۰ نفر

جمهوری آذربایجان صادرات گاز طبیعی را افزایش داد

۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰
کد خبر: 540660
جمهوری آذربایجان صادرات گاز طبیعی را افزایش داد

وزارت انرژی جمهوری آذربایجان در گزارشی از افزایش ۳۲ درصدی صادرات گاز طبیعی در پنج ماهه اول سال جاری میلادی خبر داد .

  به  گزارش اقتصادآنلاین ، در پنج ماه اول سال جاری میلادی هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون  متر مکعب گاز طبیعی این کشور صادر شده  است  که  در مقایسه  با زمان مشابه سال قبل ۳۲ درصد  بیشتر است .

  جمهوری آذربایجان در پنج  ماهه سال جاری ۴  میلیارد  و ۲۰۰  میلیون متر مکعب از مجموع  گاز طبیعی صادراتی را  به ترکیه ، دو  میلیارد  و ۱۰۰ میلیون  متر مکعب به اروپا و  یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب را به گرجستان صادر کرده است .

  در پنج ماه سال جاری حجم استخراج گاز طبیعی جمهوری آذربایجان ۱۷ میلیارد متر مکعب بوده  است که ۸.۴ میلیارد متر مکعب آن از بزرگترین میدان گازی کشور " شاه دنیز"  و ۵.۴ مییلیارد متر مکعب نیز از میادین نفتی " آذری ، چراغ  و گونشلی " در دریای خزر از سوی کنسرسیوم شرکت های نفتی خارجی به پیمانکاری شرکت بریتیش پترولیوم (بی پی ) و ۳.۲ میلیارد متر مکعب نیز توسط شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) استخراج شده است .

  این در حالی است که جمهوری آذربایجان در پنج ماه سال جاری حجم صادرات نفت را در مقایسه با زمان مشابه یک سال قبل ۶.۳  درصد کاهش داده و  در مجموع ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن نفت به بازارهای جهانی صادر کرده است .

  در این مدت یاد شده بیش از ۱۱.۱ میلیون تن نفت از سوی کنسرسیوم شرکت های نفتی خارجی به پیمانکاری شرکت بریتیش پترولیوم ( بی پی ) فعال در میادین نفتی "آذری ، چراغ و گونشلی " و میدان گازی " شاه دنیز "در دریای خزر و نیز ۶۵۳.۸ هزار تن از سوی خود شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار) صادر شده است.