۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صندوق دولتی پالایشی‌ها یک قدم به عرضه نزدیک‌تر شد/ سریال واگذاری پالایشگاه‌ها تابستان پایان می‌پذیرد

۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۱۰
کد خبر: 457238
صندوق دولتی پالایشی‌ها یک قدم به عرضه نزدیک‌تر شد/ سریال واگذاری پالایشگاه‌ها تابستان پایان می‌پذیرد

صندوق ای تی اف دولتی که شامل ١۵ درصد از سهام چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز و بندر عباس است تا پایان تابستان در بورس عرضه می‌شود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛  از ابتدای سال گذشته بود که هیئت واگذاری در سازمان خصوصی‌سازی به منظور اجرای اصل ۴۴، باعرضه سهام متعلق به دولت در ١٨ شرکت بورسی و فرابورسی موافقت و این موضوع را به تصویب رساند.

در بین این ١٨ شرکت، ۴ شرکت پالایشگاهی نیز به چشم میخورد که دولت موظف به واگذاری سهام آن‌ها بود چراکه با راه اندازی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، سهم دولت در کل پالایشگاه‌ها بیش از ٢٠ درصد می‌شد و این خلاف قانون خصوصی سازی بود.

بدین ترتیب سازمان خصوصی‌سازی با انتشار آگهی اعلام کرد در راستای اجرای مصوبه هیئت واگذاری بلوک ٢٠ درصدی سهام شرکت پالایش نفت شیراز و بلوک ٢٠ درصدی سهام شرکت پالایش نفت لاوان به ترتیب به ارزش کل پایه یک هزار و ٩۶ میلیارد ریال، ٧ هزار و ٢٩۵ میلیارد ریال و ۶ هزار و ۶۵٨ میلیارد ریال آن هم به صورت نقد و یکجا طی تیرماه گذشته در بورس و فرابورس عرضه شدند که نکته مشترک در خصوص هر سه عرضه، عدم تمایل خریداران به خرید این سهام بود تا سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری ٣ شرکت از ١٨شرکت مصوب هیئت واگذاری ناکام باشد.

در پی این اتفاق نیز تعداد ٨میلیارد و ٧٩٩میلیون و ٩٩٨ هزار و ٩۵۶سهم دولتی متعلق به دو پالایشگاه به ارزش ٨٨هزار و ٩٣٩ میلیاردو ٩٧٩ میلیون و ٧٩١هزار ریال در سبد واگذاریهای مردادماه دولت قرار گرفت که بر این اساس بلوک ٢٠ درصدی سهام شرکت پالایشنفت تهران در روز نهم مرداد و بلوک ٢٠درصدی سهام شرکت پالایش نفت اصفهان در روز ١٢ مرداد سال گذشته در بورس اوراق بهادارعرضه شدند که سرنوشت این دو واگذاری نیز ناکامی برای سازمان خصوصی‌سازی بود.

دولت همچنان در پی راه حلی برای واگذاری سهام پالایشگاه‌ها بود تا امسال که بحث صندوق های ای تی اف رسید. نخستین صندوق مربوط به بانک و بیمه بود که در ابتدا چندان مورد استقبال سهامداران قرار نگرفت اما بعد از بازگشایی در بورس با رشد ٢.۵ برابریروبرو شد.

دومین صندوق مربوط به پالایشی هاست که در آن مقرر شده ١۵ درصد سهام چهار پالایشگاه نفت تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریزعرضه شود.

در این خصوص روز جاری حسن اعلایی معاون امور واگذاری سازمان خصوصی‌سازی اعلام داشت: اقدامات پذیره نویسی دومینصندوق ای تی اف دوم که مربوط به شرکت های پالایشی است در حال انجام است و به این ترتیب ۱۵ درصد از سهام چهار پالایشگاه،تبریز، بندرعباس، اصفهان و تهران در این صندوق عرضه خواهند شد. به گفته وی این عرضه تا پایان تابستان انجام خواهد شد.