۰ نفر

وزیر نفت در هفتاد و پنجمین برنامه پویش تدبیر و امید؛

پارس جنوبی دیگری نداریم / تولید فعلی گاز باید حفظ شود

۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵
کد خبر: 539186
پارس جنوبی دیگری نداریم / تولید فعلی گاز باید حفظ شود

وزیر نفت با اشاره به ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور گفت: پارس جنوبی دیگری نداریم که میزان تولید را افزایش دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بیژن نامدار زنگنه امروز در «آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت» که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به آغاز طرح گازرسانی به ۲۲ شهر، ۲۰۰۰ روستا و ۴۸۶۲ واحد صنعتی در مراسم امروز گفت: تاکنون ۳۵ هزار روستا تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته و به طور کلی، رقم پوشش گاز در کشور ۹۵.۱ درصد است که در دنیا رقم بی‌نظیری است.

وی درباره انتخاب روش فعلی گازرسانی به روستاها که برخی آن را غیراقتصادی می‌دانستند گفت: سال ۹۲ به منظور انتخاب روش بهینه تأمین انرژی شهرهای کوچک و روستاها، یک مشاور دانشگاهی انتخاب شد که روش‌های برق‌رسانی، انرژی‌های نوین، انرژی‌های تجدیدپذیر، CNG محلی، LNG محلی و روش گازرسانی فعلی بررسی شد و قیمت همه روش‌ها را محاسبه کردیم که هیچ‌کدام به صرفه نبود و بهترین روش، ادامه گازرسانی فعلی است.

وزیر نفت افزود: با انتخاب روش فعلی گازرسانی به شیوه حمل با لوله‌های گاز، ۲۰۰۰ دلار برای هر مشترک صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به سایر روش‌ها داشت. برخی می‌گفتند آیا بهتر نبود گاز به برق تبدیل می‌شد و برق به روستاییان انتقال نمی‌یافت که پیش از شروع عملیات گازرسانی، همه روش‌ها را بررسی کردیم و در نتیجه روش فعلی را ادامه دادیم.

زنگنه یادآور شد: در حال حاضر ۸۴.۶ درصد خانوارهای روستایی و ۹۸ درصد خانوارهای شهری پوشش گازرسانی دارند که میانگین آنها ۹۱.۴ درصد است.

وی ادامه داد: در کنار فعالیت‌های توسعه گازرسانی به شهرها و روستاها، برای جلوگیری از هدررفت گاز در پارس جنوبی و جمع‌آوری آن برای ارسال به شبکه گاز کشور، برنامه داشتیم که در این راستا ۸۴ واحد توربوکمپرسور جدید به شبکه افزوده شد و ۵۰۰۰ کیلومتر لوله انتقال گاز کشیده شد که در نتیجه امکان افزایش ۹۰ درصدی صادرات گاز فراهم شده است.

به گفته وزیر نفت، این فعالیت‌ها فشاری به بودجه عمومی دولت نداشت و از محل جایگزینی سوخت مایع با گاز انجام شده که ۸۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱۳ میلیارد دلار اقدامات گازرسانی در مجموع هزینه شده است. در این راستا گاز طبیعی را جایگزین سوخت مایع کرده‌ایم که در نتیجه مشترک جدید ایجاد نشد بلکه ۱۱ میلیارد لیتر سوخت مایع که با زحمت فراوان، تأمین یا میلیون‌ها سیلندر گاز به سختی توسط مردم حمل می‌شد، به سوخت گاز تبدیل شد.

زنگنه تصریح کرد: انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی با توسعه شبکه گاز کاهش یافته و جمع‌آوری هیزم از جنگل صرفه اقتصادی ندارد. این در حالی است که به ما نقد می‌شود چرا با هزینه بالا به روستاها گازرسانی می‌شود. حال آنکه کل مصرف روستاها کمتر از ۳ تا ۴ نیروگاه برق گازی است.

وی تأکید کرد: با گازرسانی به روستاها، امکان ایجاد کسب و کارهای کوچک مانند گلخانه‌ها یا عرق‌گیری و گلاب‌گیری فراهم شده است.

وزیر نفت با اشاره به افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی با استفاده از جایگزینی گاز به جای سوخت‌های مایع گفت: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون ۵۸ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی آزاد شد و صادرات فرآورده‌ها در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲، چهار برابر شده است.

زنگنه، رقم سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های افتتاح شده در روز جاری را ۶,۳۰۰ میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: همچنین گازرسانی برای ۱۲۷ هزار خانوار شهرهای استان سیستان و بلوچستان، بندر لنگه در هرمزگان و جزیره کیش در حال اجراست. گازرسانی به سیستان و بلوچستان با ۲,۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه، به بهره‌برداری می‌رسد و خط لوله گازرسانی جاسک به چابهار و کنارک نیز ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. با توجه به عدم استقبال مشترکان هرمزگانی از مصرف گاز با دستور رئیس‌جمهور قرار شد به هر مشترک ۱۰ میلیون تومان تسهیلات برای استفاده از مصرف گاز اعطا شود.

وزیر نفت ادامه داد: پنج تا شش درصد از روستاها بدون گازرسانی باقی می‌مانند که با توجه به کوهستانی بودن آنها، انتقال خط لوله گاز به این روستاها به صرفه نیست.

وی به برنامه‌های وزارت نفت در حوزه گاز تا افق ۱۴۲۰ اشاره کرد و افزود: در کنار اعمال تعرفه‌های تشویقی و تنبیهی و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها، سند توسعه پارس جنوبی را تهیه کرده‌ایم که ریل‌گذاری برای دولت آینده است. صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف گاز، یک اجبار است و ما پارس جنوبی دیگری نداریم.

زنگنه گفت: در حال حاضر روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی مصرف می‌شود که باید این تولید حفظ شود و امکان تولید جدید نداریم بنابراین ناترازی تولید و مصرف باید برطرف شود.

به گفته وزیر نفت، مصرف هر خانوار روستایی ۲۰۰۰ مترمکعب در سال است و روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب مصرف گاز روستایی و ۲۵۰ میلیارد مترمکعب در سال مصرف گاز کل کشور است.