۰ نفر

کارشناس نفتی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

افزایش مصرف در بخش حمل و نقل مانع ریزش مجدد قیمت نفت می‌شود/ کاهش احتمال تکرار داستان نفت منفی

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۰۱
کد خبر: 434702
افزایش مصرف در بخش حمل و نقل مانع ریزش مجدد قیمت نفت می‌شود/ کاهش احتمال تکرار داستان نفت منفی

درحالی دنیا در شوک قیمت های منفی نفت است که برخی کارشناسان معتقدند با عملیاتی شدن کاهش 10 میلیون بشکه ای نفت توسط اوپک پلاس، قصه شوم نفت منفی در ماه های آینده تکرار نخواهد شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ با گذشت بیش از دو ماه از شیوع گسترده کرونا در دنیا و اعمال قرنطینه، حال شاهد آن هستیم که برخی کشورها محدودیت های قرنطینه را کاهش داده اند که این موضوع می توان تا حدی برای قیمت نفت دلگرم کننده باشد و نگرانی ها از بازگشت نفت منفی را کاهش دهد.

در این رابطه سید حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: اتفاقی در 19 آوریل برای قراردادهای آتی نفت WTI افتاد بیشتر به دلیل آن بود که هنوز موعد اجرای توافق کاهش 10 میلیون بشکه ای تولید نفت اوپک پلاس نرسیده بود.

وی در ادامه افزود: اما به نظر می رسد با شروع ماه می و عملیاتی شدن توافق کاهش 10 میلیون بشکه در روز اوپک پلاس، تا حدودی جلوی ریزش قیمت نفت گرفته شود. از این رو حسینی معتقد است اتفاقی که در هفته گذشته برای قراردادهای آتی نفت وست تگزاس افتاد، مجددا در ماه می برای قراردادهای ماه ژوئن تکرار نخواهد شد.

 این کارشناس با اشاره به افزایش مصرف بنزین در کشور در روزهای اخیر تاکید کرد: با کاهش محدودیت قرنطینه در بسیاری از کشورها و بازگشت نسبی بخش حمل و نقل به فعالیت، به نظر می رسد اوضاع تقاضای نفت از بحران خارج شود. همچنین اخیرا دانشگاه هاروارد مقاله را در خصوص تاثیر ادامه محدودیت های قرنطینه بر شیوع کرونا منتشر کرده که در آن اشاره شده قرنطینه چندان که ما انتظار داریم در کنترل کامل شیوع کرونا تاثیر نخواهد داشت و پیشنهاد شده کسب و کارها بطور تدریجی به فعالیت بازگردند. از این رو برخی از کشورهای بزرگ اروپایی همچون آلمان از محدودیت های قرنطینه کاسته اند. همچنین در شرق آسیا شاهد آن هستیم که به جز ژاپن سایر کشورها به صحنه فعالیت بازگشته اند.

از سوی دیگر به نظر می رسد حمل و نقل عمومی همچنان بی رونق بماند چرا که اغلب مردم از ترس عدم ابتلا به کرونا ترجیح می دهند از وسایل نقیله شخصی استفاده کنند که این موضوع نیز سبب افزایش تقاضا در بخش سوخت خواهد شد. در نتیجه می توان امیدوار بود در هفته های پیش رو، تا حدی بحران قیمت نفت کم رنگ‌تر شود اما همچنان ضعف شدید تقاضا، بازار نفت را تهدید می کند.