر دوش مردم جنوب ایران و بخصوص دیار خوزستان بوده است. مردم خوزستان، مردمی مقاوم هستند که در 8 سال جنگ تحمیلی نیز به خوبی مقاومت کرده و از این سرزمین دفاع کردند و عملیات‌های بزرگ و مهمی در سرتاسر خوزستان طراحی و اجرا شد.

روحانی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید خدمات بزرگی به مردم خوزستان در زمینه‌های فاضلاب، تأمین آب آشامیدنی و احیاء 295 هزار هکتار زمین کشاورزی ارایه کرده است، اظهار داشت: خوزستان قلب تپنده ایران بوده و برای همه مردم ایران مهم است و البته امسال با توجه به خشکسالی گسترده کاهش بیش از 50 درصدی بارندگی‌ها و برخی مشکلاتی که از گذشته باقی مانده است. تنش آبی مردم این استان را آزار می‌دهد.

رییس جمهور با بیان اینکه کاهش آب پشت سدها، افزایش مصرف برق صنعتی و خانگی و البته برخی استفاده‌های دیگر مثل استخراج رمز ارزها، در مجموع باعث بروز برخی مشکلات در زمینه تأمین برق و آب شده است، تصریح کرد: متأسفانه امسال آب کمتری از سال های گذشته از سدها رها شده و البته این مسأله با هدف تأمین آب برای کشت پاییزه کشاورزان خوزستانی انجام شده است.

روحانی با بیان اینکه به خوبی می‌دانیم که مردم با شرایط سختی مواجه شدند ، به اعزام یک هیأت کارشناسی به خوزستان اشاره کرد و گفت: طرحی که این هیأت برای حل مشکلات به هیأت دولت ارایه داد به طور کامل تصویب شد و دستور مؤکد دادم که اعتبارات آن به هر شکل ممکن فوری به طور کامل تأمین و تخصیص داده شود و علاوه بر اینها به معاون اول خود دستور دادم فردا شخصاً برای بررسی میدانی مشکل و کمک به حل آن به استان سفر کند و از همان‌جا برای هر کمکی که لازم است با بنده تماس بگیرد.

رییس جمهور ادامه داد: مردم خوزستان مردمی هوشیار و با تحمل بالا هستند که سال‌ها مشکلات جنگ را تحمل کرده و امروز حساب آنان از حساب کسانی که با سوء استفاده از فرصت ، سخنان و شعارهای ناصحیح می‌دهند، جداست.

روحانی گفت: چند صد نفری که به دنبال سوء استفاده از شرایط پیش آمده هستند، همه مردم خوزستان نیستند.

رییس جمهور اظهار داشت: ممکن است مردم معترض باشند که این حق مردم است و بیان اعتراض‌ها در چارچوب قانون نیز هیچ مشکلی ندارد.

روحانی افزود: اعتراض از سوی مردمی که گرمای بالای 50 درجه را تحمل می‌کنند حق طبیعی آنهاست و حتی اگر در چارچوب مقررات به خیابان بیایند این حق آنهاست. اما اینکه عده‌ای در این میانه ممکن است سوء استفاده کرده و حتی با سلاح گرم به مأموران انتظامی تیراندازی کرده و آنها را شهید کنند، کار مردم نیست.

رییس جمهور تصریح کرد: از مردم عزیز خوزستان خواهش می‌کنم که اگر مشکلی وجود دارد آن را از راه قانونی پیگیری کنند و اجازه ندهند دشمنان ما و کسانی که ضدایران و ایرانی هستند، از اغتشاش سوء استفاده کرده و خوشحالی کنند. مطمئن هستم که مردم از این سطح از آگاهی برخوردار هستند و به زودی از این مسأله عبور می‌کنیم و مردم عزیز خوزستان بدانند که دولت با همه توان و امکانات خود در خدمت آنان است.

متن کامل سخنان رییس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ایام بسیار مبارک ذی‌الحجه، روز عرفه و روز عید قربان و همچنین عید سعید غدیر که پیش رو داریم تبریک می گویم  و از خداوند برای نزول همه عنایات، تفضل و رحمت‌ها و شفاهایش برای مردم عزیز کشورمان و همه مردم منطقه و جهان درخواست می کنم . 

افتتاح امروز، افتتاح بسیار حائز اهمیتی است و شاید بگوییم مهم‌ترین افتتاح دولت یازدهم و دوازدهم است که در این افتتاح یک پاسخ بسیار قوی و محکم در برابر توطئه‌گران و آمریکا و همه آنهایی است که نسبت به آینده ایران با این تفکر که آینده پایدار نیست ،می‌اندیشند.

