۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی مجلس؛

میادین گازی در خشکی هم توسعه یابند

۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۰۱
کد خبر: 532539
 میادین گازی در خشکی هم توسعه یابند

عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به جبران عقب‌افتادگی کشور در بهره‌برداری از منابع گازی مشترک به دنبال توسعه فازهای فرآوری گاز عسلویه، انتظار است که توسعه میادین گازی در خشکی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید موسی موسوی در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز هما، وراوی و مرکز تفکیک تابناک که به صورت ویدیوکنفرانس با حضور وزیر نفت برگزار شد، افزود: تاکنون توجه صنعت نفت به میادین مشترک پارس جنوبی بوده است تا در برداشت از کشور قطر عقب نیفتیم.

وی ادامه داد: اکنون که شاهد راه‌اندازی فازهای مختلف عسلویه هستیم و از این منظر عقب‌افتادگی ما جبران شده است، باید به توسعه میادین گازی بپردازیم که سالهاست در خشکی کشف شده و مغفول مانده است.

رییس سابق مجمع نمایندگان فارس در مجلس یازدهم در ادامه بر لزوم توسعه میادین گازی ارم و پازن در جنوب این استان تاکید کرد و گفت: میدان ارم که در نزدیکی شهرستان‌های لامرد و خنج قرار گرفته است ۱۹ هزار میلیارد فوت‌مکعب گاز شیرین و مرغوب و ۳۵۰ میلیون بشکه میعانات گازی دارد.

به گفته موسوی، میدان پازن نیز که در محدوده شهرستان مهر قرار دارد ۲۰ هزار میلیارد فوت‌مکعب حجم درجای گاز (معادل یک فاز پارس جنوبی) و بیش از ۴۳۰ میلیون بشکه میعانات گازی قابل استحصال دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ راه‌اندازی گازی ارم و پازن می‌تواند نقش مهمی در رونق تولید ملی، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی داشته باشد.

cweDDVmjzSkZ

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس در ادامه خطاب به وزیر نفت گفت:‌ با توجه به اینکه امروز لامرد و مهر به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم انرژی محسوب می‌شوند، لازم است شعبه‌ای از پژوهشگاه صنعت نفت برای مطالعه و شناسایی دقیق میادین گازی جدید و طرح‌های ارزش‌افزوده ایجاد شده تا زمینه حضور سرمایه‌گذاران در پروژه‌های مختلف فراهم شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه صنعت نفت به مسئولیت‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: مردم باید صنعت نفت را از خود و متعلق به خود بدانند؛ چراکه تضمین بقای هر صنعتی در گرو ارائه خدمات اجتماعی به مردم آن منطقه است، بنابراین ضروری است پروژه‌های محرومیت‌زدایی در این منطقه اجرا شود.

موسوی در این زمینه به جلسات جداگانه خود با وزیر نفت و رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و دستور مکتوب آنان مبنی بر بکارگیری نیروهای بومی در پروژه‌های تقویت فشار اشاره کرد و افزود: باید این دستورات اجرایی شود و پیمانکاران بومی که توان بسیار خوبی دارند در پیمان‌های خرد این پروژه مشغول شده و بکارگیری نیروهای بومی نیز در اولویت قرار گیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر خطاب به مسوولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان نیز متذکر شد: ادارات باید مانع‌زدایی کنند و با ستاد اجرایی فرمان امام که با سرمایه‌گذاری چندصد میلیون دلاری اجرای این پروژه مهم را برعهده گرفته، نهایت همکاری را داشته باشند.

به گفته مسئولان، سه طرح ایستگاه‌های تقویت فشار در میدان‌های گازی هما و وراوی واقع در شهرستان مهر و مرکز تفکیک میدان گازی تابناک واقع در شهرستان لامرد که روز دوشنبه با دستور از راه دور وزیر نفت عملیات اجرایی آنها آغاز شد، با سرمایه‌گذاری ۲۸۱ میلیون یورویی ستاد اجرایی فرمان امام ظرف مدت سه سال با هدف تضمین خوراک پالایشگاه پارسیان مهر اجرا خواهند شد.

شهرستان های لامرد و مهر به ترتیب در فاصله ۳۳۵ و ۳۶۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارند.