۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شمارش معکوس برای بهره برداری از دومین پایانه صادرات نفت کشور/ امنیت انرژی ایران پایدار می‌شود

۸ آذر ۱۳۹۹، ۹:۱۲
کد خبر: 485316
شمارش معکوس برای بهره برداری از دومین پایانه صادرات نفت کشور/ امنیت انرژی ایران پایدار می‌شود

جاسک در آینده نزدیک و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، قرار است به هاب نفتی ایران بدل شود؛ بندری که با اجرای پروژه های نفتی، امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سنگین از منطقه گوره به جاسک در استان هرمزگان، پهلوگیری کشتی هایی با ظرفیت دو میلیون تن و ذخیره سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت خام را پیدا خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، انتقال نفت خام از گوره به جاسک با بیش از ۱.۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری،  تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع سازی این پایانه ها و در نهایت کاهش ریسک صادرات از تنگه هرمز را در پی دارد؛ ضمن اینکه سبب ایجاد اشتغال در منطقه مکران و توسعه پایدار نیز می شود.

مزایای ساخت خط لوله گوره به جاسک

ساخت این خط لوله ۴۲ اینچی ضمن عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران، دستاوردهای مهم سیاسی و بین‌المللی دیگری همچون تمرکززدایی از پایانه نفتی خارک به ‌عنوان بزرگ ‌ترین ترمینال صادرات نفت ایران در خلیج ‌فارس، کاهش فاصله ترانزیتی کشتی‌ های نفتکش در مقایسه با بعد مسافت خارک تا دریای عمان، ساخت و توسعه کانون پالایشگاه‌ ها، پتروشیمی ‌ها و پتروپالایشگاه‌ ها با رویکرد تکمیل زنجیره‌های ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی نفت و گاز، اشتغال‌ آفرینی پایدار و رونق فضای کسب‌ و کار سازندگان، پیمانکاران و صنعتگران ایرانی با بومی‌سازی ساخت انواع ورق، لوله، پمپ، شیرهای سرراهی، کالا و تجهیزات را در پی دارد.

همچنین باید تأکید شود که این پروژه ملی صرفا خط لوله انتقال نفت نیست، بلکه این خط لوله دارای این ویژگی مهم نیز است که امکان انتقال میعانات گازی را هم دارد. انتقال میعانات گازی به شرق تنگه هرمز و تولید محصولات پایین ‌دستی از این خوراک در پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ های منطقه مکران ثبات و پایداری امنیت انرژی ایران را در پی خواهد داشت.

با ساخت و بهره‌برداری خط لوله گوره به جاسک امکان انتقال بخش قابل توجهی از میعانات گازی پارس جنوبی به شرق تنگه هرمز و سواحل مکران فراهم می‌شود که از این منطقه می‌ تواند صادر یا به‌عنوان خوراک مورد نیاز صنایع پتروپالایشگاهی در میان ‌مدت و بلندمدت مورد استفاده قرار بگیرد.

از سوی دیگر حتی در صورت لغو تحریم ‌های بین‌المللی امکان صادرات میعانات گازی پارس جنوبی از پایانه جاسک فراهم خواهد شد که با توجه به کوتاه شدن بعد مسافت، هزینه ‌های صادرات این محصول گازی هم کاهش می ‌یابد، ضمن آنکه افزایش قدرت چانه زنی شرکت ملی نفت ایران برای فروش و صادرات میعانات گازی را می‌توان از دیگر دستاوردهای سیاسی و اقتصادی ساخت و بهره‌برداری از این خط لوله برشمرد.

نقش سازندگان داخلی در خط لوله گوره به جاسک

نکته قابل توجه در اجرای طرح خط لوله گوره به جاسک که از تیرماه سال جاری آغاز شده، این است که در این طرح از حداکثر توان داخلی استفاده شده است، به طوریکه بسیاری از تجهیزاتی که پیش از این در کشور ساخته نمی شد، برای نخستین مرتبه و برای اجرای این طرح توسط سازندگان داخلی ساخته شد.

برای مثال در طراحی این پروژه خطی برای انتقال نفت خام ترش دیده شده است. مشخصات فولادی که برای ساخت لوله نفت خام ترش لازم است، با فولاد معمولی فرق دارد. این نوع فولاد تا قبل از این پروژه از خارج از کشور تامین می‌شد اما در نهایت سازندگان داخلی با پیگیری ها و حمایت های وزارت نفت، اقدام به ساخت این لوله ها کردند.

طبق آمار تاکنون حدود ۵۶۰ کیلومتر از لوله‌های مورد نیاز ساخته شده که ساخت این لوله ها ۳۰۰ میلیون یورو برای کشور صرفه جویی داشته است و زمانی که مابقی لوله ها نیز طی دو تا سه ماه آینده تکمیل شود، میزان صرفه جویی به ۵۰۰ میلیون یورو می رسد.

زمان بهره برداری کامل خط کوره به جاسک

در فاز نخست بهره برداری از این طرح که در آن ۳۰ پیمانکار، مشاور و مجری در قسمت های مختلف درحال فعالیت هستند، امکان انتقال ۳۵۰ هزار بشکه در روز تا انتهای سال جاری و احتمالا تا اواخر بهمن ماه فراهم خواهد شد. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته احتمالا صد در صد  پروژه نیز تا سال ۱۴۰۰تمام شود.

این طرح شامل حدود ۹۹۵ کیلومتر خط لوله، پنج ایستگاه تقویت فشار یا تلمبه خانه و سه ایستگاه بین راهی و پایانه انتهایی است. این خط پس از تکمیل طرح، ظرفیت انتقال حدود یک میلیون بشکه نفت خام سنگین در روز را دارد. نفتی که از گوره به جاسک منتقل می شود و جاسک قرار است بعد از خارک، دومین پایانه صادراتی نفت کشور باشد.