دشمن وقتی خواست در جنگ اقتصادی با ما وارد شود و بجنگد، عمدتاً در 2 میدان و زمینه با ما وارد جنگ شد. یکی در زمینه نفت و صادرات نفت و دوم در زمینه بانک و نقل و انتقال پول و این 2 زمینه جزو تحریم‌های مهم آمریکایی‌ها بود.

البته تحریم‌های زیادی داشتند اما این 2 نمونه‌ از آن نمونه‌هایی بود که بسیار تأثیر گذار بود و آنها روی آن حساب کرده بودند که وقتی بتوانند شریان نقل و انتقال مالی را  به طور کامل مختل کنند و بتوانند صنعت نفت که پیشران اقتصاد ایران است را مختل کنند و کاملا جلوی صادرات نفت را بگیرند و صادرات را به قول خودشان به صفر برسانند.احساس آنها این بود که ایران برایش امکان نیست تا بتواند از ارزی  برای تأمین نیازمندی‌هایش استفاده کند.

خیلی آشکار و روشن است که درهمین مدت 4 ماه اول امسال تاکنون بیش از 5 میلیارد دلار، بانک مرکزی برای دارو و کالا های اساسی ارز تامین کرده و با ارزی که در هفته‌های آینده تأمین می‌شود. 6 میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی و داروتامین می شود.

اگر کشور ارز نداشته باشد چگونه می‌تواند کالاهای مورد نیاز خود را تأمین کند، نهاده‌های کشاورزی را وارد کند، در سالی که سال خشکسالی بوده کمبود گندم خودش را وارد کند و در شرایط  بسیار خطرناک کرونا، دارو و تجهیزات پزشکی و آنچه مورد نیاز است را وارد کشور کند.

حتی واکسن که نزدیک 500 میلیون دلار برای خرید واکسن پول اختصاص دادیم از کشورهای خارجی که الحمدالله این روزها، واکسن‌های خریداری شده به کشور وارد می‌شود. واکسن داخلی ما خوشبختانه به بازار آمده و می‌توانیم بگوییم در این هفته یک شرایط مناسبی ان‌شاء الله برای واکسیناسیون در کشور شروع می‌شود و اینکه تا امروز نزدیک به 10 میلیون در کشور از واکسن استفاده کرده اند و روزانه حدود 300 الی 400 هزار نفر از واکسن استفاده می‌کنند.

قولی به مردم داده بودیم که تا پایان این دولت به این قول عمل کردیم، البته آن وقت می‌گفتیم افراد بالای 65 ساله عملاً الان بالای 60 ساله واکسیناسیون‌شان انجام می‌شود و همچنین افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند.

2 تا قول به مردم داده بودیم یکی در زمینه کرونا بود که بتوانیم تا حدی مهار کنیم و یکی در زمینه تحریم بود که دولت همه کارهای لازم را برای رفع تحریم انجام دهد، درهردو زمینه می‌توانم با قاطعیت بگویم که دولت به مسئولیت خودش عمل کرده است .

در زمینه کرونا با تزریق واکسن به افراد بالای 60 سال و بیماری‌های زمینه‌ای به طور چشمگیری از مرگ و میر و فوتی‌ها کاهش پیدا خواهد کرد حتی از نظر بیماری نیز شاهد کاهش خواهیم بود این قدم بسیار مهم برای مهار کرونا بود در زمینه تحریم هم همه کار را انجام دادیم و اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود تقریباً قبل از عید نوروز تحریم را برداشته بودیم بنابراین دولت همه کارهای لازم را در زمینه برداشتن تحریم انجام داده و گام‌های خودش را برداشته است.

وزیر امور خارجه در گزارشی که به مجلس خدمت نمایندگان محترم فرستاده است.کاملاً روشن است که به چه توفیقاتی دست یافتیم و کار بزرگ دیگری که از آغاز سال 99 تا امروز انجام دادیم چه سال جهش تولید چه سال پیشتبیانی از تولید و مانع‌زدایی این بود که نشان دهیم علیرغم  تحریم و فشار و جنگ تنها به فکر تأمین مواد خوراکی و نیازهای ضروری مردم نیستیم بلکه طرح‌های بزرگ و مهم توسعه‌ای را هم ادامه خواهیم داد تا به نتیجه برسانیم.

طرح امروز که یک طرح 2 میلیارد دلاری است به دنیا اعلام می‌کند که ما توان این کار را داریم. هم از لحاظ سرمایه‌گذاری برای یک طرح 2 میلیارد دلار اختصاص دادیم، هم در یک زمینه‌ای یعنی در زمینه صنعت نفت برای ما بسیار مهم است و برای دشمن هم مهم است که تحریم‌اش را روی نفت برده است و هم اینکه پایانه نفتی‌ای را که تنها خارک بود، متنوع کردیم و از تک‌پایانه‌ای خارج شدیم.

