۰ نفر

نماینده مجلس در گفتگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

سازمان ملل دنبال رسیدن کمک‌های مالی عربستان است/ سیاست فشار حداکثری ترامپ وتو خواهد شد

۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۷:۳۴
کد خبر: 446435
سازمان ملل دنبال رسیدن کمک‌های مالی عربستان است/ سیاست فشار حداکثری ترامپ وتو خواهد شد

درحالی آمریکا نهایت سعی خود را برای به جریان انداختن پرونده ایران در شورای امنیت می کند که دوستان ایران در این شورا قطعنامه رای آمریکا را وتو خواهند کرد.

اقتصاد آنلاین-مریم علیزاده؛ اخیرا "آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود مربوط به تحقیق و تفحص از انفجار در تاسیسات آرامکو، منشا موشک‌های مورد استفاده برای حمله به تاسیسات نفتی و فرودگاه‌های سعودی در سال گذشته را ایرانی دانسته است.

همچنین در گزارش گوترش تاکید شده که چندین مورد از سلاح‌ها و اشیایی که آمریکا در نوامبر 2019 و فوریه 2020 توقیف کرده "منشأ ایرانی" داشته‌اند.

دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود گفته برخی از اقلام کشف شده از نظر طراحی ویژگی‌های مشابهی با اقلامی دارند که در یک "واحد تجاری در ایران" نیز تولید می‌شود یا دارای مارک‌های فارسی هستند و برخی نیز بین فوریه 2016 و آوریل 2018  به ایران تحویل داده شده‌اند.

گوترش در گزارش خود تاکید کرده این اقلام ممکن است با قطعنامه 2231 شورای امنیت (تصویب شده در سال  2015) درباره ممانعت از توسعه سلاح‌های هسته‌ای در ایران در تناقض و مغایرت باشد. اما این ادعاها تا چه حد می‌توانند درست باشند؟

در این رابطه محمد حسن آصفری نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: گزارشی را که دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرده از پیش قابل حدس بود و به غیر از این نیز از دبیر کل انتظار نمی رفت.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در دور نهم در ادامه گفت: باید به یاد بیاوریم که دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص موضع گیری در باره جنایات کودک کشی عربستان در یمن این طور گفت که اگر خلاف میل عربستان رای صادر کنیم، چک سعودی ها در وجه این سازمان پاس نخواهد شد.

وی تاکید کرد: باتوجه به نزدیک شدن سررسید پرداخت کمک های مالی از سوی عربستان به سازمان ملل متحد، این اقدام اخیر دبیر کل سازمان ملل متحد قابل توجیه است. البته باید یادآور شد که این نوع موضع گیری ها از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد، وجاهت این سازمان را زیر سوال می برد.

آصفری در ادامه گفت: چرا باید امروز به رغم اینکه هیچ سندی دال بر اینکه ایران نقشی در انفجارات آرامکو داشته، بازهم سازمان ملل متحد بر این موضع پافشاری کند؟

به گفته این نماینده مجلس یازدهم، اگر بنا را بر ادعای وجود قطعات ساخت ایران در تسلیحاتی که اطراف آرامکو پیدا شده بگذاریم، چرا نباید عربستان که اغلب تسلیحات داعش را تامین می کرد، مورد اتهام قرار بگیرد؟

آصفری در پاسخ به اینکه آیا تحریم تسلیحاتی ایران تمدید می‌شود یا خیر، گفت: این یک سناریویی هست که از سوی ترامپ دنبال می شود برای اینکه بتواند فشار را بر ایران بیشتر کرده و ایران را پای میز مذاکره آورده و در انتخابات آینده آمریکا هم خود را برنده ماجرا اعلام کند.

این نماینده مجلس در پایان ضمن تاکید بر صلح‌ آمیز بودن فعالیت های هسته‌ای و همچنین نداشتن کوچکترین نقشی در انفجارات آرامکو گفت: مطمئنا ماهم دوستانم در شورای امنیت  داریم که ما را تنها نگذاشته و رای آمریکا علیه ایران را وتو خواهند کرد.