۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

ناامیدی به بازگشت نفت از روند منفی/ باز هم نرخ بهره برداری پالایشگاه‌ها افت کرد

۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۲۳
کد خبر: 466127
ناامیدی به بازگشت نفت از روند منفی/ باز هم نرخ بهره برداری پالایشگاه‌ها افت کرد

طبق آخرین آمارها، نرخ بهره برداری ازپالایشگاه ها در امریکا در هفته گذشته از 76.6 درصد به 71.8 درصد تنزل کرد که این موضوع ریزش قیمت جهانی را تشدید نمود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در آخرین روزمعاملاتی هفته جاری قیمت نفت باتوجه انتشار داده‌های ضعیف از نرخ بهره برداری پالایشگاه‌ها در امریکا همچنان در محدوده کف هفتگی معامله می‌شود.

در این میان هر بشکه نفت برنت با افت 3 دهم درصدی نسبت به جلسه معاملاتی قبل در محدوده 39 دلار و 90 سنت قرار دارد و سد محکم 40 دلار همچنان برای این شاخص نفتی پابرجاست.

همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با افت دو دهم درصدی در رقم37 دلار و10 سنت قرار دارد.

در ادامه روند ریزشی هفته جاری که عوامل بنیادی متعددی سبب تداوم آن شد، روز گذشته نیز انتشار گزارشی از سازمان اطلاعات انرژی آمریکا سبب شد تا این سیر نزولی ادامه یابد.

مطابق با گزارش EIA، نرخ بهره برداری از پالایشگاه‌های امریکا در هفته گذشته با افت 4.8 درصدی به رقم 71.8 درصد تنزل یافت تا کمترین نرخ در 5 سال گذشته باشد.

گفتنی است نرخ بهره برداری از پالایشگاه‌ها در مدت مشابه سال قبل، برابر با 95 درصد بود که در حال حاضر افت تقریبا 23 درصدی را نشان می دهد.

از سوی دیگر طبق گزارش‌های اخیر EIA، ورودی نفت خام به پالایشگاه‌های امریکا تقریبا یک میلیون بشکه در روز نسبت به هفته گذشته  کاهش را نشان می‌دهد. این درحالی است میزان ورودی نفت خام به پالایشگاه‌های امریکا در یکسال  گذشته بیش از 4.7 میلیون بشکه در روز تنزل کرده است.

ار مهم‌ترین عوامل این افت نرخ بهره برداری از پالایشگاه، کاهش قابل توجه نرخ کرک اسپرد است که این نرخ تعیین کننده مارجین پالایشگاه‌ها است. نرخ کرک اسپرد بنزین در حال حاضر برابر با 10 دلار است که این عدد در سال 2019 بین 15 تا 19 دلار اعلام شده بود.