فقط یک پایانه داشتیم و اگر مشکلی پیش می‌آمد صادرات نفت قطع می‌شد، در آبان سال 1364 که اسکله ای در خارک بمباران شد، صادرات نفت قطع شد همین اسکله از دست رفت و صادرات قطع شد. 2 هفته صادرات نفت نداشتیم. امروز یک اسکله جدیدی را بوجود آوردیم. اتکاء به تک اسکله را از بین بردیم و بعد نیازمندی به خلیج فارس هم در صادرات نفت را از بین بردیم. یعنی دولت ایران در هر زمانی قادر است نفت خودش را از دریای عمان صادر کند و این مهم است برای اولین بار است زیرا همیشه نفت‌مان را از خلیج فارس صادر می‌کردیم.

خلیج فارس امتیازات و محدودیت و مسایل خودش را دارد. دریای عمان در واقع به یک معنا وصل شدن به اقیانوس و آب‌های آزاد بین‌المللی است و شرایط خیلی متفاوت است. همانطور که وزیر محترم نفت گفتند یک کشتی اگر بخواهد از پایانه جاسک نفت بگیرد یا بخواهد برود از خارک نفت بگیرد این مسیر طولانی هزار مایلی یا هزار کیلومتری باعث می‌شود 10 روز زمان جابجا شود و 10 روز زودتر نفت را دریافت کند، زمان برای ما اهمیت دارد.

مسایل ملی و راهبردی برای ما اهمیت دارد. در دولت یازدهم در سال‌های آخر دولت یازدهم خدمت مقام معظم رهبری گفتم یک همچون طرحی در ذهن ما است که خط لوله‌ای را از گوره به جاسک ببریم و نفت را در دریای عمان صادر کنیم، که البته عملاً اجرایش به سال 97 موکول شد.

ایشان همان زمان به من گفت این استراتژیک‌ترین طرحی است که در دولت شما عمل می‌شود این طرح راهبردی‌ترین طرح جمهوری اسلامی ایران است و دولت دوازدهم این افتخار نصیب‌اش شده است، شرکت ملی نفت و وزارت نفت این افتخار نصیب‌اش شده است. اینکه در تاریخ ایران امروز که روز آخر تیرماه است، ثبت می‌شود که در تیر 1400 نفت ایران از دریای عمان صادر شد و این مسأله بسیار مهمی است که در این طرح مشاهده می‌کنیم.

نکته بعد اینکه موقعی که این طرح رفت اجرا شود، مواجه شده بودیم با جنگ اقتصادی، این طرح مثلاً بنا بود اوایل 97، آخر 96 شروع شود تا رفت مقدمات کار آماده شود، جنگ اقتصادی هم شروع شد. لوله‌ای که نیاز داشتیم برای هزار کیلومتر لوله 42 اینچی آن هم با ویژگی‌هایی که بتواند در برابر نفت و گاز ترش مقاومت کند یک همچون چیزی در ایران نبود، بایستی از خارج بخریم خارجی‌ها حاضر بودند به ما بدهند منتها تحریم باعث شد که آن راه هم مسدود شد.

اینکه چه کار کنیم، این تحریم باعث شد که این پروژه عظیم و بزرگ، صد در صد ملی شد. یعنی همه کارهای اصلی‌اش از ورق عریض‌اش گرفته تا لوله‌سازی‌اش، تا لوله‌ای که ضد گاز و نفت ترش باشد و بتواند مقاومت کند و تا شیرآلاتی که مربوط به لوله‌های 42 اینچی است و تا پمپ‌هایی که مورد نیاز است آن هم پمپ‌های 2.7 دهم مگاوات و بقیه ملزوماتی که در این خط نیاز بوده، همه کار را ایرانی‌ها کردند کل این پروژه، 91 درصد ایرانی است فقط 9 درصد غیرایرانی است و این نشان می‌دهد که یک همچون پروژه عظیم و بزرگی، توانمندی، فناوری، علم و دانش، طراحی، اجرا، قدرت اجرا، پیمانکاری همه ایرانی است.

شما ببینید ده‌ها پیمانکار در این پروژه فعال بودند، آنهایی که زمین را هموار کردند، آنهایی که جای دفن لوله‌هارا مشخص کردند، لوله‌ها، جوشکاری‌ها، تلمبه‌خانه‌ها و همچنین مخزن‌هایی که باید ایجاد شود و شروع شده و آغاز شده، جانمایی‌ها برای پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، پس این کار عظیم و بزرگ به دست ایران و ایرانی صورت گرفته این افتخار بزرگ دیگری برای ماست.

