۰ نفر

شدت مصرف انرژی الکترونیکی در کشور ۵برابر میانگین جهانی است؛

مصرف بالا، تهدید کننده امنیت پایدار انرژی

۲۶ دی ۱۳۹۹، ۲۲:۵۵
کد خبر: 498351
مصرف بالا، تهدید کننده امنیت پایدار انرژی

کشور ایران با شدت مصرف انرژی بالا است که تداوم این رویه علاوه بر نابودی منابع انرژی، حاصلی جزو کاهش کیفیت هوا نخواهد داشت؛ بنابراین صرفه‌جویی نیاز امروز و پشتوانه فرداست.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آمارهای منتشره از سوی صنعت برق نشان می‌دهد که شدت مصرف انرژی الکترونیکی در کشور دو تا پنج برابر میانگین جهانی مصرف انرژی است که در مقایسه با کشور ژاپن این رقم ۱۰ برابر می‌شود.

در ایران در بخش خانگی سه برابر متوسط جهانی انرژی مصرف می‌شود، در حالی که آمار متوسط جهانی ۹۰۰ کیلووات ساعت در سال است، این رقم در کشور ما دو هزار و ۷۰۰ کیلووات ساعت در سال می‌شود.

 در عین حال سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه به ازای تولید هر مگاوات برق ۶۰۰ هزار یورو است، به عبارتی برای احداث ظرفیت هزار مگاواتی تولید برق نیازمند ۶۰۰ میلیون یورو است.

از طرف دیگر شدت مصرف انرژی(گاز) در بخش خانگی بسیار زیاد است وبه گونه ای که مصرف روزانه این انرژی از ۸۲۵ میلیون متر مکعب عبور کرده است که رقم نگران کننده ای است.

در همین رابطه " رضا اردکانیان" وزیر نیرو تولید روزانه یک هزار میلیون متر مکعب گاز را رقم بزرگی خواند و گفت: قاره اروپا که نسبت به قاره ما سردتر است و جمعیتی بیش از هفت برابر ما دارد، اما مصرف گاز اروپا حدود دو برابر ماست.

وی افزود:مصرف گاز ما خیلی بالاست که بخش عمده آن در عرصه خانگی است.

 از طرف دیگر کشورمان به دلیل ارتباطی که با کشورهای همسایه دارد نیازمند صادرات برق و گاز به این کشورها است.

در همین رابطه "محمد فاضلی " عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی می گوید: ما بازارهایی برای صادرات محصولات‌ خود به کشورهای همسایه مثل صادرات گاز به عراق و ترکیه داریم  و صادرات برق به عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای دیگری نیز انجام می شود.

وی ادامه داد: اکنون تحریم هستیم و همین بازارهای صادراتی محل کسب درآمد ارزی و رفع نیازهاست؛ اما تحریم هم که نباشیم مثل روسیه یا قطر ما به صادرات نیازمندیم.

فاضلی افزود: اقتصادهای بزرگ جهان صادرات‌محور هستند، خواه کالای خام (مثل عربستان) خواه کالای ساخته‌شده (مثل چین، ژاپن، آلمان، کره جنوبی و این روزها اندونزی و بنگلادش)

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای حفظ بازار گاز و برق عراق و سایر کشورها، باید مدیریت مصرف کرد.

وی تصریح کرد: اخطار به مشترکان بزرگ مصرف‌کننده گاز و برق در بخش دولتی و شرکت‌های صنعتی انرژی‌بر باید جدی گرفته شود.

فاضلی خاطر نشان کرد: «شتر سواری دولّا دولّا نمی‌شود»، حفظ بازار صادرات بدون مدیریت مصرف و اصلاحات در ساختار مصرف انرژی کشور امکان پذیر نیست.

وزیر نیرو هم در این باره می گوید: بر اساس قراردادهایی که داریم صادرات برق انجام می دهیم، اما وزارتخانه‌های نیرو و نفت، همه ملاحظه ها را در قراردادها گنجانده‌اند، مجموع گازی که در نیروگاه‌های برق مصرف می‌شود اگر صادر شود کمتر از یک درصد کل گاز تولیدی کشور است.

وزیر نیرو گفت: شرکت‌ها و بخش خصوصی، تولید را انجام می‌دهند و یکی از مهمترین منابع ما صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی است و اگر مردم، مدیریت گرمایش و برق را از دست دهند شرایطی که ایجاد می‌شود، روی صادرات و بازارها اثر می‌گذارد.

بنابراین اگر بخش های مختلف در کشور و مردم در مدیریت مصرف جدیت داشته باشند، علاوه بر حفظ بازارهای صادراتی کشور هوای پاک و سالم در طول سال برای همه فراهم خواهد بود.​