۰ نفر

مشارکت بخش خصوصی در تولید برق چگونه ممکن است؟

۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۰۳
کد خبر: 530220
مشارکت بخش خصوصی در تولید برق چگونه ممکن است؟

نایب‌رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران گفت: تولید برق توسط بخش خصوصی، یکی از معقول‌ترین روش‌ها برای کاهش بار سرمایه‌گذاری از روی دوش دولت است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، علیرضا کلاهی، نایب‌رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: تولید برق توسط بخش خصوصی، یکی از معقول‌ترین روش‌ها برای کاهش بار سرمایه‌گذاری از روی دوش دولت است. چنانچه بخش خصوصی در این زمینه مشارکت کند، می‌تواند کمبودها در زمان اوج مصرف را پوشش دهد.

وی افزود: در ایران مازاد ظرفیت تولید برق وجود دارد و کمبود برق معمولاً در زمان اوج مصرف بروز می‌کند؛ به طوری که ظرفیت تولید برق، بدون در نظر گرفتن ظرفیت سدها در محدوده ۵۵۰ میلیارد کیلووات ساعت الی ۶۰۰ میلیارد کیلووات ساعت است و کل تولید سال گذشته معادل ۲۷۴ میلیارد کیلووات ساعت یعنی حدود نصف این ظرفیت برآورد شده است.

کلاهی گفت: برق مازاد قابل ذخیره‌سازی نیست. به همین دلیل کمبود برق، در کل دنیا وجود دارد اما این مساله در ایران جدی‌تر است. نخست به دلیل شرایط جوی کشور که اختلاف جدی میان اوج مصرف و کم‌باری و شرایط جوی وجود دارد و دلیل دیگر، نبود دستگاه واحد متولی انرژی در کشور است. ضمن آنکه، پخت و پز و گرمایش از طریق گاز انجام گرفته و روشنایی و سرمایش نیز به وسیله برق تأمین می‌شود و این چندگانگی منجر به عدم تعادل در تولید و تقاضای انرژی شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه، ایجاد مزارع تولید رمزارز در مقیاس بزرگ است. در واقع این مزارع می‌توانند برق مورد نیاز خود را تولید کرده و در مواقع نیاز آن را به شبکه انتقال دهند. چرا که مزارع ارزهای دیجیتال با مواد اولیه و کوره و غیره سروکار نداشته و با نیم‌ساعت انتظار می‌توانند دستگاه‌های خود را خاموش کنند و برق خود را به شبکه انتقال دهند. اما با سیاست غلطی که دولت در برابر رمزارزها در پیش گرفت این پیشنهاد که حدود دو سال است در اتاق تهران مطرح می‌شود، اجرایی نشد.

وی افزود: اگر پیشنهادات ما در مورد ایجاد مزارع بزرگ رمزارز در مقیاس بیش از یک مگاوات اجرایی می‌شد، اکنون مزارع بزرگی در ایران داشتیم که سرمایه خوبی در اختیار داشتند و می‌توانستند نیروگاه تولید برق نیز احداث کنند. در این صورت، وزارت نیرو می‌توانست آنها را مجاب کند که در زمان پیک مصرف، برق خود را با نرخ بازده مناسب به صنایع همسایه ارائه کنند.

کلاهی گفت: ایجاد مزارع بزرگ اکنون در کشورهایی نظیر چین، نروژ، قزاقستان و روسیه در حال انجام است و آنها می‌دانند که رمز ارز یک محمل بسیار قوی برای تولید ثروت از انرژی است.