افتخار اول این بود که در زمان تحریم علیرغم توطئه دشمنان این کارعظیم را انجام دادیم و بعد هم کاملاً ایرانی انجام گرفت و سوم اینکه ساحل مکران به عنوان یک ثروت بزرگ ملی است و اتفاقاً از هفته‌های اولیه که خدمت مقام معظم رهبری به طور نوبه و هفتگی خدمت ایشان می‌رسیدم. یکی از مواردی که مطرح شد بحث سواحل مکران بود و ایشان بر آبادانی سواحل مکران تاکید داشتند. و بعد از آن بود که رفتم جاسک و آنجا اعلام کردم که جاسک در آینده یک مرکز مهم دریایی و صادراتی خواهد شد سرمایه‌گذاری‌های عظیم در این منطقه شروع شد البته در مناطق دیگر هم هست.

در واقع باید بگوییم از هرمزگان تا سیستان و بلوچستان، از چابهار تا جاسک سراسر این منطقه سواحل مکران برای ما بسیار ارزشمند است. الحمدالله کارهای زیرساختی‌اش انجام گرفته است یکی از کارها همین بود که نفت به پایانه جاسک برسد، یکی از کارهای عظیم و بزرگ این بود که در این ساحل بتوانیم مسیر ارتباطات را هموار کنیم تقریباً جاده‌ها را به صورت بزرگراه در سراسر این مسیر الان مشاهده می‌کنیم و اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در چابهار انجام گرفته است. یعنی یک طرف چابهار و یک طرف جاسک این دو عامل اصلی برای توانمند سازی مکران و احیاء این ساحل بسیار عظیم و مهم است که ان‌شاء الله شاهد آبادانی این سرزمین خواهیم بود، زمینه کاملاً برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی  آماده است و امروز شاهد این تحول بزرگ در این منطقه هستیم.

مسأله دیگری که برای ما مهم است اینکه کشور ما ایران علاوه بر اینکه دارای نفت و گاز است. مجموعه نفت و گاز در منطقه بی‌نظیر است به عنوان اولین کشوری هستیم که دارای مجموعه‌ای از نفت و گاز هستیم. منبع گازی ما در دنیا اول است و همیشه مردم جنوب کشور میزبان این تحولات عظیم و بزرگ  بوده اند و در زمینه گاز و نفت و مقدمات پتروشیمی در این منطقه بنادر و حمل و نقل، بار عظیمی بر دوش مردم عزیز جنوب کشور بوده، از سواحل مکران گرفته تا سواحل خلیج فارس.

مخصوصاً دیار خوزستان. دیار خوزستان دیاری است که چه در جنگ تحمیلی ایستاده و مقاومت کرده، 8 سال از این سرزمین دفاع کرده، 8 سال از خرمشهر و آبادان و شوش و اندیمشک و دزفول و بستان همه این مناطق تا هور ایستادگی و مقاومت کرده است. عملیات های بسیار بزرگ در این منطقه اجرا و طراحی شده از عملیات ثامن‌الائمه در مهر سال 60 گرفته تا پیروزی خرمشهر در سال 61. تا عملیات خیبر، بدر، فاو، والفجر 8، کربلای 4 و 5. این همه کاری که در این منطقه بزرگ و عظیم در منطقه خوزستان انجام گرفته و ایستادگی‌ها و مقاومت‌ها و مردم بسیار عزیز و خوبی که همیشه در صحنه بودند و همیشه برای انقلاب و مردم بودند. همیشه برای آبادانی ایران بودند.

کاری که دولت یازدهم و دوازدهم در این منطقه انجام داد چه برای فاضلاب و آب آشامیدنی و چه برای احیاء سرزمین‌های کشاورزی‌شان. در اینجا 295 هزار هکتارزمین  احیاء شده است. یعنی 295 هزار هکتار در خوزستان عمدتاً و مقداری در ایلام کانال‌کشی و زهکشی شده است درآمدهایشان چند برابر شده است. ارزش زمین‌شان بیش از 10 برابر شده محصولات‌شان چند برابر شده است و برای این سرزمین تلاش کرده اند. خوزستان به عنوان قلب تپنده ایران برای همه ما مهم بوده و همه تلاش کردیم.

البته در این سال خشکسالی و البته برخی از مشکلاتی که از دیرباز در این منطقه بوده، مردم را آزار می‌دهد و اذیت می‌کند در این شرایط بسیار سخت زمانی که بارندگی کم می‌شود، 52 درصد بارندگی از سال قبل کمتر می‌شود و یک خشکسالی بی‌نظیری سراغ ما می‌آید دمای هوا در مقطعی در اواخر خرداد اوایل تیرماه 2.5 درجه گرم‌تر از سابق بود سدهای ما کم آب بود برخی از نیروگاه‌های برق‌-آبی نمی‌توانست فعال شود، الحمدالله صنعت ما توسعه پیدا کرده است، الان آمار و ارقام نشان می‌دهد صنعت ما امسال نسبت به پارسال 10 درصد مصرف برق‌اش بالا رفته است.

 درمصرف خانگی وقتی برق بالا می‌رود مقداری ممکن است بحث کنیم چرا بالا رفته دلیل‌اش چه است مردم باید صرفه‌جویی کنند. اما در صنعت وقتی مصرف برق بالا می‌رود جای خوشحالی است.یعنی صنعت توسعه پیدا کرده است. البته صنعت ما خیلی توسعه پیدا کرده است هم پارسال و هم امسال در همین 3 ماه اول توسعه بسیار خوبی داشته است . البته کارهای دیگری بوده ماینرها، رمزارزها، آنها هم کارهایی می‌کردند آنها هم که اکثراً خلاف بوده مجوزی نداشتند در تابستان این کار را می‌کردند همه چی دست به دست هم داده است.

سدها کم آب بوده. آب کمتر از معمول رها شده و این آب کمتر از معمول رها شدن بخاطر خود کشاورزان عزیز است برای کشت پاییزی. این احتیاط برای پایان شهریور است. سدهای ما معیارش پایان شهریور است. تا برود بارندگی فصل مهرماه و سال جدید شروع شود می‌رویم در مهر. در پایان شهریور سخت‌ترین شرایط در سدها را داریم.

در عین حال مردم در مشکلات و فشارها بودند هیأتی به خوزستان اعزام شد مشکلات بررسی شد. طرحی که آورند گرچه از لحاظ مالی برای دولت سخت بود ولی کل طرح را در دولت تصویب کردیم بلافاصله گفتم از هر جای ممکن این پول به استان پرداخت شود.

دیروز به معاون اولم دستور دادم برای فردا خودش شخصاً به خوزستان برود و از نزدیک یک بار دیگر وضع خوزستان را ببیند و اگر مشکلی است همان‌جا تصمیم‌گیری کند و اگر لازم است با من در تماس باشد و حل و فصل کنیم. البته مردم خوزستان مردم هوشیار و بیداری هستند، مردم با تحمل بالایی هستند، سالها جنگ را تحمل کردند.

البته باید مردم خوزستان را از یک عده‌ای که گاهی سخنان و شعارهای ناصحیحی می‌دهند باید جدا کنیم. چند صد نفر، مردم خوزستان نیستند. بله ممکن است مردم خوزستان معترض باشند. اعتراض، انتقاد در چارچوب قانون اشکال ندارد عده‌ای می‌آیند می‌گویند آب کم است چرا کم است بیایید آب را درست کنید. یک کسی ممکن است بیاید بگوید فاضلاب داریم یک کسی بیاید بگوید اینجا رودخانه خشک شده و یا اینجا دام‌های ما مشکل پیدا کرده اند. اینها حق مردم است یعنی مردمی که در گرمای 50 درجه  با کم آبی زندگی می کنند حق طبیعی آنها است که سخن بگویند حرف بزنند اعتراض کنند حتی به خیابان بیایند این وسط هم ممکن است عده‌ای سوء استفاده کنند.

یک فرد نااهلی هم ممکن است بیاید وسط اینها از یک سلاح گرم هم استفاده کند و تیراندازی کند یک عزیز ما کشته شود. من خواهش می‌کنم از مردم بسیار خوب و عزیز خوزستان چه مردم عرب‌زبان، چه فارس‌زبان و چه مردم لر همه آنها فرق نمی‌کند در کنار هم، مردم عزیز ما هستند. استان بزرگ و مهم ما است.

خواهش می‌کنم اگر مشکلی است از طریق قانونی و راه قانونی حل کنیم و نگذاریم دشمن‌های ما خوشحال شوند، نگذاریم آنهایی که ضد ایران هستند سوء استفاده کنند از یک حرکت و تظاهراتی بخواهند سوء استفاده کنند.

البته مردم ما اینچنین خواهند بود این آگاهی و بیداری و هوشیاری را دارند و ان‌شاء الله به خوبی از این مسأله عبور می‌کنیم.

دولت هم با همه توان و قدرت و امکانات در خدمت مردم بسیار خوب و فهیم و عزیز خوزستان خواهد بود. ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته